fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"צריך להסתכל על המשבר מהצד ולצמוח ממנו"

"אני חושב שהקורונה מהווה הזדמנות גדולה לעסקים קטנים", אומר טל צ'ייקה מקרית מוצקין, והוא בהחלט יודע על מה הוא מדבר * תאונת דרכים קשה שבה היה מעורב גרמה למותו של אדם, אבל במקום לשקוע בדיכאון, הוא בחר לצמוח מהמשבר והקים את "סושיאלס", מיזם חברתי שמספק בהתנדבות שירותים דיגיטליים לעמותות. בין לבין, הקים משרד פרסום וכבר הספיק להוציא ספר, והוא רק בן 26
“צריך לעשות סוויץ’ בראש ולראות איך אפשר לעשות את הדברים בצורה שונה”. טל צ’ייקה | צילום: טובה דורפמן
“צריך לעשות סוויץ’ בראש ולראות איך אפשר לעשות את הדברים בצורה שונה”. טל צ’ייקה | צילום: טובה דורפמן

יש אירועים שמשנים חיים וטורפים את הקלפים ברגע. הבחירה היא שלנו – האם לשקוע בכאב או להרים את הראש חזקים וחכמים יותר. טל צ'ייקה, 26, מקרית מוצקין בחר לצאת לדרך חדשה. לאחר שהיה מעורב בתאונת דרכים קשה, הבין שאין טעם לבזבז את החיים בלחלום, והחליט להתחיל להגשים. היום הוא עומד בראש מיזם חברתי מרגש בשם "סושיאלס", שמטרתו לעזור לעמותות בנושא השיווק והפרסום הדיגיטלי.

מסלול החיים של צ'ייקה היה ידוע מראש. תיכון, צבא, תואר ראשון בהנדסה וקריירה. הוא לא חשב שההתנדבות תתפוס מקום כל כך משמעותי בחייו.

"אני לא הייתי ילד מאוד מעורב חברתית", הוא אומר ל"הד הקריות", אבל כן הייתי ער למתרחש סביבי. יש רגע אחד מימי בית הספר שזכור לי במיוחד, כשילד מהכיתה שלי היה צריך לצאת מוקדם מהלימודים כדי לעבוד. זה היה לי מאוד מוזר. כעסתי על עצמי שאני מבקש כסף מההורים למותרות, ויש ילדים שצריכים ללכת לעבוד בשביל הצרכים הכי בסיסיים. הרגע הזה גרם לי לחשוב פעמיים לפני כל צעד שלי ולחשוב איך אני יכול לפעול וליצור".

תאונת דרכים קשה

בתקופת שירותו הצבאי עבר צ'ייקה תאונת דרכים ששינתה את חייו, לא פחות.

"במהלך השירות הצבאי שלי הגיעה נקודת המפנה. לא הייתי התלמיד הכי מחונן, אבל המסלול שלי היה ידוע מראש. הייתי אמור ללכת ללמוד, להמשיך מהצבא במסלול הרגיל שכולם הולכים בו – תואר ראשון ואז קריירה. ואז קרתה התאונה. הייתי מעורב בתאונת דרכים קשה שגרמה למותו של הולך רגל. זה היה רגע מאוד טראומטי, שבעקבותיו הגיעה תקופה לא פשוטה. היו לי שתי אופציות להתמודד: לקחת כדורים או לקום ולהתנדב".

“לתרום בתחום שאתה אוהב”. במהלך עבודה למען עמותה | צילום: khalil-myroad
“לתרום בתחום שאתה אוהב”. במהלך עבודה למען עמותה | צילום: khalil-myroad

צ'ייקה בחר באפשרות השנייה. הוא ידע שההתנדבות תהיה עבורו תרפיה, אבל לא תיאר לעצמו שהיא תהפוך למשימת חייו.

הוא מספר: "התנדבתי עם אוטיסטים במשך חמישה חודשים, זו הייתה תקופה מאוד משמעותית עבורי שסיפקה לי פרספקטיבה אחרת על החיים. הבנתי שהמשבר שאני חווה הוא כאין וכאפס לעומת מה שאנשים חווים, והילדים האלה הכניסו לי המון אור לחיים ומילאו את מה שהיה חסר. מאז, הרצון לתרום לחברה רק הלך והתחזק וחיפשתי דרכים נוספות, בהן אוכל לתת מעצמי לאחרים".

"הייתי מעורב בתאונת דרכים קשה שגרמה למותו של הולך רגל. זה היה רגע מאוד טראומטי, שבעקבותיו הגיעה תקופה לא פשוטה. היו לי שתי אופציות להתמודד: לקחת כדורים או לקום ולהתנדב".

הוא חיפש דרכים נוספות לתרום ולהשפיע, דרכים בהן הוא יכול לבוא לידי ביטוי בצורה הטובה ביותר.

"חבר הציע לי להצטרף אליו לברירת פירות וירקות לנזקקים", הוא משחזר, "זה מאוד-מאוד חשוב, אבל זו עבודה שלא מתאימה לכל אחד. הייתי שם מספר פעמים, אבל רציתי למצוא דרך אחרת לתרום. חיפשתי הזדמנות להשתמש בכישורים שלי ולהביא את עצמי לידי ביטוי. החלטתי שאני רוצה לעזור לעמותה 'אנשים יוצרים חברה', שמחברת בין אנשים עם מוגבלויות ויוצרת מפגשים מהנים, כך שנוצרים בין המשתתפים חברויות וקשרים, יש אפילו זוג שהתחתן בזכות העמותה. מנכ"ל העמותה המליץ עליי לעמותה אחרת, וגם שם התנדבתי, וכך הלאה".

"עולם די מיושן"

תוך כדי העבודה עם העמותות הללו גילה צ'ייקה צורך אמיתי, והוא מסביר: "המגזר השלישי הוא עולם די מיושן ותבניתי. התחדשות דיגיטלית יכולה לעזור להרבה מאוד עמותות. הגעתי לכ-10 עמותות, והתבקשתי לעזור לאחת מהן בצילום. בצילום אין לי ידע מקצועי, אז חיפשתי צלם בהתנדבות".

בחיפושיו אחר צלם, הבין צ'ייקה שיש כאן הזדמנות פז לחבר בין אנשי מקצוע לעמותות השונות, וכך נולד המיזם שלו "סושיאלס".

כחלק מסיוע דיגיטלי לבית הדפוס החברתי "בולישירט" | צילום: "בולישירט - בית דפוס מיוחד"
כחלק מסיוע דיגיטלי לבית הדפוס החברתי "בולישירט" | צילום: בולישירט – בית דפוס מיוחד

צ'ייקה: "'סושיאלס' הוא מיזם המחבר בין מתנדבים מתחום השיווק הדיגיטלי –  צלמים כתבי תוכן, אנימטורים וכו' ובין עמותות שזקוקות לשירותים הללו. עברו אצלנו כ-100 מתנדבים, ובהערכה גסה חסכנו כמיליון שקלים לעשרות עמותות. נפלה בחלקי הזכות ליצור ארגון שדרכו אפשר לתרום בדרך שאתה רוצה, בתחום שאתה אוהב וטוב בו וגם להתנסות ולייצר תיק עבודות. המשבר שעברתי העיר אותי וגרם לי להבין שאני צריך לעשות מה שאני אוהב".

 "אם אתה רגיל, אתה פשוט לא מעניין"

"סושיאלס" סוחפת אחריה מתנדבים רבים, וצ'ייקה מקווה להמשיך ולחולל שינוי אמיתי בעמותות הזקוקות לכך. לאחרונה, אף התחילו את הפעילות הבינלאומית עם עמותות מעבר לים בהובלתה של דניאל סודאי.

צ'ייקה: "אני מקווה ש'סושיאלס' יהפוך להיות האוטוריטה המקצועית לפרסום דיגיטלי עבור כל העמותות בארץ. אני חושב שאנחנו לא רחוקים משם. לצערנו, בגלל המצב בארץ, כל הזמן נפתחות עוד ועוד עמותות, וחשוב לנו מאוד לשמר את הפעילות ההתנדבותית הציבורית. אנחנו באמת מאמינים ששני הצדדים יוצאים נשכרים מהתרומה. אפשר לפנות אלינו בדף הפייסבוק, או באינסטגרם ולהצטרף למאגר המתנדבים שלנו".

"'סושיאלס' הוא מיזם המחבר בין מתנדבים מתחום השיווק הדיגיטלי ובין עמותות שזקוקות לשירותים הללו. עברו אצלנו כ-100 מתנדבים, ובהערכה גסה חסכנו כמיליון שקלים לעשרות עמותות"

לאחר שגילה את אהבתו לתחום השיווק הדיגיטלי, החליט צ'ייקה לפתוח משרד פרסום עבור המגזר העסקי.

"אחרי 'סושיאלס' הקמתי את 'צ'ייקה גרופ'", הוא מספר, "אנחנו מנהלים היום מספר מותגים בפלטפורמות הדיגיטליות. כשאתה מייצר תוכן עבור העסק שלך, אתה צריך לצאת מנקודת הנחה שכמוך יש עוד מאות. לכן, חייבים לחשוב מחוץ לקופסה ולבלוט בין כל העסקים, כי אם אתה רגיל, אתה פשוט לא מעניין. אם עד לפני 20 שנה התרברבנו במשרד היפה שיש לנו ובכיסא מעור שקנינו, היום לא רואים את זה. היום דף הפייסבוק או האתר של העסק הם הפנים של העסק, והם הדבר שחשוב באמת, למשרד עצמו כבר אין חשיבות".

הרצאת אורח במרכז הבינתחומי

צ'ייקה כבר הספיק להוציא לאור את ספר "הסטאטוס", העוסק בספרות החדשה בעידן הדיגיטלי. אחד מרגעי השיא שלו היו כשהוא, ללא תואר, הגיע להנחות במרכז הבינתחומי בהרצליה.

הוא מספר: "צחי חייט, המרצה המוביל לפרסום דיגיטלי במרכז, אירח אותי, ואני עד היום מודה לו על כך. זו הייתה חוויה ענקית בשבילי".

היום הוא לומד מרחוק מינהל עסקים בלונדון, והוא גם מנהל דיגיטל בשני פרויקטים שעוד תשמעו עליהם.

"הקורונה מהווה הזדמנות גדולה לעסקים קטנים". טל צ'ייקה | צילום: מריה שרף
"הקורונה מהווה הזדמנות גדולה לעסקים קטנים". טל צ'ייקה | צילום: מריה שרף

"אני מנהל דיגיטל עבור סטארט-אפ רפואי בשם Yopi, שכל מטרתו לדלות דרך העור והזיעה נתונים באמצעות חיישן מיוחד. בעזרת הנתונים הללו, שנשלחים לשעון חכם או לסמארטפון, ניתן לזהות כשל לבבי בטרם הוא מתרחש. פרויקט נוסף שאני מנהל עבורו את הדיגיטל הוא Lastry, שנועד למכירה של סטארט-אפים שנכשלו מתוך כוונה לשמר מידע. הפלטפורמה הזו נולדה מתוך הגיון בריא שיש מספר לא מבוטל של סטארט-אפים שנכשלים, ורוב הנתונים והפטנטים שהם צברו ייזרקו לסל מחזור. אנחנו מציעים לאותם הסטארט-אפים שנפלו הזדמנות אחרונה למכור את המידע שרכשו לאורך הזמן".

"יש רגע אחד מימי בית הספר שזכור לי במיוחד, כשילד מהכיתה שלי היה צריך לצאת מוקדם מהלימודים כדי לעבוד. כעסתי על עצמי שאני מבקש כסף מההורים למותרות, ויש ילדים שצריכים ללכת לעבוד"

לסיום הראיון, יש לצ'ייקה טיפ חשוב עבור כל בעלי העסקים באשר הם, במיוחד לתקופה הזו.

"אני חושב שהקורונה מהווה הזדמנות גדולה לעסקים קטנים. אין ספק שהתקופה שאנחנו חיים בה מלווה בקושי לעסקים קטנים ובכלל, אבל יחד עם זאת, יש גם הרבה הזדמנויות. לצד הקושי הרב צריך להסתכל על המשבר מהצד, להבין שכולם חווים את אותו המשבר, ודווקא אתה יכול לעשות משהו אחר, דווקא אתה יכול להתעלות מעל כולם. אני לא אומר שזה לא קשה, אבל צריך לנסות לעשות סוויץ' בראש ולראות איך אפשר לעשות את הדברים בצורה שונה".

 

כתבות נוספות * בקרו אותנו גם בפייסבוק: הד הקריות

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות