fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"כל הזמן היינו במתח שהגופה תיפול"

לא כך רצתה דליה עמית מקרית אתא להביא את אימה למנוחת עולמים.הדרך לקבר הייתה ארוכה ורצופת מהמורות. כדי להטמין את הגופה בכוך היה צורך לעמוד על חבית ועל ספסל שבור ובגלל האלונקה הרעועה נפתחו תכריכי הראש. כבוד המת?
קבורת הכוכים בתל רגב. הקבר של מרים ברמן (צילום: נטע פלג)
קבורת הכוכים בתל רגב. הקבר של מרים ברמן (צילום: נטע פלג)

כשנאלצה דליה עמית מקרית אתא להתמודד עם פטירת אימה והליך קבירתה, היא לא שיערה בנפשה שבמקום הליך קבורה מכובד והולם, היא ומשפחתה יאלצו להתמודד עם מסע הלוויה מפרך, ומביש ביותר, שהעצים את כאב פטירתה עשרות מונים, לדבריה.

הלווית מרים ברמן נערכה ב- 14.7.2015 בתל רגב, וגופתה נקברה בקומה השלישית, בקבורת כוכים, בחלקה כ"ה – קריית ים, שורה 3/16 , קומה ג'. מסע הלוויה יצא לדרך חתחתים, שהייתה ארוכה ומתישה ביותר, הן למבוגרים שהשתתפו בלוויה והן לצעירים. בניה של עמית, שנשאו את האלונקה נאלצו להתמודד עם כביש לא סלול ומהמורות בשבילים שטרם נכבשו, תוך חרדה מתמדת שמא גופת סבתם תישמט חלילה מן האלונקה והגיעו מותשים וסחוטים לאתר הקבורה.

לדברי עמית, בשיחה שקיימה עם רחמים גלעדי, מחברה קדישא קריית ים, התברר שחברה קדישא חיפה, לא מוכנה שמסעות הקבורה מאזורים אחרים יעברו דרך האזור שלהם, ומסיבה זו נאלצנו משפחה וידידים, לעשות מסע מפרך במעלה הגבעה, ביום קיץ לוהט, שלגבי אחד המשתתפים הסתיים בעילפון.

קבורת הכוכים בתל רגב. הקבר של מרים ברמן (צילום: נטע פלג)
קבורת הכוכים בתל רגב. הקבר של מרים ברמן (צילום: נטע פלג)

כשהגיעו לאתר הקבורה, נתגלה שאין מספיק עובדים מחברה קדישא לביצוע הקבורה, וכן אין אמצעים לסיוע. נכחו במקום, רק גלעדי שניהל את הטקס ועובד. שני אנשים לא הספיקו לביצוע משימת הקבורה בקומה היעודה, כך שבנה של עמית נאלץ בעל כורחו לסייע בתהליך.

במקום לא היה סולם, גלעדי עמד על חבית והעובד ובנה של עמית עמדו על ספסל רעוע ושבור, כשהם נתונים לסכנת נפילה, הן משום מצבו של הספסל והן משום שגם כאשר עמדו עליו וידיהם מושטות מעלה, הגיעו בקושי רב לקומה היעודה. הדבר הקשה מאד על ביצוע משימת הקבורה, תוך כדי הכנסת האלונקה לתא נתקע אחד הגלגלים, וכתוצאה מכך, גופת האם לא החליקה לתוך התא. העובד ובנה של עמית נאלצו לדחוף אותה בחזקה בכתפיים ובראש, כאשר תוך כדי התהליך, תכריכי הראש נפתחים.

"פלא שהגופה בכלל הצליחה להגיע ליעדה. וכשהגיעה כמעט ואי אפשר היה לדחוס אותה לתוך חלל הקבר, כל הזמן היינו במתח שהיא תיפול. במאה ה-21, מי מתנהל עם אלונקה רעועה בטכניקה, שלפי ההסבר של רחמים, עלולה לתקוע אותה שוב ושוב בתכיפות? לא הייתי מסוגלת להביט במראות המזוויעים האלה, והפניתי את ראשי הצידה מזועזעת ובוכייה. לא הגיע לאמי לעבור טקס משפיל שכזה, והטראומה עדיין מלווה אותי. אני מודאגת גם ביחס לבני, מה יהיו השלכות הטראומה עליו", אמרה עמית, "בקשת הסליחה מהמת, באם לא טופל כיאות על ידי החברה קדישא, שנאמרת בתום הטקס, היא ריקה וחלולה. לא נעשה שום מאמץ למנוע את המצב שתיארתי לעיל".

מהמועצה הדתית קרית ים נמסר : היות ומדובר בחלקה חדשה שהינה מספר חודשים בתהליכי פיתוח מטבע הדברים שדרכי הגישה אינם נוחים, ברצוננו להביא לידיעתך שמנהלת תל רגב פועלת לסיים את העבודות. לעניין אופי הקבורה של המנוחה , יולי הינו חודש אשר עובדי ממשלה יוצרים לחופש. בהלוויית המנוחה נכחו שני עובדים מתוך שלושה. היות ומדובר בקבורה בכוך בקומה השלישית הקבורה יותר מורכבת אכן קרתה תקלה ואחד הגלגלים נתקע על המסילה. אנו נמצאים בתהליכי רכישה של מנוף מיוחד שהותאם לצורך קבורה בקומות העליונות . המועצה הדתית קרית ים מקיימת מאות הלוויות בשנה ועד מקרה זה לא קרתה תקלה וכלן אנו מצרים על עוגמת הנפש שקרתה למשפחה ומשתתפים בצערה בתקווה שמקרה כזה לא ישנה".

מהמשרד לשירותי דת נמסר בתגובה:"המקרה בבדיקת הגורמים המקצועיים".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות