fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

חזית הים: איך במיליארד שקלים חיפה תהפוך לברצלונה?

ועדת המשנה לנושאים תכנוניים אישרה היום את התוכנית של עיריית חיפה יחד עם מנהל מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי. הרכבת תשוקע לאורך חיפה והעיר התחתית תיפתח לים. בעיריית חיפה מסבירים שהחלום הפוך את חיפה למקבילתה הקטלונית מתגשם
למה חיפה צריכה להיות ברצלונה? (עמי שנער אדריכלים/ עיריית חיפה)
למה חיפה צריכה להיות ברצלונה? (עמי שנער אדריכלים/ עיריית חיפה)

האם חלום  של שדרות "הלה רמבלה" בברצלונה יתגשם בחיפה וישנה את פני העיר התחתית? בעיריית חיפה מפרסמים כי ועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים אישרה את תוכנית חזית הים של חיפה בעיר התכנית שאמור להפוך מהפך. רחובות העצמאות, הנמל יהפכו לאזור יוקרה עם 7200 יחידות דיור ונופש ובעלות של מיליארד שקלים.

תכנית המתאר הארצית לחזית הים העירונית בשלבי אישור אחרונים. הועדה החליטה היום (שלישי) לאמץ את תכנית המתאר הארצית לפיתוח חזית ים עירונית בחיפה  ולהמליץ על אישורה בפני הוועדה הארצית לתכנון ובנייה. עוד החליטה הוועדה לאמץ את בקשת העירייה להוספת הוראות מפורטות לתכנית הארצית בדבר שיקוע הרכבת ותוספת יחידות דיור במסגרת התכנית. התכנית כרגע אושרה להפקדה חוזרת הכוללת את האישורים ההיסטוריים של שיקוע הרכבת והוספת אלפי יחידות דיור על בסיס אישור תכנית חזית הים העירונית.

הוועדה אישרה את התכנית לאחר שקיבלה את המלצות החוקרת אדריכלית רננה ירדני גולן, אשר מונתה על ידי משרד הפנים לדון בהתנגדויות לתכנית. על פי החלטת הוועדה תוחזר עתה התכנית להפקדה לצורך הטמעת ההוראות המפורטות אותן ביקשה העירייה בדבר שיקוע הרכבת והוספת יחידות דיור. ראש העירייה יונה יהב, השתתף בדיון יחד עם מהנדס העיר אריאל ווטרמן והביע סיפוק מההחלטה המהווה ישורת אחרונה לקראת אישורה הסופי של התכנית על ידי  הוועדה הארצית לתכנון ובנייה וממשלת ישראל.

מטרת התכנית, כפי שנוסחה בהוראות המועצה הארצית, היא "לאפשר פיתוח חזית ים עירונית ראשית לעיר חיפה, אשר תהווה מוקד לפעילויות עירוניות דוגמת תיירות, בילוי, מסחר, פנאי ונופש, בראיית הצרכים והחזון של העיר חיפה, וכל זאת בשילוב ותוך מתן מענה הולם לגורמים סמוכים וגובלים ובכללם מערכת הביטחון והנמל".

יהב: "מדובר בשלב חשוב נוסף בדרך לאישור התוכנית שהיא בעלת משמעות היסטורית עבור העיר חיפה ומשקפת את פרי היוזמה והמאמץ המתמשך של עיריית חיפה לפתח ולשקם את העיר התחתית וליצור במרכזה אזורי פעילות חדשים אשר ייצבו את חיפה כעיר חוף מהמובילות בעולם.

מהנדס העיר אריאל ווטרמן: "עם מימושה של התוכנית תפתח העיר חיפה אל קו המים ואזור הנמל יזכה לפיתוח חסר תקדים כמוקד פעילות אשר ישרת את כל צפון המדינה ויתרום עשרות אלפי מקומות תעסוקה חדשים. במקום יווצר מתחם תיירות בין לאומי שיכלול מסעדות, בתי קפה וטיילות שיביאו להגעתם של אלפי תיירים לעיר. הוספת אלפי יחידות דיור תבטיח את האזור כמרכז שוקק של חיים באופן אינטגרלי ובלתי תלוי״.

למה חיפה צריכה להיות ברצלונה? (עמי שנער אדריכלים/ עיריית חיפה)
למה חיפה צריכה להיות ברצלונה? (עמי שנער אדריכלים/ עיריית חיפה)
שיקוע הרכבת יפתור את הבעיה. פרויקט חזית הים (עמי שנער אדריכלים/ עיריית חיפה)
שיקוע הרכבת יפתור את הבעיה. פרויקט חזית הים (עמי שנער אדריכלים/ עיריית חיפה)

מקום בילוי תוסס
לדברי עיריית חיפה בחלקו המערבי של נמל חיפה ייפתח לציבור. לצדו של נמל הנוסעים יפותח מרכז בילוי תוסס שיכלול בתי קפה, מסעדות, מסחר ומגורים. במוקד התוכנית, עומד פיתוח החזית הימית של העיר כהמשך ישיר לקמפוס הנמל, השוק התורכי, כיכר פריז, המושבה הגרמנית ועוד. המתחמים שיתפנו בזכות מקטע השיקוע הראשון כוללים כ-800 יחידות דיור ועוד כ-113 אלף מ"ר של שטח מסחרי. ששיווקם  של השטחים  יאפשר כ-43 אלף מ"ר של שטח מסחרי באזור בית המכס, 200 יחידות דיור בקמפוס הנמל, 100 דירות באזור רחוב אל עתיקה ו-500 יחידות דיור בחזית הים העירונית (אזור דרך העצמאות) לצד 70 אלף מ"ר של שטחי מסחר.

בשלבים הבאים של התכנית ישווקו כ-4400 יחידות דיור נוספות במבואה הדרומית, 300 יחידות דיור באזור תחנת בת גלים, כ-1200 יחידות דיור באזור בה"ד חיל הים, 500 יחידות דיור באזור סטלה מאריס. עלות הפרויקט מוערך במיליארד שקלים. נבחנו מספר אפשרויות למימון פרויקט השיקוע, כאשר עיקר המימון יגיע מההכנסות מתוספת הבינוי שיאפשר הפרויקט.

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות