fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

קלפים לטיפול בנשים החוות דיכאון סביב הריון

הקלפים, שפותחו על ידי עינת ברב, אחות בצוות מרפאת בריאות הנפש של כללית, משמשים כלי עזר בהנחיית קבוצות והוכחו יעילים
15-10 אחוז מהנשים חוות דיכאון וחרדה במהלך ההיריון. עינב ברב, איה אברמוביץ והקלפים הטיפוליים | צילום: דוברות כללית
15-10 אחוז מהנשים חוות דיכאון וחרדה במהלך ההיריון. עינב ברב, איה אברמוביץ והקלפים הטיפוליים | צילום: דוברות כללית

עינת ברב, אחות בצוות מרפאת בריאות הנפש של כללית במחוז חיפה והגליל המערבי, פיתחה קלפים טיפוליים לנשים שאותרו כסובלות מדיכאון סביב לידה. הקלפים משמשים כלי עזר בסדנאות של שבעה מפגשים שמעבירה ברב, ביחד עם איה אברמוביץ, מרפאה בעיסוק.

15-10 אחוז מהנשים חוות דיכאון וחרדה במהלך ההיריון, בדומה לשיעור הנשים החוות דיכאון וחרדה שלאחר לידה ואף יותר. לכן, כיום מכנים זאת "דיכאון סביב הריון" ולא רק לאחר לידה.

על שכיחותה הגבוהה של התופעה מעידים הנתונים הבאים: 5 אחוז מהנשים בהריון יסבלו מלחץ דם גבוה ו-4.6 אחוז יסבלו מסוכרת הריונית, כך שדיכאון סביב לידה היא תופעה שכיחה בהרבה, וזהו הסיבוך הנפוץ ביותר של ההיריון. דיכאון יכול להופיע עד שנה לאחר הלידה וקשור בשינויים ההורמונליים, כמו הפסקת הנקה, חזרת הווסת ולקיחת אמצעי מניעה הורמונליים.

הקלפים שפיתחה ברב מבוססים על צמדים, כשבקלף אחד מיתוס ובשני – עובדה מבוססת ראיות סביב הנושא של דיכאון סביב לידה. המשתתפות מתבקשות להעריך מה מההיגדים הוא מיתוס ומה מבוסס על עובדה נכונה. לאחר דיון הופכים את הקלף, ובקלף שבו מופיעה עובדה נכונה יש הסבר מפורט.

ברב יצרה את הקלפים בעצמה בהתבסס על הידע הרב שצברה במהלך טיפול בנשים רבות הסובלות מדיכאון סביב לידה. היא נעזרה בגרפיקאית כדי לתרגם את הדברים לעיצוב מתאים. השימוש בקלפים ככלי עזר בהנחיית קבוצות הוכח יעיל לשם העברת מסרים הקשורים בהיבט הפסיכו-חינוכי של התופעה.

הסימנים לדיכאון בהריון ולאחר לידה: מצב רוח ירוד ובכי; חוסר בשינה- האישה אינה ישנה למרות שהתינוק ישן, מצב אותו מנצלת כרגיל אישה לאחר לידה לשינה; עייפות עקב הפרעות בשינה; הפרעות בריכוז; הפרעות בתיאבון; חוסר הנאה מפעולות שנהנתה מהן קודם; חוסר שקט, חרדה, ובעיקר חרדה ניכרת לבריאות התינוק; אי יכולת להתחבר רגשית לתינוק, עד כדי הימנעות מהטיפול בו.

דיכאון בהריון שאינו מטופל משפיע על האם ויכול להגדיל את הסיכון להקאות, הפלה ספונטנית בכל שלב, רעלת היריון, לידה מוקדמת לפני השבוע ה-37, משקל לידה נמוך, היקף ראש נמוך, ציון אפגר נמוך ועוד. כמו כן, יש השפעה שלילית על הילוד, המתבטאת בדופק מהיר בעובר, הפרעות בשינה, אכילה לא סדירה ועלייה לא טובה במשקל, סכנת בטיחות עקב דיכאון אותו חווה האם, עיכוב שפתי, התפתחותי, קוגניטיבי ורגשי, הפרעות קשב וריכוז והתנהגות בבית הספר, קושי ביצירת קשרים חברתיים ועלייה בסיכון לדיכאון בעתיד.

רוב הנשים החוות דיכאון סביב לידה אינן פונות לעזרה מסיבות רבות: בושה, חוסר מודעות ומחשבה כי זו תגובה נורמלית ללידה ולקשיים מסביב. דיכאון נפוץ זה מגיב היטב לטיפול, ולכן יש חשיבות רבה בקרב אנשי מקצוע לעודד את האישה לדווח ולהעלות את המודעות בקרב כל המטפלים באישה ההרה ובתינוק לאחר הלידה.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות