fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מי ימלא את המקום של סניפי מגה בעיר?

בין הסניפים השכונתיים של מגה שייסגרו נמצאים סניף מגה בעיר בנווה גנים בקרית מוצקין, סניף מגה בעיר בביאליק דרום והסניף בסביוני ים. האם את מקומם ימלאו סופרמרקטים אחרים או שמא תמהיל המסחרי ישתנה במרכזים אלה?
מגה בעיר בשכונת נווה גנים (צילום רותם כבסה)
מגה בעיר בשכונת נווה גנים (צילום רותם כבסה)

סניפי מגה בעיר השכונתיים בנווה גנים בקרית מוצקין, בביאליק דרום ובסביוני ים בקרית ים היו השבוע ריקים. הפנים של העובדים חתומות ועצובות. הסניפים האלה הם בין 32 סניפי רשת מגה שייסגרו בימים הקרובים.

העובדים החרוצים, שקיבלו מעמד של "בני משפחה" בקרב הלקוחות הקבועים ודיירי השכונות, עמדו ליד ארגזים גדולים, שבהם הולכת ונארזת הסחורה שנותרה בסניפים. היה מאוד עצוב לראות את העובדים המסורים האלה, שנתנו שירות אדיב, ללא חיוך על פניהם. רובם, אגב, בני 50- 40.

מגה בעיר הייתה לעוגן משמעותי בשכונות בקריות. סניפיה השתרעו על מאות מטרים רבועים. הבעיה הגדולה שלה הייתה המחירים. הם לא היו זולים ואפילו יקרים מדי לבני מעמד הביניים. לכן, רבים העדיפו להדיר את רגליהם מסניפי מגה בעיר לרשתות דיסקאונט אחרות. נכון לכתיבת שורות אלה, למגה עדיין אין הסדר עם הנושים, אך הרשת כבר דיווחה כי הסניפים הקטנים ייסגרו או יימכרו.

בשוק הנדל"ן ערים לכך שהרשת משאירה חללים גדולים שיואכלסו על ידי רשתות אחרות. יזם הנדל"ן והקבלן יואב זיו, הבעלים של המרכז המסחרי בנווה גנים, אופטימי. זיו מאמין שלמרכזים מסחריים שכונתי יש כוח קנייה גדול והם יהוו בעתיד את המוקד החדש עבור פעילות פנאי ומסחר.

מגה בעיר בשכונת נווה גנים (צילום רותם כבסה)
מגה בעיר בשכונת נווה גנים (צילום רותם כבסה)

אז מה צפוי לשטחי הנדל"ן העצומים שתותיר אחריה רשת מגה בקריות?

מה יהיה על העובדים? סניף מגה (צילום: רותם כבסה)
מה יהיה על העובדים? סניף מגה (צילום: רותם כבסה)

לדברי זיו, רשתות גדולות כבר מתעניינות. "אני מאמין שזה עניין של כמה שבועות עד שסניפי מגה במרכזים השכונתיים יאוכלסו. כרגע הכל לוט בערפל. עד היום המרכזיים השכונתיים נחשבים לדבר הכי טוב עבור הצרכן. לא ניתן להשוות סניף שכונתי, שהיה במרחק הליכה מהבית למרכז מזון גדול בכביש ראשי, שהגישה אליו עמוסה ומסוכנת וכדי להגיע אליו צריך להניע את הרכב. המרכזים האלה גם עלולים להיעלם, אם, נניח, ייבנה שם כביש עוקף והגישה הישירה אליהם תיחסם. למרכזים שכונתיים זה לא יקרה לעולם. עובדה, שהמרכזים השכונתיים אף פעם לא נעלמו. לפני מגה היו מפעילים אחרים בנווה גנים. לפני עשור הייתה זו קלאב מרקט שנסגרה, ואחריה נפתחו רשתות אחרות".

ניר שמול, מנכ"ל חברת שניר, אומר, כי התמהיל של רשתות המזון במרכזים השכונתיים הולך להשתנות לנוכח מחירי השכירות הגבוהים. "מחירי השכירות במרכזים השכונתיים תמיד היו גבוהים. הם נעים בין 80 ל-120 שקלים למ"ר בשל מיקומם האטרקטיבי בתוך השכונה. השטחים שרשת מזון שוכרת הם עצומים. מאז המחאה החברתית ב-2011, הרווח של רשתות המזון ירד, והיצרנים הוזילו מחירים, אך בסניפים בשכונות, בהם השכירות גבוהה, המחירים נשארו גבוהים יחסית למתחרים. רשת דיסקאונט לא משלמת יותר מ-50 שקלים למ"ר, כשהמחיר במרכזים שכונתיים יכול לעמוד גם על 120 שקלים למ"ר. לכן מגה מיהרה קודם לכן לסגור את אותם סניפים שבשכונות, בהם מחירי השכירות גבוהים.

"במצב השוק כיום, הכנסת שוכר אחר באותם מחירי שכירות זו משימה בלתי אפשרית. אני מאמין שנראה כעת פחות סניפי מזון גדולים במרכזים שכונתיים. במקומם נראה סניפי בנק ובתי קפה, אלא אם כן בעלי הנכסים יורידו את מחירי השכירות.

"כיום הצרכן מעדיף לחסוך 100-50 שקלים, להניע את הרכב ולנסוע למרכז שממול. כוח הקנייה הוא כבר לא מספיק גדול, לכן הסניפים השכונתיים ייעלמו מהמפה.  בשנה-שנתיים הקרובות תמהיל המרכז המסחרי ישתנה, במקום סופרמרקט נראה עסקים אחרים".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות