fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

כשהוא יורד לים

מבין 32 בוגרי קורס החובלים האחרון, שניים הם תושבי האזור, שבכלל פינטזו על שירות צבאי בחי"ר ובסיירת מטכ"ל. אחרי קורס ארוך של שנתיים וחצי את האחריות המוטלת על כתפיהם
"בים שגרת החיים שוחקת" איתמר טטנבאום ותומר אזרזר (צילום: דובר צה"ל)
"בים שגרת החיים שוחקת" איתמר טטנבאום ותומר אזרזר (צילום: דובר צה"ל)

מתוך 32 מסיימי קורס חובלים שהתקיים ביום רביעי שעבר, שניים הם תושבי הקריות: איתמר טטנבאום מקיבוץ אושה ותומר אזרזר מקרית אתא. הראיון עימם מתקיים לפני הצעידה במסלול הסופי במדי החובלים הלבנים, מול בני המשפחות והחברים הנרגשים שישובים בקהל. גם השניים, כמו 30 החובלים הנוספים מתרגשים. אחרי הכל, המסלול היה לגמרי לא פשוט וארך שנתיים וחצי.

קצת רקע: קורס חובלים הוא אחר מקורסי הדגל של צה"ל. כאשר חובלים מקבלים מעמד והכרה של טייסים. בוגר קורס מסיים אותו כקצין ימי ובעל תואר ראשון מאוניברסיטת חיפה.

בוגרי הקורס משתלבים כמפקדים בכלי השייט השונים ונדרשות מהם מיומנויות גבוהות במישור הפיקודי והמקצועי. הקורס נמשך כשלוש שנים ולמסיימים מוענקת דרגת סגן והם ממשיכים לשירות קבע של שש שנים נוספות. החובלים לעתיד נדרשים להפגין יכולות בתחומים רבים – פיקוד ומנהיגות, התמודדות עם מצבי לחץ, עמידה במאמץ פיזי ומנטלי ויכולת למידה מפותחת תוך התמודדות עם לימוד של חומר עיוני רב. במהלך הקורס מוכשרים החובלים לאחת מהמגמות השונות – אלקטרוניקה, שייט ומכונה.

ואז התחיל עמוד ענן
אזרזר, בן 21 מקרית אתא, בוגר מגמת שיט, היה בעבר שחקן כדור מים בגוש זבולון ולמד בפנימייה הצבאית של בית הספר הריאלי בחיפה. הוא התנדב במעון "לקראת שבת" לנשים מוכות ובזמן קורס החובלים התנדב עם ניצולי שואה. כשצה"ל יצא למבצע עמוד ענן, אזרזר היה באימונים לאליפות צה"ל. הוא החליט להפסיק את האימונים, ארז תיק ונסע לבסיס חיל הים באשדוד. בדרך לבסיס התקשר למפקדו כדי להגיד לו שהוא מתכוון לצאת ללחימה בעזה יחד עם חבריו.

אזרזר וחבר נוסף עברו בין כלי השיט השונים עד שמצאו את הצוות שבו היו חסרים חיילים והצטרפו אליו. "בדיוק היינו באימונים לתחרות צה"לית, שמעתי על ההתפתחויות דיברתי עם עוד חבר ונסענו לאשדוד כדי לחפש דבורה לעלות עליה. עוד היינו בהכשרה, משהו הרגיש לי נכון לעשות את זה ולא היה לי את הסבלנות לחכות. בדיעבד המפקדים לא אהבו את זה אבל העריכו את החתירה למגע.

"אני מאד אוהב הרפתקאות וזה גם חלק מהשירות שלנו, במיוחד כשיוצאים עם דבורה. באשדוד הגזרה היא עזה כך שקצת יותר מעניין ממה שקורה בראש הנקרה. אני זוכר איך ראיתי שכולם היו דרוכים, כי אף אחד לא ידע מה יקרה. הכל עובד על בסיס של פקודות ואני שמח שהשתתפתי במבצע כזה כדי לראות איך זה עובד בפועל. זה חישל אותי. אחד הרגעים שלא אשכח קשור לשיר 'הללויה' של לאונרד כהן. יש מסורת באוניות שבכל מוצאי שבת בשתיים בלילה, שומעים את השיר הללויה. כולם ישבו, שמעו את השיר וברקע היו פיצוצים מהרצועה והפגזות מהים. זה רגע שלא אשכח לעולם".

בכלל רציתי חי"ר
אזרזר שהצטרף לדבורה בזמן הלחימה בעזה ישמש מפקד דבורה בעצמו. "היעוד שלי בכלל היה להיות לוחם חי"ר" הוא אומר, "למדתי במגמת צבאיות, ידעתי מגיל 15 שאני אחתום קבע אבל בחיל רגלים, גולני, גבעתי. להיות חובל? זה לא עלה בדעתי. בכל זאת, אחרי שקיבלתי זימון למיונים, נגשתי לבחינות והתקבלתי. אני יכול לומר שזה תהליך ארוך מאד, שנתיים וחצי של מסלול קשה עם משמעת מאד קפדנית. הרבה אנשים משווים אותנו לטייסים, אבל הם נוטים להתבלבל. אוניות הן כלי שיט הכי מורכב בצבא, אין בזה את הזוהר של הטייסים, האחריות היא על 15 חיילים שנמצאים איתך בלב ים. אתה אחראי על החיים שלהם ועל השטח המבצעי. העיסוק בדבורה הוא בביטחון השוטף של הים מקו ראש הנקרה. יש חובל אחד בכל ספינה שמטפח את הצוות וזה מאד חשוב לי".

גם איתמר טננבאום בן 21 מקיבוץ אושה, לא תכנן להתגייס לחיל הים ולהפוך לחובל. "הייתי יותר בכיוון של סיירת מטכ"ל. לפני הגיבוש קבלתי שברי מאמץ ברגליים לא עברתי יום סיירות ונדחה לי הגיוס. כך קרה מספר פעמים עד שקבלתי מיונים לחובלים. לא מעכלים שזה נגמר אחרי שנתיים וחצי. עד היום צוחקים עיי בקורס. הייתי החובל היחיד עם קביים במשך עשרה חודשים, זה לא מובן מאילו ובכל זאת סיימתי את המסלול". הוא מספר, "עבורי להיות חובל זה תפקיד בצבא שלא משתווה לשום דבר אחר. להיות מפקד בים לא דומה ליחידות אחרות, המנטליות שונה שגרת החיים שוחקת. כקצין אתה משמש דוגמא בסביבה שהיא לא טבעית".

עברו לכתבה המורחבת בגיליון החג של עיתון "הד הקריות"

"בים שגרת החיים שוחקת" איתמר טטנבאום ותומר אזרזר (צילום: דובר צה"ל)
"בים שגרת החיים שוחקת" איתמר טטנבאום ותומר אזרזר (צילום: דובר צה"ל)

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות