fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

דברים שרציתי לומר

עם שורה ארוכה של להיטים שגרפו עשרות מיליוני צפיות ביוטיוב וכיכבו בפסגת מצעדי הפזמונים, מוטי טקה לא עוצר וממשיך לצעוד לעבר החלום. בקרוב הוא יוציא את אלבומו השישי, שהוא הרבה יותר אישי וחשוף מקודמיו ("תקופת הקורונה גרמה לי להוציא את הלב שלי החוצה"). את הצלחתו הגדולה הוא חב למשפחתו ולחברים הטובים מהקריות, כי בלעדיהם, הוא אומר, כל הטוב הזה לא היה קורה.
"אני לא אעשה משהו שהוא לא אני". מוטי טקה | צילום: ניר גליף
"אני לא אעשה משהו שהוא לא אני". מוטי טקה | צילום: ניר גליף

ביום שני השבוע התקיימו האירועים הרשמיים לציון חג הסיגד של העדה האתיופית. בערב, שהתקיים בבנייני האומה בירושלים והועבר בשידור ישיר בערוץ 20, השתתף גם הזמר מוטי טקה, שפרץ לחיינו בשנים האחרונות עם שירים שכיכבו במצעדים השנתיים והשבועיים של כאן ג', גלגל"צ ותחנות הרדיו האזוריות ודורגו במקומות הראשונים.

טקה, אחת ההצלחות המוזיקליות של השנים האחרונות, מחזיק בשורה ארוכה של להיטים – "בלבלה" שכתב אבי אוחיון, שיר היסטרי ששרף את השטח ומושמע בכל מקום אפשרי וזכה ליותר מ-10 מיליון צפיות ביוטיוב: "בא לי לרקוד", "עושה מה שבא לו", "רק תחייכי", "רק בזיכרונות", "קשר רציני", "ככה לא עוזבים" ו"בום בום". כולם הגיעו למיליוני צפיות ביוטיוב.

סיפורו של טקה מתחיל לפני 24 שנה בקרית ביאליק, שם נולד להורים שעלו מאתיופיה בשנת 1989.

הוא הבן הכי צעיר במשפחה של חמישה ילדים. מאז ימי ילדותו הוא שר ומופיע באירועים, טקסים ושמחות. כשהיה בן 16, לאחר מות אביו, הוציא שיר בשם "תגיד לי", ובמקביל הפך להיות המפרנס העיקרי של משפחתו מעבודתו בדוכן פלאפל. בצבא שירת כנהג מבצעי.

 

"אמא שלנו ידעה לתת לנו את הכלים." בבית בקרית ביאליק | צילום: עצמי
"אמא שלנו ידעה לתת לנו את הכלים". בבית בקרית ביאליק | צילום: עצמי

שיר לאבא שנפטר

האהבה למוזיקה קיננה בו מאז שהוא זוכר את עצמו.

"תמיד שרתי, בעיקר לחברים ולמשפחה. חלמתי להיות זמר, אבל אף פעם לא חשבתי שזה יהפוך למקצוע. זה התחיל לגמרי כתחביב", מספר טקה ל"הד הקריות", "היינו חבורה, עשינו 'חפלות', ישיבות קריוקי עם החברים. גם היום אני משתדל להגיע לפגישות עם החברים, כי ההצלחה שלי התחילה משם".

על השיר "תגיד לי" שכתב לאחר שאביו נפטר בפתאומיות, הוא מספר: "שרתי את השיר, חבר צילם והעלינו את זה ליוטיוב. אז לא היה לי מושג מה משמעות המילה 'צפיות ביוטיוב'. הייתי מאוד תמים".

את מה שקרה לאחר העלאת השיר, הוא לא צפה. "פתאום קיבלתי המון הודעות תמיכה, שאלו אותי מתי השיר הבא, הבנתי שאולי באמת יש פה משהו והחלטתי לכתוב עוד שיר".

"הייתי בצבא וכדי להוציא את השיר לקחתי הלוואה מהבנק. זה היה צעד ענק מבחינתי. הקרבתי את הכל בשביל מה שאני מאמין בו, לא ידעתי אם זה יצליח, אבל עשיתי את זה בלב שלם, כי זה מה שהכי רציתי"

הוא היה חייל כשיצא השיר המושמע הראשון שלו, "רק שמתגעגעת". הוא מספר: "הייתי בצבא וכדי להוציא את השיר לקחתי הלוואה מהבנק. זה היה צעד ענק מבחינתי. הקרבתי את הכל בשביל מה שאני מאמין בו, לא ידעתי אם זה יצליח, אבל עשיתי את זה בלב שלם, כי זה מה שהכי רציתי. כשגם ההצלחה של השיר הזה הגיעה, הבנתי עד כמה חשוב זה ללכת עם האמת שלי עד הסוף".

"איך זה שזמר אתיופי שר מזרחית"

ההצלחה עשתה את שלה, שמו של טקה כבר הלך לפניו בקריות, והוא הוזמן להופיע באירועים וימי הולדת.

הוא נזכר: "היה רגע שלא אשכח לעולם ושהולך איתי עד היום. הוזמנתי להופיע באירוע בקריות. לפני ההופעה ניגש אליי אדם ושאל אותי בטון מזלזל אם אני הולך לשיר ראפ. זה כנראה הרושם שהוא קיבל בגלל צבע העור שלי. שנה לאחר מכן הוא התקשר אליי כדי לסגור איתי הופעה בחתונה שלו".

הסטיגמה תמיד עולה וצפה?
"פעמים רבות נשאלתי 'איך זה שזמר אתיופי שר מזרחית'. זה משהו שמלווה אותי כל הזמן. גם היום. בבית שמענו מוזיקה בסגנונות מגוונים. אחי הגדול היה שומע שירי דיכאון, אחותי שמעה ביונסה, אח אחר שמע טופאק. משם כנראה הגיע הסגנון שלי, שהוא פופ מזרחי. אני אוהב את זה, זה מי שאני".

טלפון מאבי גואטה

שירו השני של טקה, "רק בזיכרונות", סימן את נקודת המפנה. השיר זכה להצלחה גדולה ולאינספור השמעות במדיות שונות וגם הגיע לאוזניים הנכונות.

"באחד הימים, כשחזרתי מהבסיס", הוא מספר, "קיבלתי טלפון מזוהר, בתו של אבי גואטה (מנהלה של שרית חדד). היא אמרה לי שאבי רוצה להיפגש איתי. הייתי בטוח שמישהו מנסה לעבוד עליי. תמיד חלמתי שיבוא מישהו שיקדם וינהל אותי, אבל לא חשבתי לרגע שזה יהיה מישהו כל כך גדול כמו אבי גואטה".

המום משיחת הטלפון, הוא מיהר לשתף את אחותו פנינה. "היא הייתה אשת הסוד שלי, ידעה עליי הכל ותמיד עזרה לי. היא באה איתי לפגישה עם גואטה. כל כך התרגשתי. היום המשרד של גואטה הוא הבית השני שלי. הצוות והמנהלים הם כמו משפחה בשבילי. לפעמים זה מרגיש כאילו זכיתי באבא. זו זכות גדולה".

 

"השיר פשוט התפוצץ - לא האמנתי." | צילום: עצמי
"השיר פשוט התפוצץ – לא האמנתי". מוטי טקה |  צילום: עצמי

אחרי שני שיריו הראשונים, שהיו בלדות שקטות, הגיע תורו של השיר "בלבלה".

טקה: "זה היה השיר הקצבי הראשון שלי. לא רציתי אותו בהתחלה. פחדתי שהוא לא יהיה מספיק טוב. היה לי נוח עם השירים השקטים. השיר יצא לפני שלוש שנים, ובחודש הראשון כשיצא, לא קרה איתו כלום. דממה. נכנסתי ללחץ. פתאום, אחרי כמה חודשים של 'בלבלה' אמיתית, השיר פשוט התפוצץ והגיע ל-13.5 מיליון צפיות ביוטיוב. לא האמנתי".

המעבר לנתניה

לפני שנה וחצי עזב טקה את הקריות ועבר לנתניה, כדי להתקרב יותר למרכז הארץ. הנסיעות לאולפנים ולהופעות בלילות היו קשות לו והוא חיפש מקום שיהיה הכי קרוב לחלום.

איך המשפחה והחברים הגיבו להצלחה שלך?
"המשפחה שלי והחברים הם אלה שבנו אותי. אם הם לא היו שם בשבילי מתחילת הדרך, אני לא יודע איפה הייתי היום. אמא שלי תמיד אמרה לי 'אם אתה אוהב משהו ומאמין בו, לך תגשים את החלום שלך'. היא תמיד נתנה לי להרגיש שאני בדרך הנכונה ותמיד דחפה אותי לא לוותר."

"היו גם חברים שהתרחקו אחרי ההצלחה, אבל אלה שנשארו לאורך כל הדרך הם החברים האמיתיים. גם היום אני מגיע לקריות ונפגש איתם. הקריות הן הבית האמיתי שלי בסופו של דבר".

"היו גם חברים שהתרחקו אחרי ההצלחה, אבל אלה שנשארו לאורך כל הדרך הם החברים האמיתיים. גם היום אני מגיע לקריות ונפגש איתם. הקריות הן הבית האמיתי שלי בסופו של דבר"

על השאלה אם כילד בקריות חווה גזענות, הוא משיב שלא ממש. יש לו חברים מעדות שונות, אך, לדבריו, התופעה קיימת. "יש גזענות, אי אפשר להתעלם מזה", הוא אומר, "אבל אמא שלנו ידעה לתת לנו את הכלים. תמיד הייתה אומרת לי 'אל תתעכב על משהו שיכול להוריד אותך למטה, אלא רק על משהו שיכול להעלות אותך, לקדם אותך'. פיתחתי עור של פיל לדברים הרעים".

הירי בסלומון טקה

ביוני 2019 נהרג בקרית חיים, מירי של שוטר, הנער סלומון טקה. מותו גרר בעקבותיו פרץ של הפגנות מחאה של בני העדה האתיופית בכל רחבי הארץ.

"מותו של סלומון טקה התקשר אליי ישירות", הוא מספר, "לאחר המקרה קיבלתי המון שיחות והודעות, כי שם המשפחה שלנו זהה, חשבו שזה מישהו מהמשפחה שלי. זה כאב לי מאוד, איך חיים של בן אדם הלכו ברגע, ואם את שואלת אותי, אז אין לי בעיה להגיד שאותו שוטר הרשה לעצמו לירות מכיוון שמדובר באדם כהה עור. גם לענישה הקלה יש השפעה".

"היה רגע שלא אשכח לעולם ושהולך איתי עד היום. הוזמנתי להופיע באירוע בקריות. לפני ההופעה ניגש אליי אדם ושאל אותי בטון מזלזל אם אני הולך לשיר ראפ. זה כנראה הרושם שהוא קיבל בגלל צבע העור שלי"

תעשיית המוזיקה בארץ גדולה. אתה לא חושש למקומך?
"יש מקום לכולם, תחרות היא דבר טוב. מי שטוב ומצליח להוכיח את עצמו, כל הדלתות נפתחות בפניו. כמובן שגם למזל יש תפקיד, אבל צריך לעבוד קשה. בדרך הזו יש עליות ומורדות. גם אם מגיעים לפסגה, אחריה יש עוד פסגה, וכדי להגיע לפסגה הבאה, צריך לפעמים לרדת שוב למטה, וזה בסדר, ככה דברים עובדים הכי נכון".

מאילו זמרים אתה מקבל השראה?
"אני מאוד מעריך זמרים שגם יוצרים את השירים שלהם – חנן בן ארי, נתן גושן, ישי ריבו. הזמרים שגדלתי עליהם וקיבלתי מהם השראה הם בעיקר אייל גולן ושרית חדד. עד היום כבר עשיתי כמה שיתופי פעולה עם גל מלכה, קטריקס ודורון, שרית אביטן, שפיטה, ויש בקנה שיתופי פעולה נוספים. יש זמרים שאני לגמרי חולם לשיר איתם. אני מדמיין איך הקולות שלנו משתלבים. בקרוב ייצא דואט חדש עם שרית אביטן".

 

"יש מקום לכולם, תחרות היא דבר טוב". בהופעה בהאנגר 11 | צילום: ניר דוידזון
"יש מקום לכולם, תחרות היא דבר טוב". מוטי טקה בהופעה בהאנגר 11 | צילום: ניר דוידזון

איך משפיעה עליך הקורונה?
"בחודשים הראשונים קיבלתי סוג של זעזוע, כי הכל נעצר. הרבה הופעות בוטלו, פרויקטים שהיו אמורים לצאת נגנזו, אבל דווקא בתקופה הזו פתחתי אולפן משלי בדירה החדשה בנתניה. קניתי את כל הציוד. עכשיו אני לומד לבדי איך להפיק שירים. כבר הפקתי שיר לשרית אביטן, שיר שיצא לא מזמן, גם כתבתי והלחנתי אותו. רק עכשיו, בתקופה הזו, התחלתי ליצור שירים גם עבור זמרים אחרים, כך שהתקופה הזו, עם כל הרע שבה, גם עשתה לי טוב. במקום להשתגע בבית מחוסר מעש, החלטתי לעשות".

כמו ניתוח לב פתוח

בחודש שעבר הוציא טקה מיני אלבום עם חמישה שירים, במטרה לשמח את הקהל וגם כדי להמשיך בעשייה.

"לקחנו את הסיכון, כי אי אפשר לדעת מתי כל זה ייגמר. זה גם שיחרר אצלי משהו, כי האלבום מכיל הרבה שירים שאני כתבתי. הרגשתי שאני מוציא את המגירה שלי החוצה. אני מרגיש שעכשיו זה הזמן שלי. זה כמו ניתוח לב פתוח – להוציא החוצה את השירים הכי עמוקים והכי אישיים שלי. זה גם צעד מפחיד, כי עד עכשיו הלכתי על קו מסוים שהייתי מאוד בטוח בו".

הוא גדל בבית מסורתי עם קידוש ושמירת שבת, והאמונה והדת ניכרות היטב בשיריו האחרונים, "סימנים מאבא" ו"פאפא".

"אבא שלי תמיד חינך אותי ללכת עם האמונה שלי ולהיות אדם טוב. עם השנים האמונה מתחזקת בי יותר. כל יום אני מאמין יותר. אני משתדל להסתכל על דברים באור חיובי ולהאמין שהכל לטובה".

האלבום השישי בדרך

בקרוב ייצא לאור אלבומו השישי של טקה, ולדבריו הוא יהיה אחר. "המוזיקה שונה, הטקסטים יותר חזקים וחשופים. התקופה הזו גרמה לי להבין כל כך הרבה דברים על עצמי. היא גרמה לי להוציא את הלב שלי החוצה. אני מרגיש שאני מגשים את עצמי בתקופה הזאת יותר מאי פעם. אני כותב על מה שאני מרגיש, על דברים  שאף פעם לא אמרתי".

 

טק"אני מרגיש שעכשיו זה הזמן שלי". באולפן הביתי | צילום: עצמיה באולפן הביתי בנתניה | צילום: עצמי
"אני מרגיש שעכשיו זה הזמן שלי". מוטי טקה באולפן הביתי | צילום: עצמי

חולם להקים משפחה

שירו של טקה "אוהבת אותי" נכתב על מי שהייתה בת זוגו במשך ארבע שנים. בשנה שעברה הם נפרדו. הם הכירו בתקופת הצבא, והיא צעדה לצידו כל הדרך להצלחה. על כך הוא רק מסכים לומר: "היא עברה איתי את כל התהליך. זה לא נגמר רע. אנחנו ביחסים חבריים טובים. היום אני לא שולל קשר חדש. אני צריך מישהי שתדע להכיל אותי ותדע לחיות לצד מה שאני עושה. אני בהחלט חושב על העתיד ועל הקמת משפחה. אני מאמין שזה יקרה בקרוב".

והפחד שכל זה ייגמר, קיים?
"ברור, אבל אני משתדל לא להתעסק בזה יותר מדי, אחרת לא אצליח ליהנות מהדרך. אני תמיד מודה לקדוש ברוך הוא על הזכות שנתן לי לשמוח ולשמח, אבל גם מבקש ממנו שכל זה יישאר. זה לא מספיק להיות רק זמר טוב ולהוציא שיר. צריך להראות נוכחות, לדבר, להיות ויראלי בעיקר במדיות החברתיות. יחד עם זאת, אני לא אעשה משהו שהוא לא אני".

איפה נפגוש אותך בעוד כמה שנים?
"אני רואה את עצמי בעתיד, בעזרת השם, חוזר לקריות, הכי קרוב לבית, מקים משפחה. אני מאמין שהעבודה הקשה תוביל אותי לשם. הצלחה בסופו של דבר היא לא רק זמר אחד שמצליח, זה צוות שלם, זו משפחה שעומדת מאחור ומצליחה ביחד איתי".

האזינו לשיר "תעצרי דקה" מתוך אלבומו האחרון של מוטי טקה:

 

כתבות נוספות * בקרו אותנו גם בפייסבוק: הד הקריות

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות