fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"העלויות בקניונים הגבירו את הביקוש למרכזים שכונתיים"

היזם והקבלן יואב זיו, בטוח שהמרכזים המסחריים שהוקמו בשכונות החדשות יהפכו לדבר הבא. כיום אמנם חלקם מקרטע וסובל מהיעדר ביקוש, אולם מנתחים וחוזים: הרשתות הגדולות יישארו בקניונים והמרכזים הקטנים יפרחו
דרישות בסיסיות. המרכז המסחרי בנווה גנים (צילום: רותם כבסה)

תנופת הנדל"ן למגורים השפיעה גם על המרכזים המסחריים שנבנים בתוך השכונות החדשות. בעבר מרכז מסחרי ממוצע כלל סניף קופת חולים, פיצרייה, מכולת קטנה ומספרה, היום אפשר למצוא בהם סניפי של רשתות מזון גדולות וסניפי אקספרס של בנקים שגילו את הפוטנציאל הרווחי שבנוכחות בשכונות. גם הרשויות מכירות בערכם. בקרית ביאליק, למשל, הושקעו משאבים כדי להנגיש מרכזים מסחריים לנכים. בכל זאת, זה עדיין לא זה. אותם מרכזים מתקשים להתרומם ולהצליח.

סיור במרכזים מסחריים בקריות שאמורים לשרת מאות ואף אלפי תושבים בכל שכונה, מגלה לא פעם מרכזים שוממים, שאין בהם כמעט תנועת קונים. בקרב אנשי נדל"ן הדעות אחידות: היזמים מרווחים מהמרכזים, התושבים נהנים משירות ומוצרים קרובים לבית ועבור בעלי עסקים קטנים ובינוניים חנות במרכז מסחרי שכונתי היא הדבר הגדול הבא. אבל מומחים טוענים כי המרכזים הללו יזכו לתחייה, זאת בשל החזרה לשכונות כאשר על הקניונים משתלטות הרשתות הגדולות.

במרכז המסחרי בנווה גנים בקרית מוצקין פועלים סופרמרקט מגה בעיר, סניף דואר, מרפאה של קופת חולים מאוחדת, מרפאת רופאים עצמאים של שירותי בריאות כללית, מרפאת שיניים, בית מרקחת, כספומט של בנק הפועלים, חנות מתנות, חנות קוסמטיקה, מספרה, קונדיטוריה, חנות בגדים, בית קפה-פיצריה וחנות של גלידות פלדמן. בקומת המשרדים בקומה השנייה של המרכז תיפתח בקרוב מרפאה גדולה של קופת חולים מכבי.

הבעלים של המרכז, היזם יואב זיו, אופטימי ואומר כי המרכז עומד לעבור מהפך חזותי בעלות של שני מיליון שקלים. "בעתיד תיבנה קומה נוספת ובשבוע הבא מתחילים את עבודות השיפוץ בקומה הראשונה של המתחם. מרפאה גדולה של קופת חולים מכבי תשכור שטח וייבנו עוד 1000 מ"ר למשרדים נוספים עבור מקצועות חופשיים: רו"ח, רופאים, עורכי דין וכן מקום רחב לחוגים", הוא אומר.

זיו הוא גם הבעלים של המרכז המסחרי בגבעת הרקפות שנבנה לפני מספר שנים ועובד בתמהיל דומה. יש בו סניף קופת חולים של הכללית שמשרת מספר גדול מתושבי השכונה, סניף של רשת מחסני להב, פיצרייה, שני בתי מרקחת, מכון פילאטיס וגן ילדים פרטי. המרכז הפך למעין מקום מפגש ופנאי, כאשר בקיץ נערכות בו הרקדות ובחופשות ילדים נווה גנים לשחק באזור.

"כשלא היה קריון אנשים יצאו למרכז המסחרי", אומר זיו, "בשנים האחרונות הקניון הפך למקום בילוי אטרקטיבי בכל עונות השנה. אלא שעלויות השכירות הגבוהות בקניונים ודמי הניהול שבעלי החנויות נדרשים לשלם, הגבירו את הביקוש למרכזים השכונתיים. שכירות במרכז כולל דמי ניהול נמוכה פי שישה משכירות בקניון".

דרישות בסיסיות. המרכז המסחרי בנווה גנים (צילום: רותם כבסה)

עו"ד אורי שילה, מומחה נדל"ן ממשרד עורכי דין א. שילה, והכלכלן יוסי דקל סבורים כי בשנים האחרונות ניכרת חזרה של בעלי חנויות פרטיים למרכזים המסחריים. "בשני העשורים האחרונים נבנו ברחבי הארץ עשרות קניונים, שאינם מתאימים לכל עסק. פתיחת חנות בקניון מבוקש אמנם תבטיח זרימה כמעט בלתי פוסקת של לקוחות בכל שעות היום ללא תלות במזג אוויר, אך הנוכחות בקניון כרוכה בתחרות קשה ובעלויות תפעול גבוהות. לפני שכירת חנות ברחוב או בקניון, חשוב להתייעץ עם מומחים כדי לעשות את הבחירה הנכונה", אומר עו"ד שילה.

"חנויות שאין להן גב כלכלי של רשת גדולה או שמחירי המוצרים שנמכרים בהן אינם נהנים מרווחיות גבוהה, יעשו נכון אם יפתחו ברחוב או בסביבה בה מתגוררת אוכלוסיית היעד וינצלו את הקשר האישי בין המוכר לבין הלקוח", מוסיף דקל.

עו"ד ירון טיקוצקי, מומחה נדל"ן ושותף במשרד עורכי דין דורון טיקוצקי צדרבוים, מסביר את היתרונות של מרכזים מסחריים בשכונות: "קבלנים שבונים מגדלי מגורים מגלים יותר ויותר את יתרונות בניית מרכזים מסחריים שכונתיים, זה חלק מהחזרה לחיים איכותיים בלב שכונת המגורים. כיום ליד כל שכונה בונים מרכז מסחרי של כמה אלפי מ"ר. הבנייה בדרך כלל יותר זולה עם פחות סיכונים, פחות הקצאת שטחים ציבוריים, דמי שכירות בדרך כלל נמוכים בהרבה מקניונים מובילים, חנייה מסודרות ובדרך כלל בניהול נכון נשמרת יציבות לאורך השנים של השוכרים.

"החלום לשתות קפה איכותי מתחת לבית כמו בפלורנטין, נווה צדק או הווסט וילג' בניו יורק עדיין רחוק מהפריפריה. לדברי זיו, המרכז השכונתי נועד לספק דרישות בסיסיות ולא יותר. במרכז מסחרי אין חוויית קנייה, אבל כדי להסתפר או ללכת לקוסמטיקאית, לקנות עוגה בקונדיטוריה, לשתות קפה או לעשות קניות יומיות, לתקן נעליים או לגשת לבית מרקחת, אין צורך להרחיק לקניון, המרכז מספיק בהחלט. הכוונה היא לתת מענה שכונתי".

ומה בעתיד? האם יום אחד ייפתח סניף קסטרו אקספרס במרכז מסחרי? זיו סבור כי השמים הם הגבול, וכי החלה דריסת רגל של עסקים גדולים במרכזים המסחריים. "קשה לי להאמין שרשתות יפתחו מיני חנויות, אבל נפתחו סניפים של בנקים כמו פועלים אקספרס ושופרסל אקספרס", הוא אומר, "במרכז הארץ רואים בשכונות גם סניפים של גלידריות. אני לא רואה מניעה שרשת גרג תפתח סניף במרכז מסחרי. זה בסוף יגיע גם לפריפריה".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות