fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

אנשים טובים באמצע הדרך

בר קוניו מקרית מוצקין פרסם פוסט בפייסבוק והצליח לגייס סטודנטים רבים שנענו ליוזמה והעבירו שיעורים פרטיים לתלמידים דרך הזום בחינם * מוטי טל מקרית ביאליק נענה לקריאה של ראש העירייה ויצא לסייע למחלקת הרווחה בחלוקת מנות מזון חמות לקשישים בודדים * לימור אלבכור מקרית חיים ובני משפחתה הצליחו לגייס תרומות שהספיקו לרכישת סלי מזון ל-26 משפחות * סיפורם של האנשים שמצליחים להאיר גם את חשכת ימי המגפה
מימין: מוטי טל, לימור אלבכור ומשפחתה, בר קוניו | צילומים: עצמיים
מימין: מוטי טל, לימור אלבכור ומשפחתה, בר קוניו | צילומים: עצמיים

סיפורם של בר קוניו, מוטי טל ולימור אלבכור, שאת רוב זמנם מקדישים לנתינה לזולת

מה לא אמרנו על השנה החולפת שלא נאמר? מה לא סיפרנו? סרט אפוקליפטי שהפך למציאות וסגר את כולנו בבתים. לצד הכאוס הבריאותי, הכלכלי והמדיני, שהפך חלק מהשגרה של כולנו, התעוררו גם תחושת הסולידריות והערבות ההדדית, שהזכירו לנו שמאחורי השסעים והמחלוקות, כל ישראל באמת ערבים זה לזה.

שנת תש"פ הייתה שנת המעשים הטובים. המונים יצאו לחלק סלי מזון לקשישים, ניצולי שואה ומשפחות מעוטות יכולת; צעירים התקשרו למבוגרים שאינם מכירים על מנת להפיג ולו במעט את תחושת הבדידות, וסטודנטים עזרו לתלמידים צעירים בשיעורי הבית בימים של למידה מרחוק.

דווקא עכשיו, בימים של חשבון נפש וסליחה, חשוב להאיר באור גדול את כל אותם המתנדבים, שעשו את השנה החולפת קצת יותר נסבלת. לחיי העם הזה, וכמה טוב שהוא כזה.

בר קוניו: סטודנטים למען תלמידים

בר קוניו, 23, מקרית מוצקין הוא סטודנט למערכות מידע בטכניון. מגיל צעיר היה חניך בצופים, ולאחר שסיים את לימודיו באורט מוצקין גם עשה שנת שירות דרך הצופים בקצרין. רוח ההתנדבות מלווה אותו מגיל צעיר.

בר קוניו: "מעורבות חברתית תמיד הייתה חלק מסדר היום שלי. הייתי פעיל בצופים, במועצת הנוער של קרית מוצקין ובמועצת התלמידים של בית הספר. יצאתי לשנת שירות, ומשם למסלול העתודה בטכניון. גם בזמן התואר אני שומר על קשר עם מחלקת הנוער במוצקין ולוקח חלק בהתנדבויות שונות ואני עובד בתנועת הצופים".

סטודנטים מעבירים שיעורים פרטיים בזום בחינם | צילום: עצמי
סטודנטים מעבירים שיעורים פרטיים בזום בחינם | צילום: עצמי

 

כשהחלו הלימודים המקוונים, מצא את עצמו קוניו עם זמן פנוי בשפע. את הזמן הזה ניצל על מנת לעזור לתלמידים מתקשים. "כשעברנו ללימודים מקוונים ויצאתי לחל"ת", הוא מספר, "מצאתי את עצמי עם הרבה זמן פנוי. ראיתי שקיים צורך של תלמידים לעזרה והכוונה בלמידה, בעיקר לקראת הבגרויות. ברגע שהלימודים הפכו מקוונים, תלמידים רבים התקשו להסתדר עם החומר, אז החלטתי להרים את הכפפה ולנסות לעזור להם. ידעתי שקל ללכת לאיבוד בימים כאלה, כשאתה יושב לבד מול מחשב ומנסה להסתדר בעצמך עם כמויות של חומר. רציתי שיהיה לתלמידים האלה מעין אח בוגר, מישהו שיעזור להם לעבור את התקופה הזו גם מבחינה לימודית וגם מבחינת ליווי ותמיכה אישית. כתבתי פוסט בפייסבוק והצעתי לחברים להצטרף ליוזמה ולהעביר שיעורים פרטיים דרך הזום בחינם".

בר קוניו לא תיאר לעצמו לאן הפוסט שלו יגיע. ההיענות הייתה אדירה. קוניו: "בהתחלה שיתפנו פעולה עם בית הספר דפנה בקרית ביאליק. התחלנו בקטן, עבדנו במתכונת מצומצמת במשך שבועיים, ואז הפרויקט הלך וצבר תאוצה. בשיתוף פעולה עם עיריית קרית מוצקין ועם מחלקת הנוער הגענו לבתי ספר נוספים והמשכנו לצרף אלינו חונכים. בסופו של דבר בפרויקט לקחו חלק 400 סטודנטים, 30 בתי ספר, ו-1200 תלמידים.

בר קוניו: "כששיבצנו חונכים לכל התלמידים, גילנו שלאחת התלמידות אין מחשב או טאבלט בבית. הרמנו מבצע גיוס ומהר מאוד השגנו לאותה התלמידה לפטופ ואייפד. גם מנהלי בתי הספר הוקירו לנו תודה אמיתית. זו הייתה תחושת סיפוק אדירה"

"הוספנו צוות ניהולי לפרויקט ורכז לכל בית ספר, שהיה החוט המקשר בין הסטודנטים לצוותי החינוך. הגענו להמון בתי ספר, רובם מהקריות, ביניהם רוגוזין בקרית אתא, אורט ביאליק, אורט מוצקין, וחטיבות הביניים במוצקין וביאליק. חלק מהמוסדות האקדמיים זיכו את הסטודנטים בנקודות זכות בשל התנדבותם, וארגון פר"ח המספק מלגות לסטודנטים, כלל את פועלם במסגרת שעות ההתנדבות להם נדרשו.

ההשפעה של החונכים על התלמידים הייתה מרגשת. חלק מהסטודנטים אף שמרו על קשר עם התלמידים וממשיכים ללוות אותם גם היום. "ראינו תוצאות בשטח", אומר קוניו, "במשובים שהפצנו 95 אחוז מהתלמידים העידו שפרויקט החונכות מאוד עזר להם. יש חונכים שעד עכשיו ממשיכים ללוות את התלמידים ולעזור להם עד כמה שניתן. כל מי שהצטרף אלינו בדרך, נרתם מכל הלב למען התלמידים, זה לא נגמר רק בלמידה.

"כששיבצנו חונכים לכל התלמידים, גילנו שלאחת התלמידות אין מחשב או טאבלט בבית. הרמנו מבצע גיוס ומהר מאוד השגנו לאותה התלמידה לפטופ ואייפד. גם מנהלי בתי הספר הוקירו לנו תודה אמיתית. זו הייתה תחושת סיפוק אדירה לעשות משהו משמעותי בתקופה הזו, והידיעה שעזרנו להרבה תלמידים הפכה את הפרויקט לעוצמתי עבורנו".

מוטי טל: סיירת חלוקת מזון

מוטי טל, 55, מקרית ביאליק, הוא עורך דין במקצועו ובעל משרד שמאים. כשהקורונה פרצה לחיינו ואיתה הגיע הסגר הראשון, טל היה בין הראשונים להצטרף למבצע חלוקת המזון של מחלקת הרווחה בקריית ביאליק.

טל: "כשנכנסנו לסגר אי שם בחודש מרס, אלי דוקורסקי יצא בקול קורא בכל המדיות החברתיות וביקש מתנדבים שיעזרו למחלקת הרווחה בחלוקת מנות חמות. בימים ההם, אנשים פחדו להוציא את האף שלהם מהבית, הפחד מהמגפה היה מוחשי ולכן היה צורך אמיתי בהנגשת מזון לבתים. ידעתי שיש אנשים שצריכים את העזרה הזאת והחלטתי להירתם, העדפתי לצאת ולעזור מאשר לשבת בבית חסר מעש".

טל יצא למשימה מתוך רצון אמיתי לעזור, וכדי לוודא שכל מי שצריך יידע שיש מי שדואג לו. הוא מספר: "בהתחלה הרבה אנשים הסכימו להירתם למשימה. חילקו אותנו לפי אזורים, אני חילקתי מנות חמות באזור מסוים בעיר מדי יומיים, יחד עם עובד עירייה. פגשתי הרבה אנשים מבוגרים, עריריים, וגם משפחות עם ילדים. בהתחלה, הם היו מפחדים לפתוח לנו את הדלת, לפעמים לא ענו לנו לטלפונים, אבל לאט-לאט נוצר קשר עם האנשים הללו. שאלנו לשלומם, התעניינו, והם הרגישו שיש מי שדואג להם. העירייה סיפקה להם כל מה שהם צריכים כבר מהיום הראשון, חילקנו מנות חמות וירקות, ואם מישהו היה צריך הייתי הולך וקונה לו כיכרות לחם".

חלוקת מנות חמות לקשישים בודדים. מוטי טל | צילום: עצמי
חלוקת מנות חמות לקשישים בודדים. מוטי טל | צילום: עצמי

 

גם כשפיקוד העורף הצטרף למשימה, טל החליט להמשיך ולסייע. "לקראת ליל הסדר פיקוד העורף הצטרף. הארגון הלוגיסטי היה מופתי, הגיעו משאיות גדולות שסיפקו מצרכים, קופסאות שימורים, נייר טואלט, קמח מצות וכל מה שצריך. גם כשההיענות לסייע פחתה, המשכתי להגיע. מצאתי את עצמי יחד עם עובד העירייה נוסעים בכל העיר, מגיעים לכל מקום שצריך. היה קיים בי חשש, לא רציתי להידבק, רציתי לשמור על עצמי ובני משפחתי, וכמובן לא להדביק חלילה אנשים אחרים. אבל שמרתי על מרחק ועל כל ההנחיות, והמשכתי לסייע.

מוטי טל: "באחד הבתים פגשתי אדם מבוגר שלא היה לו חשמל במשך שלושה ימים. כשבדקתי גיליתי שקפץ לו הפקק. אם לאנשים האלה היה למי לפנות, הרבה סבל ובעיות היו יכולים להימנע. תדפקו לשכנים המבוגרים שלכם בדלת, תשאלו לשלומם, תבדקו אם הם צריכים משהו"

אחרי ליל הסדר התמונה התבהרה, הסגר השתחרר והחיים שבו לאט-לאט למסלולם. זה היה חודש מאוד אינטנסיבי, אבל מאוד מספק. קיבלתי מראש העיר תעודת הוקרה, אבל מה שחשוב באמת הוא הסיפוק שקיבלנו לנשמה".

טל ראה אותם, את האנשים השקופים, שחיים בינינו, אלה שאף אחד לא דורש בשלומם. דווקא בימים אלה, הוא מזכיר לכולנו שחשוב לדאוג לא רק ליקרים לנו, אלא גם לשכנים המבוגרים שנותרים לבד. "בתחילת הסגר כולם גילו סולידריות. אנחנו חייבים להמשיך עם הערבות ההדדית הזו, להפוך אותה לדבר שבשגרה, ולא רק בעת חירום. הדבר המשמעותי ביותר עבורי היה לפגוש את אותם האנשים השקופים, שבנו את הארץ הזו ונמצאים לבדם בבתיהם.

בדרך לשמח עוד כמה משפחות | צילום: עצמי
בדרך לשמח עוד כמה משפחות | צילום: עצמי

 

"באחד הבתים פגשתי אדם מבוגר שלא היה לו חשמל במשך שלושה ימים. כשבדקתי גיליתי שקפץ לו הפקק. אם לאנשים האלה היה למי לפנות, הרבה סבל ובעיות היו יכולים להימנע. תדפקו לשכנים המבוגרים שלכם בדלת, תשאלו אותם לשלומם, תבדקו אם הם צריכים משהו, תהיו מודעים למה שקורה בבניין שלכם ובקהילה שלכם, ולא רק בימי קורונה".

לימור אלבכור: כוחה של קהילה

לימור אלבכור מקרית חיים, עובדת מדינה, נשואה ואם לארבעה. לפני שלוש שנים היא ובני משפחתה החליטו לשמח משפחה לקראת ראש השנה, ומשם הרעיון הלך וגדל. אלבכור: "לפני שלוש שנים, הבן הגדול שלי טום, הציע שנכין מארז מזון למשפחה אחת לקראת ראש השנה, כדי שיהיה להם אוכל על שולחן החג. התחלנו לשאול חברים ומכרים מי מוכן לתרום, והייתה היענות. הצלחנו לגייס 1500 שקלים מתרומות. הגענו לסופר ומילאנו שלוש עגלות, וכך הצלחנו לספק מצרכים לחג לחמש משפחות. תכננו לעשות זאת שוב בשנה שלאחר מכן, אך אבי נפטר ולא היינו מסוגלים לעסוק בזה. השנה החלטנו לעשות זאת שוב, ולא תיארנו לעצמנו לאן זה יגיע".

סל אחד הפך לעשרות סלים למשפחות נזקקות | צילום: עצמי
סל אחד הפך לעשרות סלים למשפחות נזקקות | צילום: עצמי

 

הפעם הייתה זו תמונה אחת בפייסבוק ששינתה את הכל. אלבכור: "פרסמנו בין חברים על התרומה, הילדים שלי דיברו עם חברים, בעלי ואני גייסנו חברים מהעבודה, לא פרסמנו יותר מדי, דיברנו רק עם הסביבה הקרובה. כשצברנו סכום כסף, הלכנו לעשות קניות ראשוניות והתחלנו להכין סלים זהים עם מגוון מצרכים. צילמנו את הסלים, פרסמנו את התמונה בפייסבוק והצענו לאנשים להצטרף ולתרום כסף לקניית המוצרים. התמונה הזו יצרה הד גדול, הרבה אנשים העבירו תרומות דרך הביט והצלחנו לגייס אלפי שקלים. התכנון הראשוני היה לעזור לחמש משפחות, אחרי ההירתמות של האנשים חשבנו שנצליח לעזור ל-12 משפחות. ובסופו של דבר הצלחנו להגיע ל-26 משפחות".

"בפעם הבאה אנחנו מקווים להצליח לעזור ל-50 משפחות". לימור אלבכור | צילום: עצמי
"בפעם הבאה אנחנו מקווים להצליח לעזור ל-50 משפחות". לימור אלבכור | צילום: עצמי

 

משפחת אלבכור כולה נרתמה למשימה, החל מגיוס הכספים ועד לאריזות ומשלוחים. אלבכור: "ערב ערב אחרי העבודה עברנו בין כל הסופרים. רצינו לקנות בכספים הללו כמה שיותר. אם היה בסופר אחד דבש עלה 6.20 שקלים, ובסופר אחר 6 שקלים, היינו נוסעים לסופר השני. נסענו באחת בלילה לשוק הסיטונאי להביא פירות וירקות במחיר זול, לא ויתרנו על אף אגורה, רצינו לספק למשפחות הללו כמה שיותר. ההירתמות הייתה מטורפת. כל פעם הכנו עוד סל ועוד סל, כל כך שמחנו. הילדים היו שותפים מלאים לאריזות ולמשלוחים, החברים התגייסו למשימה, השכנה השאירה לנו שקית עם מצרכים ליד הדלת, כולם רצו לתת יד".

לימור אלבכור: "המשפחות נותרו פעורות פה, הם לא האמינו. אימהות אמרו שהן לא יודעות איך הן יעשו את החג, והגיעו אליהן מלאכים. חילקנו את כל המשלוחים עד יום שלישי, כדי שיהיה להם זמן לבשל. הידיעה שיש 26 משפחות שנתנו להן קצת שקט נפשי, שווה את כל ההתעסקות"

לאלבכור חשוב לומר תודה, לכל מי שתרם, כל סכום, ופתח את ליבו. "המשפחות נותרו פעורות פה, הם לא האמינו. אימהות אמרו שהן לא יודעות איך הן יעשו את החג, והגיעו אליהן מלאכים. חילקנו את כל המשלוחים עד יום שלישי, כדי שיהיה להם זמן לבשל. הידיעה שיש 26 משפחות שנתנו להן קצת שקט נפשי, שווה את כל ההתעסקות. בפעם הבאה אנחנו מקווים להצליח לעזור ל-50 משפחות, זה היעד. חשוב לי להגיד תודה, תודה לעם שלנו שיודע להתאחד ברגעים הקשים, לאנשים שאין להם ועדיין נתנו ותרמו, לא ייאמן כמה אנשים אוהבים לעשות טוב. תודה לכל מי שתרם ועזר, מכל הלב".

כתבות נוספות

בקרו אותנו גם בפייסבוק: הד הקריות

כבר הורדתם את האפליקציה של הד הקריות? האפליקציה החדשה שלנו עכשיו זמינה להורדה בחינם!

להורדה למערכת אנדרואיד לחצו כאן!

לינק הורדה מחנות אפל: לחצו כאן!

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות