fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מה יהיה בסופנו?

עו"ד דורון לוריג, מסביר מדוע חשוב לערוך צוואה, מה הם האופנים השונים לעריכתה ומה יתרונותיהם
חשיבות הצוואה. צילום: pixabay

על-פי החוק, כאשר אדם נפטר, כל נכסיו ורכושו יעברו אל יורשיו בהתאם לצוואה שנערכה בחייו הכוללת את רצונותיו והחלטותיו. במידה ואדם לא הותיר אחריו צוואה, נכסיו ורכושו יעברו אל יורשיו על-פי חלוקה קבועה שקובע החוק, כאשר מצב זה לא פעם אינו משקף את רצונותיו של המנוח ואינו משקף את אופן החלוקה שאדם היה רוצה שיתבצע ברכושו ונכסיו לאחר לכתו.

עו"ד דורון לוריג. צילום: פרטי

עו"ד דורון לוריג, ממשרד לוריג את ניר-עו"ד, המתמחה ומטפל בכל תחומי הירושות לרבות בעריכת צוואות בפני עדים, וכן צוואות בפני נוטריון וכל ההליכים הדרושים לקיום ההורשה והירושה מסביר מדוע חשוב לערוך צוואה, מה הם האופנים השונים לעריכתן ומה יתרונותיהם:

צוואה כאמור הינה מסמך משפטי בו אדם מביע באופן מפורש ומחייב על-פי שיקול דעתו הבלעדי את רצונותיו והחלטותיו כיצד רכושו ונכסיו יחולקו לאחר פטירתו.

מעבר לכך שצוואה היא כלי חשוב המסייע לאדם להתמודד עם עולם המוות והשלכותיו, לצוואה גם חשיבות רבה כיוון שהיא נותנת לאדם הכוח והזכות לבחור את זהות יורשיו, את אופן חלוקת מלוא או חלק מנכסיו, רכושו, כספיו וכו' ואף בכוח הצוואה כדי למנוע או לצמצם סכסוכי ירושה.

מומלץ שלא לערוך צוואה באופן עצמאי, כאשר חשוב לערוך את הצוואה בפני עורך הדין הבקיא ומבין בפגמים ובעיות בצוואות וזאת כדי למנוע את פסילתה בעתיד בשל פגמים בעת עריכתה, ולמנוע סכסוכים ביחס לאופן חלוקת הירושה.

החוק קובע כי צוואה יכולה להעשות במספר דרכים: צוואה בכתב, צוואה בעל-פה, צוואה בפני עדים וצוואה בפני רשות, כאשר הצוואה הכי נפוצה הינה "צוואה בפני עדים" אשר לרוב נערכת בפני עורך דין וצוואה זו תהיה בכתב והיא תחתם על ידי המצווה, ובנוסף, בפני שני עדים (לרוב עורך הדין יהיה אחד מהעדים) כאשר אותם עדים אינם יכולים להיות "הנהנים" מאותה צוואה.

אחת מדרכי הצוואות הנפוצות שאנו רואים הינה "צוואה הדדית", אשר במסגרתה שני בני הזוג חותמים עליה וצוואות אלו מסתמכות אחת על השניה. בצוואה הדדית בני הזוג מצווים אחת לשני את עזבונם ולאחר מכן לצדדים שלישיים (לרוב לילדים של אותם בני זוג). יתרונה של הצוואה ההדדית הינו בכך שהיא מאפשרת לבני הזוג להגביל ולהצר את צעדיהם בנוגע ליכולתו של כל אחד מהם לשנות את צוואתו בעתיד.

סוג נוסף של צוואה הינו "צוואה בפני רשות", אשר ידועה בעיקר כצוואה בפני נוטריון. סמכויותיו של הנוטריון בנוגע לעריכת אותה "צוואה בפני רשות" הינה כשל שופט והינה מהווה ראיה בעל משקל רב כאשר מתנהלים הליכים משפטיים ביחס לתוקף הצוואה.

לסיכום, עריכת צוואה הינה כלי חשוב מאד כדי לדאוג לענייני חלוקת הנכסים, הרכוש והכסף של אדם על-פי בחירתו שלו וכדי למנוע מצב שירושתו (עזבונו) יחולק שלא לפי רצונותיו.

האמור בכתבה אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ משפטי של עורך דין והוא מהווה מידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב.

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות