fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"הבית ספר שלי זה החיים עצמם" אומרת מנהלת תיכון עתיד כרמיאל, עדנה מרום

עדנה מרום אינה חוסכת את שבטה ממערכת החינוך, המורים וההורים. מבחינתה, מערכת החינוך צריכה להכין את התלמידים לחיים עצמם ולתת להם חופש בחירה
תיכון עתיד כרמיאל. צילום: סיגל קלטון

אזהרה להורים: השורות הבאות עלולות לגרום לכם לחשוב קצת אחרת על מערכת החינוך בכלל ועל החינוך המקצועי בפרט. עדנה מרום, 54, מקרית מוצקין, שמנהלת את תיכון עתיד כרמיאל, היא מהבודדות שאינה חוששת לומר את כל אשר היא חושבת והיא עושה זאת מתוך תחושת שליחות.

מרום, נשואה ואימא שלושה שבקרוב תהיה סבתא בפעם הראשונה. היא ילידת חיפה שסיימה את לימודיה בבית הספר הריאלי "באתי באינטגרציה" היא צוחקת, ואת השירות הצבאי עשתה בחיל האוויר. לתחום החינוך היא הגיעה במקרה כפי שהיא מספרת "רציתי להיות רואת חשבון ותוך כדי הלימודים הבנתי שאני טובה יותר בללמד אז עשיתי תעודת הרואה וידעתי שאני רוצה להגיע לתפקיד ניהולי". היא החלה כמחנכת ומורה מקצועית למתמטיקה בתיכון קרית חיים, עברה לרשת אנקורי ולפני 15 שנים עברה לרשת החינוך עתיד שבה היא מנהלת את תיכון עתיד כרמיאל.

עדנה מרום. צילום: סיגל קלטון

ממרום ניסיונה והיכרותה את מערכת החינוך, כשבאמתחתה שלושה תארים, מספרת מרום על השינוי שהיא רואה בדור ההורים הנוכחים לעומת הדורות הקודמים. "פעם ראו את אנשי החינוך כאילו "חצי אלוהים" והיום לצערי הרבה זה הולך יורד מהרבה סיבות. פעם המורה היה מקור הידע  והיום כבר לא, ידע אפשר לקבל בכל מקום ברגע שיש לך מחשב או טלפון. לכן גם מתייחסים בזלזול למורים, שזה הכי עצוב. הרי בעצם מי מחנך את הילדים? מי מלווה אותם ונמצא איתם כל כך הרבה שעות ביום? אנחנו המורים. אז למה רואים אותנו בעין כל כך צרה?" היא מציינת "כל אחד מאילנו, בדרך כזו או אחרת קשור למורים זה משהו שלא מתנתקים ממנו, מערכת החינוך תמיד איתנו וברקע שלנו".

לדבריה, ההתייחסות המזלזלת באנשי החינוך נובעת מכמה סיבות. "השכר של המורים הוא לא כזה גבוה ביחס לרמת ההשכלה שלהם" היא אומרת ומוסיפה "מי בעצם הולך ללמוד הוראה? הרוב זה נשים, מה דרישות הקבלה ומה מצפים מהם. בעיני השינוי הראשון זה קודם כל להעלות את הדרישות ממי שרוצה ללמוד הוראה, לסנן ולהשאיר רק את המתאימים". מרום גם מותחת ביקורת על ארגוני המורים שלדבריה, מצד אחד אומנם מגינים על אנשי ההוראה, אך מצד שני מספקים כבר אחרי שנתיים קביעות בעבודה, מה שמותיר את המנהלים בבעייה כשהם רוצים להחליף מורה שלדעתם אינו מסוגל לעמוד בדרישות שבית הספר מבקש. כמובן שגם שכר אנשי ההוראה דורש לדבריה תיקון והעלאה לשכר מכובד יותר על מנת שיהווה תמריץ לאנשי חינוך להיכנס למערכת.

תיכון עתיד כרמיאל. צילום: סיגל קלטון

"האתגר האמיתי בחיוך זה לא ללמד את אלה שיכולים וקל הם או שיש להם הורים שיכולים לתת להם שיעורים פרטיים כמה שהם רוצים" אומרת מרום "החוכמה זה לעבוד אם אלה שיותר אתגרים, אלה שיש להם קשיים שהם לא אשמים בהם כמו לקויות למידה שלא תמיד המערכת הגדולה יודעת להכיל אותם. מה עם אלה שאין להם סביבה תומכת שמלווה אותם או מישהו שמנחה אותם? זה האתגר האמיתי, איך אנחנו עוזרים לילדים להיות אזרחים טובים יותר ולא רק רופאים, עורכי דין ומהנדסים, מבלי לזלזל במקצועות האלו".

גם מרום חוותה את השפעת הקורונה על מערכת החינוך והיא אומרת "התגלינו עד כמה אנחנו יצירתיים, עד כמה אנחנו מסוגלים לחשוב מחוץ לקופסה. איך מתמרנים בתוך כל ערימת הקשיים והאילוצים שלא נגמרו". מרום אומרת "מבחינתי ובעיני זו הייתה הזדמנות נדירה, עם כל הקשיים, לראות איך הבית ספר הוא לא רק מכונה משומנת היטב אלא נותן כלים לחיים האמיתיים. אצלי הילד בוחר מקצוע שהוא סוג שלעיסוק שדרכו הוא מתכונן לחיים עצמם".

תיכון עתיד כרמיאל. צילום: סיגל קלטון

בתיכון עתיד כרמיאל לומדים התלמידים מגמות שמכשירות אותם כבעלי מקצוע בתחומים שונים כגון חרטות CNC, הנדסאי מכונות, ספורט רב תחומי עם הסמכה לעוזר מאמן כדורגל או מדריכי חדר כושר, עיצוב שיעור ואיפור אומנותי ומגמת טכנאות שיניים. כעת מתחילה מרום אף להעסיק בוגרים שסיימו את לימודים בתיכון.  "הבית ספר שלי זה החיים עצמה" היא אומרת בחיוך וגאווה. עם זאת יש בה כעס על כך שרבים מסווגים את בתי הספר המקצועיים כבתי ספר נחותים יותר מבתי ספר "רגילים". "הילדים שלנו צריכים ללמוד את החיים עצמם" היא אומרת.

לדעתה יש מרום יש לאפשר לתלמיד לבחור מה הוא רוצה ללמוד כבר עם סיום כיתה ו' בדרך לחטיבת הביניים. "היום אין בחירה, תלמיד יודע איפה הוא לומד, באיזה בית ספר ומה המסלול שלו" אומרת מרום "הילדים שלנו מאוד אינטליגנטיים וצריך לתת להם את הכלים . אחת המיומנויות שחסר לבני הנוער זו חשיבה ביקורתית. הם צריכים לקבל מידע ולעבד אותו, אני לא בטוחה שכל ילד היה בוחר את מה שההורים שלו בחרו עבורו. ילד רוצה ללמוד את מה שמעניין אותו. ברגע שהוא לומד איך ללמוד, הוא יכול ללמוד הכל".

 

המעוניינים להשתתף במדור "הקרייתים" מוזמנים לפנות לדורון גולן, 054-3337313, doronphoto@gmail.com

למגזינים נוספים בהד הקריות לחצו כאן * לדף הפייסבוק שלנו לחצו כאן*

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות