fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

חוב של יותר מחצי מיליון שקלים לעיריית קרית אתא נמחק

במשך 17 שנה לא פעלה העירייה לגבות את חוב חברה בגין היטלי השבחה
עו"ד משה יונאי (צילום: יח"צ)
עו"ד משה יונאי (צילום: יח"צ)

בית המשפט המחוזי בחיפה, בשיבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, מחק יותר מ-700 אלף שקלים מסך החובות שביקשה עיריית קרית אתא לגבות מחברת "א.פ.ס.ק תעשיות בע"מ" לאחר שהתברר כי במשך לפחות 17 שנה לא פעלה העירייה לגבות את חוב החברה בגין היטלי השבחה.

עו"ד משה יונאי (צילום: יח"צ)
עו"ד משה יונאי (צילום: יח"צ)

החלטה זו, שהתקבלה במסגרת הסכם פשרה שקיבל תוקף של פסק דין, מתחברת ישירות להצעת החוק החדשה שמקדמת בימים אלו שרת המשפטים, איילת שקד.  ממשרד המשפטים הודיע כי הסיבה להחלת דיני ההתיישנות על גביית החובות היתה החשש שהרשויות לא יפעלו לגבות את חובו של האזרח (גבייה אקטיבית), ובמקום זאת ימתינו זמן ממושך עד שהאזרח יזדקק לשירותיהן, ואז ידרשו את פירעון החוב כתנאי למתן השירות (גבייה פאסיבית).

במקרה של עיריית קרית אתא וחברת "א.פ.ס.ק תעשיות בע"מ" עולה כי בשנת 1998 ביצעה העירייה עבודות פיתוח באזור שבו הייתה ממוקמת החברה ודרשה ממנה את היטלי הפיתוח בגין סלילת כביש, מדרכות וניקוז. מנהלי החברה טענו בשנת 2000 כי יש לחייב את בעלי המקרקעין בתשלום היטלי הפיתוח אולם העירייה המשיכה לדרוש מהחברה את החוב שעמד אז על 180 אלף שקלים.

במהלך השנים הגיעה החברה לפשיטת רגל ועברה לידי מפרק חברות ממנו קיבלה 50 אלף שקלים אולם העירייה המשיכה לראות בחברה כבעלת החוב עד אשר ביקשו בעלי הקרקע למכור אותה ובכדי להשלים את ההליכים היו צריכים לקבל את אישור העירייה על כך שאין חובות. אז התברר כי העירייה דורשת תשלום חוב שהצטבר במשך השנים לסכום של 890 אלף שקלים.

עו"ד משה יונאי הגיש עתירה נגד העירייה וטען נגדה כי "עיריית קריית אתא מתעלמת מכללי הדין, מתעלמת מחובתה לפעול בתום לב ובהתאם לכללי המנהל ופועלת כמו אותו מכשיר ניווט –  "מחשבת מסלול מחדש" בהתאם לרצונה. גם כאשר נחסמה דרכה בפסק דין חלוט לגבות את היטלי הפיתוח ממי שהיא סברה במשך שבע עשרה שנים כי הוא זה אשר חייב באותם היטלים,  היא מבקשת למצוא לה חייבים חדשים ומשיתה עליהם את החיוב בהחלטה רטרואקטיבית, בלתי חוקית, וחסרת תום לב".

יונאי מסר ל"הד הקריות" כי רשויות רבות נוהגות שלא לפעול כדי לגבות את החובות שכן ככל כחולף הזמן צובר החוב ריבית גבוהה ורק כאשר כאשר נזקקים לשירותי העירייה, כמו במקרה של מכירת נכס, מתברר כי ישנו חוב ישן שהגיע למימדים אדירים בגלל ריבית פיגורים.  על פי הסכם הפשרה בין הצדדים, הופחת סכום החוב מ-890 אלף שקלים ל-137 אלף שקלים.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות