fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

המלצות קריאה מאי 2024: ספרים חדשים ומומלצים שכדאי להוסיף לרשימה שלכם

אם אתם מחפשים ספרים מומלצים, תשמחו לדעת שריכזנו עבורכם רשימה איכותית של ספרים שאסור לכם להחמיץ! חובבי ספרים? הרשימה מתעדכנת מידי חודש, הישארו מעודכנים.
המלצות ספרים | צילום: pexels

מרתק ומרגש

"חביב" מאת פרופ' רוברט אלבז, הוא רומן מרתק ומרגש המפליא לתאר פיסת היסטוריה ותרבות של יהודי מרוקו בתקופה שלפני ובזמן הכיבוש הצרפתי, דרך דמותו האוניברסלית של חביב, צורף תכשיטים שנאלץ לעזוב את כפרו ולנדוד למחוזות אחרים שבהם נטמע וחי כאילו הוא בן המקום מאז ומתמיד, ומה גם שקומתו האמירה וחזותו המרשימה סללו את דרכו לחיי עושר ולעינוגים, אך נראה שלא בזה טמונה הזהות האמיתית שלו. סיפורו של חביב מתחיל בשלהי המאה ה-19 במרוקו, בכפר תלוות שלמרגלות הרי האטלס, שם תושביו היהודים והמוסלמים דרים בשכנות טובה וביניהם אחווה ושיתוף פעולה בתחומים נרחבים בחיי היומיום. כך מתוודעים לחביב, גיבור הרומן, שאימו היהודייה נפטרה בלידתו, ומי שגידלה אותו כמו אימא הייתה המיילדת המוסלמית-בֶּרְבֶּרִית, וכך חביב גדל וצמח, למד מאביו את מלאכת הצורפות ונהיה לשם דבר, והרי חביב הוא איש העולם הגדול, שצולח במסעו את מדבר הסהרה עד לצפת שבארץ ישראל. זהו מעל לכול מסע בין זהויות ותרבויות שונות: חביב הוא גם יהודי וגם ברברי-מוסלמי. לפי תקופות חייו השונות, הוא יאמץ לו, לפי הצורך, או את זהותו הברברית-מוסלמית או את זהותו היהודית, על מנת לשרוד גם גופנית וגם רוחנית. למרות שנולד בשנות השמונים של המאה התשע עשרה, הוא גיבור מודרני, אם לא פוסט-מודרני, בגלל השקפת עולמו האקזיסטנציאליסטית, למרות שהוא עטוי גלביה ותרבוש ושהוא מתהלך, בין היתר, באותו עולם של האימפריה העותומנית. (הוצאת אוריון, 300 עמודים)

חביב | מאת רוברט אלבז

מסע הנקמה של אדם שטרן

"ענקים מתים זקופים" שכתבו ד"ר שמשון שטרן ודורון רוזנבלט הוא קובץ ספורים מרתקים ומרגשים שמציג בין היתר את הסיפור הלא ייאמן שמעולם לא סיפרו של מסע הנקמה של אדם שטרן, ניצול שואה ושל חבריו – חבורה סודית ועצמאית. המסע נמשך עד שנות השישים לחייהם ומשאיר מאחוריו עשרות גופות של נאצים פזורות באירופה ובדרום אמריקה שאת שמותיהם מסגיר איש סתר.  כעבור כשלושים שנה מפגש מקרי של שמשון עם פציינט בשם דודי לוקח את שניהם למסע מטלטל. דודי שאביו ליאון ברח מהבית בגיל 15 והצטרף לפרטיזנים במערות של צפון יוון נושא גם הוא סיפור שילווה אותו כל חייו, אותו גילה בסדרת מפגשים שמארגנים הבנים בין האבות. סדרת השיחות בין ליאון המוחצן בלשונו הבוטה והצעקנית ובין אדם המופנם והעדין הופכת למסע מרגש ומטלטל בזמן שבמהלכו שומעים שמשון ודודי את סיפור החיים המלא של שני האבות – סיפור שמשאיר את שניהם המומים. בעלילת המשנה מככבת אהובתו של שמשון שמאמצת זקן תימהוני שחי בעליבות בחדר מוזנח ומטפלת בו כמו בבנה עד מותו. בצוואה שהשאיר מתגלה סוד דרמטי מעברו של הזקן. סוד שסוגר את המעגל שהתחיל בקשר המרגש בין אדם לבין ליאון. הספר מחולק לשני חלקים: בחלק הראשון סיפורו של אדם שטרן במלחמת העולם השנייה ואחריה. עיקרו של הסיפור הוא המחתרת הסודית שהפעיל אדם עם חבריו כדי לצוד את ראשי הנאצים. החלק השני מגולל את סיפורו של שמשון שטרן, זמר בינלאומי שהזכיר בגוון קולו את אליל נעוריו אלביס פרסלי, רופא שיניים ותיק וידוע, חלק בלתי נפרד מהבוהמה של תל אביב. הספר מעוטר באיוריו של דורון רוזנבלט ויש בו קודי סריקה בעזרתם אפשר להאזין ל-16 שירים שכתב וביצע ד"ר שטרן שקשורים לפרקי הספר. את שיר הנושא הקליט דויד ברוזה. (הוצאת שמשון שטרן, 294 עמודים)

ענקים מתים זקופים | מאת שמשון שטרן ודורון רוזנבלט

סודות אפלים

"הלילה שבו נעלמו עקבותיה" הוא מותחן פסיכולוגי מרתק שכתבה ליסה ג'ואל. בליל קיץ יפהפה בפרבר אנגלי מלבב, טלולה וזק, בחורה צעירה ובן זוגה, נעלמים אחרי בילוי שמתחיל בפאב ומסתיים במסיבת בריכה באחוזה כפרית עצומה. מאחור נותר בנם התינוק בטיפולה של קים, אִמה של טלולה. שנה לאחר מכן סופי בק, סופרת שמחברת ספרי בילוש ותעלומות, עוברת לגור בקוטג' בשולי היער הגובל באותה אחוזה, עם בן זוגה שון שזה עתה קיבל מִשֹרת הוראה בבית ספר מקומי. היער הסבוך והאפל הוא האזור המועדף עליה לשוטטויות ארוכות, ובאחת מהן נתקלת סופי בשלט קרטון בכתב יד, עליו כתוב: "לחפור כאן". הסופרת הסקרנית רואה בכך רמז חיוני להיעלמותו של הזוג הצעיר, ובשילוב כוחות עם קים, שמעולם לא ויתרה על התקווה שבתה עודה בחיים, השתיים יוצאות למסע אחר האמת הטמונה באדמה הרדופה. (מאנגלית: ארז אשרוב, הוצאת כנרת זמורה, 383 עמודים)

הלילה שבו נעלמו עקבותיה | מאת ליסה ג'ואל

המשחקים האולימפיים בעדשה אחרת

"אולימפיאדה זה הרבה יותר מספורט" מאת רמי ארז הוא ספר מרתק ומעניין שעוסק בחוויה האולימפית באופן שטרם סיפרו. הוא דן בשאלה האם אירוח המשחקים האולימפיים הוא מנוע צמיחה ופרוספריטי או שמא זהו אסון כלכלי ובכי לדורות? בין הסיפורים המרכזיים בספר: האם שמונה מדליות הזהב של מייקל פלפס הן ההישג האולימפי הגדול ביותר בתולדות המשחקים או שיש מתחרים נוספים על התואר? מה קרה לגנרל האמריקני המהולל כשהתחרה באולימפיאדת שטוקהולם 1912? מי הגורו הגדול של הספורט לגיל הרך שחזר מהמשחקים האולימפיים עם מדלית זהב על צווארו? המנצח קיבל את מדלית הכסף וזה שהגיע שני זכה בזהב. הכיצד? איך ניסו האמריקנים בימים החמים של המלחמה הקרה לגרום לעריקה של ספורטאי רוסי מהולל? מה גרם לקופץ לרוחק ומדליסט כסף להכות מתחרה בן ארצו לאחר שנסתיימה התחרות? רמי עורך מסע מרתק של התבוננות בהתרחשות האולימפית דרך ספקטרום נרחב של עדשות. בחמישים וחמישה פרקים בהם מאות סיפורים היסטוריים משייט רמי לאורך ולרוחב עשרים ותשעת המשחקים האולימפיים של התקופה  המודרנית. הוא מביט ומצלם את התרחשויות, את תהילת המנצחים, את תוגת המפסידים ואת מה שביניהן. לחלק מהסיפורים לא תאמינו וחלק מהם תיהנו לגלות. (הוצאת ספרי ניב, 562 עמודים)

אולימפיאדה זה הרבה יותר מספורט | מאת רמי ארז

מה אמת ומה שקר?

"דמיין אותי" מאת טארה מאפי הוא הספר הסוגר את סדרת הפנטזיה הנפלאה והמרתקת  מלאת הרומנטיקה "נפץ אותי". הסדרה מביאה את סיפורה של ג'ולייט: יש לה מגע קטלני ואף אחד אינו יודע מדוע. לשלטון יש עבורה תוכניות: השלטון מתכנן להשתמש בג'ולייט כנשק. אבל לג'ולייט יש תוכניות משלה: לאחר שנים ארוכות בהן היתה כלואה, היא סוף סוף מוצאת בתוכה את הכוח להיאבק, לעמוד על שלה, ולהבטיח לעצמה את העתיד שרצתה, עם הנער היחיד שחשבה שאיבדה לנצח. סיפורה של ג'ולייט יתגלה לעיניכם מתוך יומנה האישי רב-המחיקות.  טכניקה סיפורית זו מעניקה לסיפור נופך אישי ואינטימי. מה שיפה בסדרה זו ההתפתחות של ג'ולייט- מנערה מפוחדת בבידוד לאישה חזקה ומנהיגה. בספר הסוגר את הסדרה, אלה יודעת מי זאת ג'ולייט ולמה היא נוצרה, והדברים רק הופכים מסובכים יותר: היא נאבקת להבין את העבר שרודף אותה ומסתכלת אל עתיד מעורפל מתמיד. הגבול בין טוב ורע – בין אלה לג'ולייט – מיטשטש. אויבים ותיקים חוזרים ותוקפים כשנקודת ההכרעה מתקרבת וייתכן שגורלה אינו בידה. האם תוכל לבחור באיזה צד היא נלחמת? הסדרה כתובה בשפה קולחת ויפה, עם טריקים צורניים שעוזרים להעביר את המסר הנכון, עבר-הווה. צריך לקרוא את כל הספרים לפי הסדר, הסוף כאמור רק בספר השישי. (מאנגלית: חמוטל בן דב, הוצאת דיאלוג, 423 עמודים)

דמיין אותי | מאת טארה מאפי

חוויות פנימיות

"הנהר הטוב" מאת שרון גרינברג, פסיכולוגית קלינית במקצועה, הוא ספר מתנה נפלא המחייה רצף של חוויות פנימיות מחיי היום-יום אשר בעבור רבים מהווה חסם לתנועה ולהתפתחות בחיים. יחד עם גיבורת הסיפור אנחנו עוברים מסע היכרות עם תגובות הגוף, הרגש וההתנהגות, ומנווטים בנהר המגיב לתחושותיה. זהו הספר הראשון, המתאים לכל גיל, המנגיש את מושג "חלון הסיבולת" – הטווח שבו כל אחד מאיתנו יכול לשאת קושי ולהמשיך לתפקד.  במהלך המסע בנהר מוצגות באופן חווייתי תמונות נפשיות על רצף שנע בין בדידות לשותפות, בין זרימה שקטה להתנגשות, בין רעש פנימי להקשבה ובין פעולה להתבוננות. בסופו של הספר מוצעים עבור הורים, מטפלים ואנשי חינוך טיפים ורעיונות נוספים המאפשרים את הרחבת המחשבה על חלון הסיבולת. מתוך הספר: כְּשֶׁמָּצָאתִי אֶת עַצְמִי שָׁם, בְּאֶרֶץ הָאֵשׁ, צָמוּד לְהָרֵי הַגַּעַשׁ וְהַלַּבָּה, נַעֲשָׂה לִי חַם וּמַחֲנִיק וְהַלֵּב שֶׁלִּי פָּעַם מַהֵר מְאוֹד. הַכֹּל נַעֲשָׂה יוֹתֵר מִדַּי בִּשְׁבִילִי, רָצִיתִי לִבְרֹחַ מֵהַסִּירָה, מֵהַנָּהָר, מִכֻּלָּם. בָּא לִי לִצְעֹק, “תַּעַזְבוּ אוֹתִי כְּבָר! אֲנִי לֹא יוֹדַעַת לְנַוֵּט!״ (איורים: שגיא מישבסקי. הוצאת ספרי ניב, 28 עמודים)

הנהר הטוב | מאת שרון גרינברג

גיבורה שסיכנה את חייה פעמים רבות

"שם קוד הלן" שכתבה אריאל לוהון הוא רומן היסטורי המשלב בין סיפור אהבה נוגע ללב לדרמה היסטורית מותחת. הוא מבוסס על סיפורה האמיתי ויוצא הדופן של ננסי וייק, אחת הנשים המעוטרות ביותר במלחמת העולם השנייה, גיבורה שסיכנה את חייה פעמים רבות כדי לעזור במאמצי המלחמה והצילה ממוות אנשים אינספור. פריז, 1936. ננסי וייק האוסטרלית מתגוררת בפריז ועובדת כעיתונאית, שם היא פוגשת את אנרי, תעשיין צרפתי בכיר, והשניים מתאהבים, מתחתנים ומתחילים לתכנן את עתידם המשותף. אולם זמן קצר לאחר החתונה הנאצים פולשים לצרפת, השניים יורדים למחתרת, וננסי מאמצת את שם הקוד הראשון מבין ארבעה שילוו אותה במהלך שנות המלחמה. ננסי מתחילה להבריח אנשים ומסמכים מעבר לגבול, ומעשיה הנועזים גוררים את תשומת הלב של הגסטאפו, שמעניק לה את הכינוי 'העכברה הלבנה' על שום יכולתה לחמוק מידיו. פרס של חמישה מיליון פרנק שמוכרז על ראשה של ננסי מאלץ אותה לברוח לבריטניה ולהשאיר את אנרי מאחור. בבריטניה היא מגויסת על ידי מנהלת המבצעים המיוחדים ועוברת אימונים על מנת לחזור לאדמת צרפת למבצע נועז בעורף האויב, שאולי יציל גם את בעלה. (מאנגלית: צילה אלעזר, הוצאת כתר, 462 עמודים)

שם קוד הלן | מאת אריאל לוהון

מעורר השראה

העיתונאי היהודי-הבריטי ג'ונתן פרידלנד בספרו "אמן הבריחה" מספר את סיפורו הבלתי נתפס של רודולף וֶרבָּה, האיש שברח מאושוויץ כדי להזהיר את העולם מפני אמת שמעטים מדי היו מוכנים לשמוע. באפריל 1944 היה רודולף ורבה לאחד היהודים הראשונים שנמלטו מאושוויץ ועשו את דרכם אל החופש – מתוך קומץ זעיר שמימש את ההישג הכמעט בלתי אפשרי הזה. הוא עשה זאת כדי לחשוף בפני העולם את האמת על מחנה המוות, ולהזהיר את אחרוני יהודי אירופה מפני הצפוי להם. כנגד כל הסיכויים, ורבה וחברו פרד וצלר טיפסו על הרים, חצו נהרות וניצלו מכדורי הנאצים. השניים מסרו את התיאור המלא הראשון של אושוויץ שהעולם נחשף לו אי־פעם – דיווח מפורט, שהגיע בסופו של דבר לפרנקלין רוזוולט, לווינסטון צ'רצ'יל ולאפיפיור. ועדיין, מעטים מדי הקדישו תשומת לב לאזהרה שוורבה סיכן את חייו בשבילה. אף שעזר להציל כמאתיים אלף יהודים, עד יום מותו התייסר למחשבה, שהמסמך שלו היה יכול להציל עוד מאות אלפי חיים. (מאנגלית: תמי זר, הוצאת דביר, 376 עמודים)

אמן הבריחה, רודולף ורבה | מאת ג'ונתן פרידלנד

מיהי האלמונית?

"האלמונית מנהר הסן" הוא מותחן נפלא מאת גיום מוסו. בליל דצמבר ערפילי, אישה צעירה נמשית ממימיו של נהר הסן. עירומה לחלוטין למעֵט שעון ענוד על מפרק היד, מבולבלת ומנותקת מהמציאות, אבל בחיים. נסערת מאוד, היא נלקחת ליחידה לרפואית משפטית בבית החולים הוֹטל-דיֶה. במהלך העברתה למטה משטרת פריז היא נמלטת. תצלומים ודגימות דנ"א חושפים את זהותה: זוהי הפסנתרנית המפורסמת מילנה ברגמן. אלא שהדבר בלתי אפשרי, שכן מילנה מתה בהתרסקות מטוס לפני יותר משנה. רפאל, ארוסה לשעבר, ורוקסן, שוטרת שמושעית זמנית מתפקיד מבצעי, מתמסרים לחקירת התעלומה הזו: איך ייתכן שמילנה מתה וחיה גם יחד? (מצרפתית: דורית דליות, הוצאת כנרת זמורה, 256 עמודים)

האלמונית מנהר הסן | מאת גיום מוסו

על נאמנות ואובדן

"נצחי" מאת ליסה סקוטוליני הוא רומן היסטורי מרתק ומרגש, סיפור אהבה והתבגרות, המתרחש בבאיטליה בימי מלחמת העולם השנייה, סתיו 1937, אז הכול משתנה. מוסוליני מתחזק, ואיתו הפשיזם. אליזבטה, מרקו וסנדרו גדלים כחברים הכי טובים למרות ההבדלים ביניהם. אליזבטה היא יפהפייה נמרצת שחולמת להיות סופרת; מרקו הוא הבן החצוף והאתלטי במשפחה של רוכבי אופניים מקצוענים; וסנדרו היהודי טוב הלב הוא גאון במתמטיקה ובנם של עורך דין ורופאה. אלא שאט-אט נוצר משולש אהבה מורכב הרה-גורל. תהפוכות הזמן מעמידות במבחן את כל היקר ללבם של השלושה, בדרכים שלא היו מסוגלים להעלות על דעתם. ואז הנאצים פולשים לרומא. הכיבוש מביא עמו זוועות חדשות, ששיאן בבגידה אחת אחרונה, נוראה. (מאנגלית: שאול לוין, הוצאת כנרת זמורה, 527 עמודים)

נצחי | מאת ליסה סקוטוליני

זהר נוי www.readbooks.co.il

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות