fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

אימפריה אדומה

בזכותה. אלונה ברקת (צילום: אדריאן הרבשטיין)

כדורגל / אופיר לוי

הניצחון הדרמטי של הפועל באר שבע על אינטר מילאנו במסגרת הליגה האירופית קבע ציון דרך משמעותי במועדון, שאמור לשנות באופן סופי את תפיסת הקבוצה והדי אן אי שלה כקבוצה גדולה. אם לפני כחצי שנה יצאו לחגוג מאה אלף אוהדים אליפות היסטורית, לאחר חמישים שנה, הרי שהשנה החבורה של ברק בכר כבר נמצאת בכמה דרגות מעל הקבוצה ההיא, וההישגים המפתיעים שלה עוד יהדהדו רבות לבאים בתור שיגיעו לבירת הנגב.

לקחת אליפות זה דבר אחד, שגם קבוצות קטנות עשו זאת לפניה, אבל לנצח לא מעט קבוצות בסדר גודל אירופי, שעל הנייר טובות יותר בזו אחר זו, כמו: אולימפאקוס, סלטיק ופעמיים את אינטר, זה כבר רף גבוה שמעיד על אופי אחר במועדון, שעד לפני שלוש שנים נחשב ללוזר. מעבר לכך, אף קבוצה ישראלית לא הצליחה לנצח בעבר קבוצת פאר פעמיים במפגש כפול. הפועל תל אביב ניצחה בזמנו את מילאן, אבל הפסידה בגומלין. מכבי חיפה הביסה את מנצ'סטר יונייטד, אבל ספגה לפני כן תבוסה באולד טראפורד במשחק הראשון.
מבחן קשה מול סאותהמפטון

באר שבע נמצאת היום בנקודת השיא שלה מאז נוסדה, כשהיא מובילה את הליגה בפער מבטיח, מצליחה באירופה ונהנית מכל רגע. ספק אם היא תוכל לשחזר זאת בשנים הקרובות. מצד אחד יכולים בבאר שבע להיות קצת מאוכזבים מאי ההעפלה לליגת האלופות, שם אולי יכלו לעשות סנסציות יותר גדולות, מצד שני ההישגים והניסיון בזירה האירופית שצברו יקנו להם הרבה ביטחון לשנים הבאות. אילולא ההפסד הכפול לספרטה פראג התמונה יכלה להיות אחרת לגמרי והעלייה לשלב הנוק-אאוט הפכה למשוכה קשה במיוחד. באר שבע חייבת לכבוש שער אחד לפחות במגרש ביתי וקשה מול סאותהמפטון, בכדי להשיג תיקו עם שערים, או לנצח במשחק החוץ האחרון מול הקבוצה האנגלית. הפסד, או תיקו ללא שערים,  ישאיר את הדרומיים עם החוויות והסיפורים והמסע הקסום יתפוגג ברגע אחד.

בזכותה. אלונה ברקת (צילום: אדריאן הרבשטיין)
בזכותה. אלונה ברקת (צילום: אדריאן הרבשטיין)

סוף עידן שרצקי?

האם אנחנו עדים לסופו של עידן איזי שרצקי בקריית שמונה? זאת נדע בסיום העונה. אחת הדמויות הצבעוניות בנוף הכדורגל שלנו בארץ, שהיה רגיל בשנים האחרונות להצלחות רבות, עושה רושם שדיי איבד את החשק. הימים היפים מהאליפות ההיסטורית, שהביא רן בן שמעון, דרך גביע המדינה שהשיג ברק בכר, ובין לבין ההישגים במפעלים האירופיים נראים לפתע כמו העבר הרחוק. שרצקי, שהתרגל לעובדה שהקבוצה הקטנה שלו מהצפון התברגה בצמרת הכדורגל בארץ, ידע הישגים ספורטיביים רבים, אך לא חשוב מכך, גם ביצע עסקאות ענק. במהלך השנים הוא הצליח למכור שחקנים רבים בסכומי עתק, לאחר שרכש אותם במינימום השקעה. הרשימה הכלכלית כוללת את דני עמוס, אלרואי כהן, איתן טיבי, שיר צדק, רועי קהת, אלעד גבאי, שמעון אבוחצירא, אופיר מזרחי, וובה בראון ואחרים. על כל אלה הוא גרף קופה בזכות הצלחת המועדון. גם המאמנים בן שמעון ובכר עשו אצלו את קפיצת המדרגה. אממה, בשנים האחרונות הכסף הגדול של אלונה ברקת, מיץ' גולדהאר ויעקב שחר חיסל כל חלום של שרצקי לנסות להמשיך את ההצלחה של השנים הקודמות והמועדון מתקשה להתמודד אפילו על כניסה לפלייאוף העליון. המסקנה של שרצקי שהוא לא מוכן להכניס את היד עמוק לכיס, וגם לא מצליח לשחזר את העסקאות שאליהם התרגל, כנראה מובילה אותו להפסיק את הפרויקט, שהחל לפני 18 שנה. אם אכן לא יקרה משהו יוצא דופן בחודשים הקרובים הרי שקריית שמונה עלולה להימחק מנוף הכדורגל שלנו, כמו קבוצות נוספות שנעלמו דוגמת מכבי יפו, מכבי יבנה והפועל רמת גן, שהתדרדרו לזיכרון נוסטלגי ישן.

בזכותו. ברק בכר (צילום: אדריאן הרבשטיין)
בזכותו. ברק בכר (צילום: אדריאן הרבשטיין)

הסמל של ליברפול פרש

בשבוע האחרון היינו עדים לפרידה מאחד הסמלים הגדולים שידע הכדורגל האירופי והאנגלי בפרט. סיטבן ג'רארד, שאומנם עזב לפני שנה את ליברפול ועבר לעונת פרישה בלוס אנג'לס גלאקסי, בארצות הברית, תלה את הנעליים באופן רשמי בגיל 36. 504 משחקים בפריימרליג, 120 שערי ליגה ולב אחד אדום, זה רק חלק ממה שסימל סטיבי ג'י באנפילד. השחקן שגדל ונשם את ליברפול כל חייו הוא סיפור פיקנטי של ילד, שהיה אוהד שרוף של הקבוצה ושיחק מגיל שמונה בכל הקבוצות של מחלקת הנוער, וכל חלומו היה להגיע לקבוצה הבוגרת ולגעת בחלום. הנאמנות והמנהיגות שלו לאורך השנים הפכה אותו במהרה לבעל הבית על הדשא ולמרות שלל פיתויים לאורך הקריירה הוא לעולם לא סטה מדרכו ונשאר נאמן למועדון נעוריו במשך 17 שנים קסומות, עד אשר עזב לעונת פרישה באמריקה הרחוקה. הקפטן האגדי ייזכר תמיד באנפילד בזכות שני מקרים קיצוניים. מצד אחד הזכייה בגביע האלופות, בגמר הבלתי נשכח מול מילאן האיטלקית. בפיגור 3:0 במחצית אף אחד לא חלם ביום ההוא שהקפטן סוף סוף יניף את הגביע עם האוזניים הגדולות. החלק השני שנזכור הוא כמובן אותו רגע טראומתי מלפני שלוש שנים עם אותה החלקה קריטית במשחק על כל הקופה מול צ'לסי, שלבסוף מנעה מקבוצתו לזכות באליפות ראשונה מאז 1990. כך שאם יש משהו אחד שהתפספס בקריירה שלו כשחקן זוהי הכוכבית של קריירה ללא אליפות. דווקא העונה, שהוא מודיע על פרישה קבוצת ילדותו נראית בשלה מתמיד ללכת עד הסוף, ואם אכן זה יקרה זו תהיה מתנת פרידה הולמת של "הרדס" לקפטן שהקריב את כל הקריירה בליברפול.

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות