fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

לסגור מחר את הליגה

אחרי משחק טוב ומפתיע, שאומנם הסתיים בהפסד דחוק מול מכבי תל אביב, יש להפועל חיפה הזדמנות מחר לסגור את העונה. ניצחון על אשקלון, בתוספת להפסד או תיקו של הפועל ת"א, יתנו להפועל שקט בששת המחזורים האחרונים
מספר אחת במגרש, למרות השער העצמי. דור פרץ (צילום: אדריאן הרבשטיין)

אוניברסלי / אסף רביץ

המשחק האחרון של העונה הרגילה הסתיים בתוצאה צפויה, הפסד 1:0 למכבי ת"א, אבל פרט לכך לא היה מדובר במשחק צפוי כלל. הפועל חיפה לא נראתה בו כמו קבוצה במשבר, אלא חזרה שבועיים אחורה אל תקופת המשחקים הטובים שלה מול הגדולות. הפעם קשה אפילו לדבר על התגוננות מוצלחת, כי שני שלישים של המשחק האדומים די שלטו בעניינים.

האם המשחק הזה מרמז על שינוי מגמה ביחס לשבוע הגרוע שלפניו? את זה נוכל לדעת רק בפלייאוף התחתון. לפעמים קל לשחקנים להתגייס למשימה כמעט בלתי אפשרית, כשאין מהם ציפיות לנצח. בשבועות האחרונים נדמה שקל יותר לשחקנים של דני גולן לשחק מול מכבי ת"א מאשר מול הפועל ר"ג, קודם כל מהבחינה המנטאלית, בגלל ההבדל בין משחק שלא אמורים לנצח למשחק שחייבים לנצח.

מבחינה מקצועית, ההבדל הוא בין התגוננות ויציאה להתקפות מהירות לבין היכולת לשלוט במרכז השדה, ליצור מצבים מתוך משחק מסודר ולהימנע מלהיעקץ בצד השני. קבוצה טובה היא כזו שיכולה להביא את האיכויות שלה לידי ביטוי גם מול יריבה מתגוננת. במובן הזה, טוב להפועל חיפה שהיא בפלייאוף התחתון, טוב שהיא תגיע לרוב המשחקים שנותרו כפייבוריטית. לעומת הטענה האינסטינקטיבית שכדי להתקדם צריך להתמודד מול יריבות חזקות יותר, אני מאמין שהשלב הראשון בהתקדמות הוא ביכולת ליזום מול קבוצות נחותות ולנצח עם סגנון התקפי.

כדי להיעזר בפלייאוף התחתון על מנת להתקדם, המערכת תצטרך להיות רגועה. בשבוע שעבר הבעתי ייאוש מהיכולת של זה לקרות, נדמה שהפועל חיפה תמיד תמצא דרך להלחיץ את עצמה ולא להיות מרוצה, אבל יש סיכוי לרוגע יחסי, לעומת שנים קודמות. מה שמוביל אותנו למשחק בשבת מול הפועל אשקלון.

אולי המשחק החשוב האחרון

למשחק מול אשקלון יש פוטנציאל מאוד מיוחד: הוא יכול להיות המשחק החשוב האחרון של הפועל חיפה השנה. ניצחון על הקבוצה, שמדורגת במקום הלפני אחרון, יפתח עליה פער של 13 נקודות, כשיישארו עוד 18 בקופה. אם במקביל הפועל ת"א לא תנצח בקריית שמונה, הפועל חיפה תוכל לסיים את המחזור הבא כשמעשית היא נשארה בליגה שישה מחזורים לפני הסיום.

במקביל, צריך לזכור שגם תיקו תהיה תוצאה לא רעה שתשמור על פער דו ספרתי מאשקלון ואולי מהקו האדום. שני מחזורים לאחר אשקלון הפועל חיפה תארח את הפועל ת"א במה שאולי תהיה הזדמנות נוספת לסגור את העונה. צריך להיות פרקטיים כרגע ולקבל בשמחה כל מצב בו האדומים יבטיחו הישארות כמה מחזורים לפני הסיום.

אם וכאשר הפועל חיפה תבטיח את ההישארות מוקדם, נוכל לעסוק בשאלה כיצד לנצל את המשחקים שנותרו. אתייחס כבר לתשובה שאני חושב שאינה נכונה: לתת לשחקני הבית הצעירים הזדמנות. כי לשחק בכמה משחקים חסרי חשיבות וחסרי לחץ זה לא מה שמספק לשחקן את הנסיון הרלוונטי להפוך לשחקן ליגת על משמעותי. יש דברים חשובים יותר שניתן לעשות עם הזמן הזה. הצעיר היחיד שבשל לתרום ברמות הגבוהות הוא מקסים פלקושצ'נקו, והוא אכן זקוק לדקות משחק.

מספר אחת במגרש, למרות השער העצמי. דור פרץ (צילום: אדריאן הרבשטיין)
מספר אחת במגרש, למרות השער העצמי. דור פרץ (צילום: אדריאן הרבשטיין)

דור פרץ נתן הצגה

איך כן ניתן לקדם שחקנים צעירים שעדיין לא בשלים לרמות הגבוהות? השאלה הזאת קשורה ישירות לשני השחקנים המעניינים ביותר בהקשר של הפועל חיפה בימים האחרונים. הראשון הוא דור פרץ. אם אי פעם ראוי היה להעניק את תואר השחקן המצטיין לשחקן שהבקיע שער עצמי, שגרם לקבוצה שלו להפסיד 0:1, זו הפעם הזו. דור פרץ נתן הצגה מול קבוצת האם שלו, הצגה שהיא המשך ישיר ליכולת שלו מאז שהגיע להפועל חיפה.

פרץ מנצל עד תום את ההזדמנות להיות שחקן בכיר בקבוצה קטנה יותר, זה עזר לו לחזור לתמונת הנבחרת ואם הוא ימשיך כך הוא יחזור למכבי ת"א במעמד בכיר הרבה יותר מאשר עזב. בהפועל חיפה ינסו אפילו לפנטז על לשכנע את ראשי מכבי ת"א שכדאי להם לתת לפרץ להוביל קבוצת מרכז טבלה שנה מלאה לפני שמחזירים אותו. קשה שלא להרגיש שזה יכול להמשיך לתרום לו המון.

אורן ביטון, שמעתם?

השם המעניין השני הוא אורן ביטון. האלופה הפועל באר שבע קנתה השבוע שחקן בית של הפועל חיפה, שהיה שייך למועדון בקיץ, ב-2.8 מליון שקלים. ביטון בן ה-22 שיחק באופן ספורדי בהפועל חיפה לפני שנתיים, הושאל לנצרת עלית מהלאומית בעונה שעברה ונמכר בקיץ לקריית שמונה ב-130 אלף שקלים. בקבוצה הצפונית הוא הפך למגן שמאלי מוביל, עד כדי כך שסומן ע"י ברק בכר כמגן העתיד של ב"ש.

המשותף לפרץ וביטון הוא שהם לא הצליחו להשתלב בקבוצת האם שלהם וביצעו קפיצת מדרגה כשהיו מושאלים לקבוצה שהתאימה להם באותו רגע. הסיפור של שניהם מאיר זרקור חשוב על מוסד ההשאלה, שיש לו קונוטציה שלילית בכדורגל הישראלי. קל לזכור מושאל אחר של הפועל חיפה – שחר הירש, שנעלב מכך שהושאל, ולכן לא רצה להישאר בקבוצה. מאז הוא נודד ברחבי הליגה ולא מוצא לעצמו מקום.

כדאי לצעירים לעבור לעונת השאלה

בדיוק כפי שקבוצה צריכה ליזום כדי להתקדם, שחקן צעיר צריך לשחק בתפקיד דומיננטי כדי להביא לידי ביטוי את היכולות שלו. שחקנים כמו אופק פישלר, עידן גולן, סער פדידה וענר שכטר ירוויחו הרבה יותר משנת השאלה בלאומית בתפקיד משמעותי מאשר בשנתיים-שלוש על הספסל בליגת העל. משנת ההשאלה הם יכולים לחזור כשחקנים שבשלים לתפקיד משמעותי יותר בליגת העל. אך לשם כך הם יצטרכו להתייחס להשאלה כהזדמנות, לא כעלבון. ולשם כך הקבוצה שמשאילה אותם תצטרך לקחת גם היא את מוסד ההשאלה ברצינות.

הפועל חיפה לא פספסה את אורן ביטון כשלא נתנה לו לשחק בגיל 20, כששיחק הוא באמת לא היה בשל לדקות משמעותיות בליגת העל. היא פספסה אותו כשלא שמה לב לפריצה שלו בעונת ההשאלה. אני מסופק אם מישהו במערכת עקב אחריו ברצינות בתקופה הזאת. איזי שרצקי כן שם לב. התוצאה היא שקבוצה שעמדת המגן השמאלי הייתה נקודת התורפה שלה השנה מכרה בקיץ בסכום פעוט את אחד המגנים השמאליים הטובים בארץ, ועכשיו הוא שווה 3 מליון שקלים.

אם הנהלת הפועל חיפה והשחקנים הצעירים שלה יבינו את הערך של עונת השאלה בלאומית עם מעקב אמיתי, אולי הקבוצה תצליח גם לגדל את אורן ביטון הבא וגם לא לפספס אותו. אך לשם כך צריך ראייה לטווח ארוך ומערך סקאוטינג, שני דברים שאין ליואב כץ.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות