fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מדור לדור

הוא פספס את כיתה א' והתחיל ללמוד בכיתה ב', למורים נהג להגיד את כל מה שהוא חושב, גם אם זה עלה לו בעונשים. הוא ויתר על טיול של אחרי צבא והעדיף את המסלול הפרקטי של לימודים * דור שוורץ, אחד מעורכי הדין המוכרים והמוערכים בקריות, חוזר בראיון ל"הד הקריות" לימים בהם דגמן בקמפיינים והנחה שעשועון בטלוויזיה, ומספר על סבתו, חסידת אומות עולם, שבמלחמת העולם השנייה החביאה במרתף ביתה בפולין 200 יהודים והצילה את חייהם
סגנון המשתלח, שמהווה, לדעתי, סכנה ליציבות שלטון החוק. דורי שוורץ | צילום: דורון גולן
סגנון המשתלח, שמהווה, לדעתי, סכנה ליציבות שלטון החוק. דורי שוורץ | צילום: דורון גולן

לעו"ד דור (דורי) שוורץ מקרית מוצקין קשה עם השיח המתלהם שהשתלט על סגנון חיינו וחורץ דינים, ולמרות שהוצע לו כס שיפוט כבר לפני כעשור, הוא מעדיף להמשיך לייצג אנשים. הילד, שמעיד על עצמו שהוא אנטי ממסדי, גילה בגיל 17 שהוא לא נחשב יהודי בעיני מדינת ישראל, ובמהלך שירותו הצבאי התגייר. הוא מדבר על הטלטלה העזה בעולם המשפט ומתנגד לדה לגיטימציה ששרת המשפטים מנסה לעשות לבג"ץ, ומאמין שקיימת דרך אחרת לעשות את הדברים נכון.

עו"ד שוורץ, 46, נולד בפרדס חנה, להורים דוד ז"ל ולאה. יש לו אחות, סוזן, 52. כשמלאו לו 5 עברה המשפחה להתגורר בקולומביה, שם הם חיו כשנה, וכשחזרו לישראל, עברו להתגורר בקרית חיים.

"פספסתי את רוב הלימודים בכיתה א' ולמעשה התחלתי את הלימודים מכיתה ב'", הוא מספר, "מי שעזר לי להתאקלם בכיתה היה ילד מקסים עם תלתלים. בתוך זמן קצר הוא עזר לי לרכוש חברים ולהכיר את הסביבה. זה היה גל אלקלעי, איתו אני בקשר עד היום. הייתי ילד חריג במובן מסוים. לא פחדתי לומר את כל מה שיש לי, גם בידיעה שאחטוף על כך עונשים", הוא נזכר בחיוך, "זה בא לידי ביטוי בעיקר מול המורים, כי ביחס להורים הייתי ילד צייתן. מגיל צעיר מאוד הייתה לי רגישות מאוד קיצונית לצביעות וחוסר כנות, ואגב, זה קיים עד היום, וזה ניכר ביחסים שלי עם חברים, ובכלל.

"הייתי גם מאוד חריג באופן שבו התייחסתי ללימודים. המחברות שלי היו ריקות, לא הייתי כותב כמעט כלום. השיעורים בכיתה היו עבורי בזבוז זמן משווע, למעט במקצועות בהם המורה גרם לי עניין והיה מרתק. למשל, המורה לתושב"ע, בשם שלומאי, הייתי התלמיד היחידי שהשתתף בשיעורים ונכנס איתו לדיונים. בדיעבד הבנתי היו הניצנים הראשונים של הקשר שלי עם עולם המשפט. הציונים שלי לאורך השנים נראו כמו מטוטלת קיצונית. שנה אחת – תלמיד מצטיין בית ספרי, ושנה לאחר מכן בינוני ומטה".

אתלטיקה קלה

אנחנו יושבים במשרדו של עו"ד שוורץ, הממוקם בבית פאר הדר באח"י אילת בקרית חיים, בו הוא חולק שותפות רבת שנים עם עו"ד שיראל בר. אל המשרד המעוצב, אך הצנוע ומסביר הפנים, הם עברו לפני מספר שנים. תחומי התמחותם – דיני  משפחה ופלילים.

אני זוכרת את שוורץ מהתיכון. הוא למד שכבה מעליי ונחשב לאחד הספורטאים הטובים בבית הספר. אני שואלת אותו על כך, והוא עונה: "תמיד הצטיינתי באתלטיקה קלה, בריצות מהירות למרחקים קצרים, זה משהו שמובנה אצלי כנראה. מעולם לא התחברתי למשחקי כדור, ועד היום לא מעניינים אותי כדורגל או כדורסל. במקביל לספורט, בכל שנות ילדותי עד גיל 18 ניגנתי על פסנתר. הפסנתר היה חלק בלתי נפרד מהתפתחות האינטלקטואלית והרגשית שלי. זה הרבה בזכות אבא שלי, שדרבן אותי לנגן ואמר לי שיום יבוא ואודה לו על כך".

הוא עורך דין מוערך בקריות, רבים מכירים אותו, אך לא בטוח שהם מודעים לסיפור חייו.

עו"ד שוורץ נולד בישראל, התחנך ולמד בארץ, אבל רק בגיל 17 גילה שהוא לא נחשב יהודי, למרות שאביו יהודי ואמו חצי יהודייה. הוא מספר: "סבא שלי, שבמלחמת העולם השנייה נלחם בצבא האדום נגד הנאצים, הכיר את סבתא שלי, יוליה גרוזלסקי, בפולין אחרי המלחמה. היא הייתה חסידת אומות עולם. היא הצילה כ-200 יהודים במהלך המלחמה, החביאה אותם במרתף ביתה, למרות שידעה שזה יכול להיגמר רע. הם נישאו. נולדו להם שתי בנות, אמא שלי ואחותה, ובשלב מסוים סבא הודיע לסבתא שהם עולים ביחד לארץ ישראל. כשהוצאתי את תעודת הזהות שלי נכתב בה בסעיף הלאום – 'חסר דת'. ההורים סיפרו לי על סבתא, שלא הייתה יהודייה, וכתוצאה מכך גם אמי וגם אני, אבל לא ייחסתי לכך כל חשיבות, כי התחנכתי פה על מורשת ישראל ועל הדת היהודית והיה לי ברור שאני יהודי לכל דבר".

בצבא, אחרי שהודח מקורס טיס והתגייס לסיירת צנחנים, החליט לעשות מעשה ולהתחיל תהליך גיור שהסתיים כשנה וחצי לאחר השחרור, ובסך הכל ארך שלוש שנים.

"בשלוש שנות הליך הגיור קראתי ספרים על גבי ספרים שנקראים 'נתיב לגר', ובסוף התהליך, עברתי את המבחן הסופי של הרבנות הצבאית, שערך לי הרב הראשי של צה"ל דאז, גד נבון ז"ל. הוא אמר לי לאחר שעברתי את המבחן בהצטיינות: 'אתה יהודי יותר טהור ממי שנולד יהודי, מכיוון שאתה בחרת לקבל על עצמך עול מצוות'. הוא נתן לי כדוגמה את אונקלוס שהיה רומאי, תלמיד של רבי עקיבא, שהתגייר והפך להיות אחד הגדולים בתורה. גם רבי עקיבא עצמו היה צאצא לגרים. החוויה בתוך התהליך אילצה אותי להתמודד עם שאלות של אמונה באל וכיוצא בזה, אבל זה לא שינה את התפישה הבסיסית שלי שלהיות יהודי זה עניין של הרגשה וחיבור רוחני, אבל לא גרם לי לחזור בתשובה או להיות דתי אדוק".

פציעה באימון

במהלך השירות בסיירת צנחנים נפצע שוורץ ברגלו במהלך אימון לקראת פעילות מבצעית ועבר ניתוח די מורכב בקרסול. אחרי שיקום ממושך, הוא נותר למעשה נכה צה"ל. "כשהשתחררתי מהצבא הייתי מאוד פרקטי לעומת החברים שלי, שכל מה שעיניין אותם היה לנסוע לטייל במזרח הרחוק. אני עליתי על מסלול פרקטי ורציונאלי לחיים ומהר מאוד נרשמתי ללימודי כלכלה וראיית חשבון באוניברסיטת חיפה. בקורס דיני מיסים התאהבתי בעולם המשפט וידעתי שעם סיום התואר אתחיל ללמוד משפטים. למדתי בסך הכל שמונה שנים, שני תארים שלמים – כלכלה וחשבונאות ומשפטים".

בתקופת הלימודים לתואר הראשון בכלכלה התפרנס שוורץ מעבודה תחום הבידור. הוא היה דוגמן והשתתף בקמפיינים, הנחה את השעשועון "קזינו עולמי" לצדה של מיכל זוארץ, בימים שהטלוויזיה הייתה רק ערוץ 1 וערוץ 2 בשנותיו הראשונות. לקראת סיום התואר, התקבל למחלקת החקירות ברשות ההגבלים העסקיים, שם עבד כחוקר במהלך לימודי המשפטים. עם סיום התואר התקבל להתמחות אצל השופט בדימוס שמואל ברלינר וחצי שנה לאחר מכן אצל השופטת רמה לאופר בתחום הפלילי. כשסיים את התואר במשפטים התחתן עם ולרי ונולדו להם הבות נויה, 15 וחצי, ושי-לי, 12.

השותפות עם עו"ד שיראל בר, חברתו מתקופת ההתמחות, נוצרה מיד לאחר שסיימו ללמוד ביחד. "בשני התחומים, שענו עוסקים בהם – דיני משפחה ומשפט פלילי – תיעלתי את ההשכלה החשבונאית-כלכלית שלי לתתי התמחויות ספציפיים. בדיני משפחה – בכל מה שקשור להערכת שווי חברות ועסקים לצורך חלוקת רכוש, ובפלילים – בתיקי צווארון לבן, עבירות עם אוריינטציה כלכלית, כמו הלבנת הון, שוחד, קבלת דבר במרמה, אם כי אני מייצג גם בתיקים פליליים רגילים כמו עבירות אלימות, עבירות המתה, רכוש ועוד".

עו"ד דור שוורץ, דוגמן, בימי הזוהר | צילום: אלבום פרטי
עו"ד דור שוורץ, דוגמן, בימי הזוהר | צילום: אלבום פרטי

בימים בהם לעו"ד שוורץ יש הרבה מה להגיד על שרת המשפטים איילת שקד, שנוקטת קו מיליטנטי נגד המערכת המשפטית ומנסה בכל כוחה לקצץ בסמכויותיו של בג"ץ. "בעשור האחרון עולם המשפט עובר טלטלה מאוד עזה, שלדעתי נובעת, בין היתר, מהניו-מדיה והרשתות החברתיות שמשפיעות על כל תחומי החיים ומאפשרות לכל אדם באשר הוא להביע את דעתו על כל סוגיה", אומר עו"ד שוורץ, "פעם היה יותר קשה לדעת מהי דעת ההמון, מהי הדעה הרווחת, והיום בזכות הרשתות החברתיות הכל נהיה מהיר, אינסטנט, נגיש וזמין. כל פסיקה עקרונית של בג"ץ זוכה, בתוך כמה שעות, לביקורת של עשרות או מאות אלפי אנשים. המערכת הפכה ממערכת סטרילית במירכאות למערכת שנתונה ביתר שאת לביקורת של  ההמונים. יש פחות ופחות פרות קדושות. הסטטוס קוו ששרר במשך עשרות שנים, לפיו בתי משפט לא טועים אף פעם, נשבר, ויותר ויותר מקרים שנידונו בבתי המשפט ממשיכים לחיות ולבעוט בדעת הקהל. רצח תאיר ראדה, למשל.

"השילוב של העידן הטכנולוגי, שמאפשר לכל אדם להביע את דעתו, עם התפישה שקושרת את בית המשפט העליון לזרם פוליטי שמאלני – הוא זה שמציף ביתר שאת ביקורת נוקבת כלפי פסיקות בג"ץ. הדבר מנוצל לרעה על ידי פוליטיקאים מהימין הקיצוני, שמשסים את קהל הבוחרים הפוטנציאליים שלהם בבג"ץ. באופן אישי, אני מתנגד נחרצות לדה לגיטימציה ששרת המשפטים איילת שקד מנסה זה שנים לעשות לבג"ץ, ובמיוחד לסגנון המשתלח, שמהווה, לדעתי, סכנה ליציבות שלטון החוק ולאמון הציבור במערכת המשפט. זה לא סוד ששופטים הם בסך הכל בני אדם בעלי תפישת עולם ואג'נדה משלהם, ואני עדיין חושב, שגם אם יש צורך לתת מקום למינויים של שופטים בעלי תפישת עולם ימנית ולאומית יותר, הדרך צריכה להיות אחרת ולא מיליטנטית".

אני שואלת מה יעשה אם ייקרא לכס השיפוט, והוא מפתיע ומספר שכבר פנו אליו מספר פעמים. "כבר לפני כ-10 שנים הוצע לי להגיש מועמדות לוועדה למינוי שופטים, אך סירבתי. אני לא רואה את עצמי מוותר על מהות העיסוק כעורך דין שנאבק עבור לקוחותיו. בתור שופט אתה לא נאבק, אתה אמנם יכול להשפיע באמצעות פסקי דין עקרוניים, אך במהות אתה לא נאבק למען מטרה מסוימת של לקוח".

הצילה יהודים במלחמת העולם השנייה. סבתא, יוליה גרוזלסקי, חסידת אומות עולם | צילום: אלבום פרטי
הצילה יהודים במלחמת העולם השנייה. סבתא, יוליה גרוזלסקי, חסידת אומות עולם | צילום: אלבום פרטי

הצפת המקצוע

אני מעלה בפניו את העובדה שכיום כל אחד יכול להיות עורך דין, ובתנאי שהוא משלם את שכר הלימוד הגבוה עד מאוד במכללות השונות. "אני מאלה שלא חששו אף פעם מהצפה של המקצוע, משום שתמיד האמנתי שלא כל מי שלומד משפטים מחזיק בכישורים הנדרשים לייצוג בבתי משפט. השוק החופשי עושה את שלו. מי שמוכיח את עצמו בייצוג בבתי המשפט יצליח במקצוע, ומי שלא – לא ישרוד. לצערי הרב, אכן קיימת תופעה שלילית של עורכי דין צעירים וחסרי ניסיון, שמפרסמים ברשתות החברתיות באין מפריע פרסומי כזב על הישגים שלא היו ולא נבראו מעולם, תוך שהם רומסים את כללי האתיקה של לשכת עורכי הדין, שנאלצת בעצמה להתמודד עם התחום האפור שיצרו הרשתות החברתיות. ישנם עורכי דין מבריקים ומחוננים שלא יצליחו במקצוע, בשל היותם ישרים כסרגל בכל הנוגע לכללי הפרסום המותרים, ולצערי, ישנם עורכי דין שמנוע הצמיחה היחידי שלהם הוא יח"צ עצמי. ולא שאני שולל יחסי ציבור, כל עוד הם בגבול הטעם הטוב ועומד מאחוריהם תוכן מקצועי ואמיתי.

"בכלל, קשה לי עם השיח הציבורי המתלהם, שהפך בהרבה מובנים להיות לגיטימי. קשה לי עם הקלות הבלתי נסבלת, שבה חורצים גורלו של אדם בכיכר העיר וסוקלים אותו באבנים עוד בטרם החל ההליך המשפטי. אני לא מדבר רק על אנשי ציבור, אלא גם על אנשים פרטיים שאין להם כל סיכוי לחזור לחיים נורמטיביים, גם לאחר שזוכו מהליכים פליליים, כי מה שנשאר בתודעה של הציבור הם הפרסומים המתלהמים ברשתות החברתיות, שמחקו את המוניטין שהם הצליחו לצבור לפני כן. כאן צפה ועולה ביתר שאת שאלת האפקטיביות ההרתעתית של ההליך הפלילי במישור הציבורי, כי ברגע שאדם כבר 'הורשע' ברשתות החברתיות, במשפט שדה, עוד לפני שהחל ההליך הפלילי, האפקט שהדבר גורם, לעיתים, מאפיל על תוצאת ההליך, וגם אם הוא מזוכה בסופו של דבר, קשה עד בלתי אפשרי להשיב את הגלגל לאחור ולתקן את הנזקים".

 

1997. על שער המגזין "סגנון" | צילום: אלבום פרטי
1997. על שער המגזין "סגנון" | צילום: אלבום פרטי

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות