fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מי שהכיש אותו פעם נחש, פוחד גם מחבל

איך זה שביוון סופרים את החולים לפי שבועות ולא לפי ימים, איך זה שבאתונה החיים זורמים, מסעדות, בתי קפה, ורק בכניסה למקום סגור אתה נדרש לשים מסכה. על הנחש והחבל שמעתם?
הגל השני. איך אמר פעם משורר הרחוב: מי שעקץ אותו נחש, מפחד מחבל | צילום: אילוסטרציה
הגל השני. איך אמר פעם משורר הרחוב: מי שעקץ אותו נחש, מפחד מחבל | צילום: אילוסטרציה

כל הזמן מספרים לנו כי הגל השני היה בלתי ניתן לעצירה, ואני פשוט לא מאמין יותר לכל מי שמספר את הסיפור הזה. השמיים הרי סגורים הרמטית וגם השטחים ועזה, אז אפשר היה לתפקד אחרת.
והנה סיפור תפקודי אחר.

לפחות פעם בשבוע אני מדבר עם חבר ישראלי שנמצא עכשיו ביוון. הוא יצא מהארץ עם זוגתו, וכשהגיע לאתונה אמרו לו שלא יוכל להיכנס מכיוון שהוא בא מישראל. ישראל היום מדינה ברמה סגולה, בצבע מג'נטה, ואירופאים דוחים אותנו כמו מצורעים. החבר שלי, שהוא שייט ים תיכוני ומחזיק את ספינתו באחת המרינות באתונה, התחנן במשך חמש שעות שייתנו לו להיכנס, ובסוף הסכימו מכיוון שבא עם בדיקות מעודכנות ועם דרכון זר.

עכשיו קצת על מה שקורה ביוון. יוון נקייה. הגל השני מתבטא ב-10 חולים בשבוע. לא סופרים לפי ימים אלא לפי שבועות. באתונה החיים זורמים, מסעדות, בתי קפה, ורק בכניסה למקום סגור אתה נדרש לשים מסכה, בסופר, או בבית מרקחת, למשל.

איך הם עשו את זה, היוונים, אני שואל את החבר שלי, והוא חושב מעט ומשיב לי שלדעתו היוונים בעשור האחרון עברו משברים כלכליים קשים מנשוא, שהביאו לגל של משברים חברתיים ופוליטיים. הם הבינו על בשרם שחלוקה לשמאל וימין זה בלוף ששייך לעבר ושאם הם לא יתאחדו וישמרו על עצמם, הם מועדים למכה כלכלית נוספת.

ביוון יש עוני מובנה שמתגלגל כבר שנים ללא פתרון, אבל יש פיצוי ובעיקר רצון עז לא ליפול ולהתדרדר יותר. כן, ויוון גם חוותה פשיזם פוליטי של משטר הקולונלים ב-1968, וזה צרוב להם בתודעה. הם יודעים שעוני ורעב הם מתכון לדיקטטורה והם פוחדים מדיקטטורה פחד מוות. איך אמר פעם משורר הרחוב: מי שהכיש אותו נחש, מפחד מחבל.

לתקן את השיטה

משבר הוא גם הזדמנות לתיקון ועשייה. אני מקווה שיגיע במהרה יום הסיום של המשבר, אם על ידי חיסון או תרופה, ואנשים יבינו ששיטת הממשל בישראל היא שיטה פגומה, שלא מאפשרת משילות שלטונית. כך קורה שאנשים שאף אחד לא הצביע עבורם הופכים לח"כים ולשרים בעלי עמדה וכוח.

מדינת ישראל זקוקה לשינוי מבני יסודי בשיטת הממשל עם הפרדת רשויות ברורה ומוצקה. אם לא נעשה תיקון גדול בנושא, הדמוקרטיה תהפוך לאנרכיה ומכאן הדרך קצרה לדיקטטורה.

יש רבים בעלי ידע בתחום הממשל ולכן לא אתיימר להציע את החלופה ההכרחית. כל מה שאני יודע הוא שצריכים חלופה, צריכים שלטון יציב שיש בו לא יותר משתיים או שלוש מפלגות וצריכים יציבות שתאפשר למי שנבחר לנהל ביד רמה ובזרוע נטויה מדיניות לארבע-חמש שנים.

יש בארץ מספיק מוחות מתחום הכלכלה, מדעי המדינה והמשפט שיכולים להביא מתכון הרבה יותר יעיל. אנחנו כרגע נוסעים על סוסיתא מקרטעת משנת 48' ומאמינים שזו דמוקרטיה במיטבה. אז זהו, שזה לא! צריך לעשות, בשוך המגפה, רפורמה בריאותית לשיטת הממשל הישראלית הכושלת ולייצב פה משטר יעיל ואפקטיבי.

לפני כמעט 40 שנה, כשהתחלתי לנווט ספינות בים, הייתי עושה זאת בעזרת תצפית כוכבים. היום יש לי מפה ממוחשבת. העולם השתנה ואסור לתת לשיטה הבעייתית לכרסם בנו עד שניפול. אז אולי בסוף נרוויח משהו מהמשבר הנוכחי.

אהבתם את הטור של צ'רקס? טורים נוספים כאן

בקרו אותנו גם בפייסבוק: הד הקריות

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות