fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"אנחנו 'סובלים' מאהבת אדם"

"מחלץ זה מישהו שאחוז הטעינה בסוללה של הסלולרי שלו לעולם יירד מתחת ל-85 אחוז, זה מישהו שמתדלק את האוטו לפני כל סוף שבוע, יש לו תמיד מים קרים, מישהו שהמשפחה יודעת שאם הטלפון מצלצל ביום שישי בערב, אז הוא יוצא לשטח" * סיפורם של המתנדבים המסורים של יחידת החילוץ גליל כרמל * נקלעתם למצוקה בטיול? הם הכתובת
"לא שופטים ולא מעירים לאף אחד". גיא גרברסקי, מפקד יחידת החילוץ גליל כרמל | צילום: עצמי
"לא שופטים ולא מעירים לאף אחד". גיא גרברסקי, מפקד יחידת החילוץ גליל כרמל | צילום: עצמי

חודש אוגוסט החם לאחר חורף גשום שמילא את מקורות המים ושמיים סגורים לטיסות לחו"ל מביאים את המוני בני ישראל לטייל בטבע הישראלי, בעיקר בצפון, מאזור יערות הכרמל ועד לרמת הגולן. כל פיסת אדמה ומקור מים מלאים בנופשים. עם זאת, חלק מהטיולים מסתיימים בקריאה לעזרה של מטיילים שנקלעו למצבי חירום ומצוקה כמו התייבשות ונפילות ממצוקים. מדובר במאות מקרים מדי שנה, ועל פי רוב, מי שמגיע לחלץ את המטיילים, הם המתנדבים בחולצות הכתומות –  אנשי יחידת החילוץ גליל כרמל.

לכל אלה יש להוסיף את העובדה, שאנחנו נמצאים ב"בין הזמנים" – תקופה שבה אלפי תלמידי ישיבות מהמגזר הדתי-חרדי יוצאים לטייל ברחבי הארץ, רבים מהם תלמידי ישיבות מקרית אתא וקרית שמואל. בישיבות נזהרים מלקרוא לתקופה זו "חופשה", על מנת להבדיל בין מטרתן של הישיבות בנתינת זמן מנוחה להתרעננות בלבד לבין החופשה הנהוגה בבתי ספר הכלליים. על אף מאמצים רבים של ראשי הישיבות, רבים מהם אינם נוקטים באמצעי זהירות או מכירים את תנאי השטח והם נזקקים לחילוץ.

חלק מאנשי יחידת החילוץ גליל כרמל | צילום: עצמי
חלק מאנשי יחידת החילוץ גליל כרמל | צילום: עצמי

"מתנדבי משטרת ישראל מיחידת החילוץ גליל כרמל הוזעקו לאירוע רפואי דחוף בנחל כזיב. מדובר במטיילת בת 36 שנפלה בנחל ומוגדרת פצועה בינונית עם חשד לשבר פתוח ביד. צוות של חובשים מיחידת החילוץ גליל כרמל ביחד עם פראמדיק של מד"א ברגע זה בדרכם לפצועה"

מי שעומד בראש היחידה, שמורכבת כולה ממתנדבים, הוא גיא גרברסקי, 48, נשוי ואב לחמישה ילדים בני 6 עד 19. הוא עלה מארצות הברית לישראל כשהיה בן 7, שירת בתפקידים קרביים בצבא, בעל תואר ראשון ושני במנהל עסקים ומנכ"ל של חברה שעוסקת בפיתוח וייצור ציוד תקשורת לרשתות צבאיות וביטחוניות.

גרברסקי מתנדב ביחידה זה 16 שנים, מתוכן שבע שנים וחצי כמפקד.

אין חילוץ שדומה למשנהו

"מה שמשך אותי מלכתחילה ליחידה זה לעזור לאנשים, זה מה שמושך את כל המתנדבים", הוא אומר, "אנחנו חבר'ה שקמים בבוקר כדי לעזור. הנתינה היא חלק מהיחידה. אותם אנשים שיוצאים לחלץ, אלה גם אותם האנשים שקופצים ראשונים להתנדב ולעזור בדברים אחרים. אנחנו 'סובלים' מאהבת אדם.

"מחלץ זה מישהו שאחוז הטעינה בסוללה של הסלולרי שלו לעולם יירד מתחת ל-85 אחוז, זה מישהו שמתדלק את האוטו לפני כל סוף שבוע, יש לו תמיד מים קרים, מישהו שהמשפחה יודעת שאם הטלפון מצלצל ביום שישי בערב, אז הוא יוצא לשטח. תמיד יש לנו תיק חילוץ באוטו ואנחנו ישנים עם הטלפון ליד הראש.

"אני אף פעם לא יודע מתי יקראו לי, בשביל מה ואיך אצטרך לפעול. אנחנו חיים בחוסר ודאות תמידי, אין חילוץ שדומה למשנהו. אנחנו הארגון היחיד שיודע לאתר מישהו בשטח, להגיע אליו ולתת לו טיפול רפואי".

יחידת החילוץ גליל כרמל בדרך לעוד חילוץ | צילום: עצמי
יחידת החילוץ גליל כרמל בדרך לעוד חילוץ | צילום: עצמי

"לפני שעה התקבלה קריאה במוקד 100 של משטרת ישראל על מטיילים שנמצאים במצוקה בריאותית בנחל עמוד. מדובר בשלושה מטיילים שנמצאים  בשטח, סובלים מתשישות ואינם מסוגלים ללכת. בין המטיילים נמצאת מטיילת בת 46 במצב של התייבשות מתקדם וחשד למכת חום. לאחר תשאול וחקירה של צוות איתור נעדרים של יחידת החילוץ גליל כרמל הוברר בשיחת טלפון היכן הם נמצאים"

ביחידה פועלים צוותי רפואה, איתור, טג"ח (טיפוס, גלישה וחילוץ), מים זורמים והסריקות. בשנת 2020, עד כה היחידה הוקפצה יותר מ-130 פעמים למשימות חילוץ.

יחידת החילוץ גליל כרמל מספקת גם שירותי איתור נעדרים וחילוץ למחוזות המשטרה חוף וצפון. היא פועלת בשטח שבין גבול גזרה דרומי נחל חדרה עד גבול הלבנון, מהים התיכון ועד לרכס רמות נפתלי, נחל עמוד והגלבוע. כיום משרתים בה כ-100 מתנדבים.

במהלך שנת 2019 חילצה היחידה 341 בני אדם וטיפלה ב-132 פצועים, חמישה בני אדם נהרגו, וכל זאת ב-187 חילוצים שונים ובהשקעה של 14,171 שעות התנדבות.

יש תמיכה מהבית

גרברסקי: "ההקרבה של המתנדבים היא מאוד גדולה. כולם אנשי שטח מיומנים שמחויבים לשמור על רמת כושר גבוהה, שהם נבחנים עליה כל שנה. האנשים שמגיעים ליחידה לומדים עד מהרה שהתמיכה של הבית היא חלק מרכזי באורח החיים שלהם. ללא תמיכת המשפחות זה לא יכול לקרות. השחיקה אצלנו מאוד גבוהה וללא תמיכת המשפחה זה לא היה יכול לקרות. המחיר האישי הוא גבוה. אנחנו יכולים לצאת לחילוץ למשל בנחל עמוד ביום שישי אחר הצהריים ולחזור הבית בשבת לפנות בוקר".

תדרוך לפני פעילות של יחידת גליל כרמל | צילום: עצמי
תדרוך לפני פעילות של יחידת גליל כרמל | צילום: עצמי

"מתנדבי משטרת ישראל מיחידת החילוץ גליל כרמל הוזעקו לאירוע בנחל כזיב. מדובר במטייל בן 36 שנפגע ברגלו ומוגדר פצוע בינונית עם חשד לשבר. לאחר תשאול של צוות איתור נעדרים הוברר בשיחת טלפון היכן הוא נמצא. צוות מחלצים מיחידת החילוץ גליל כרמל ביחד עם פראמדיק של מד"א העניקו לפצוע טיפול רפואי והוא פונה מהשטח במסע אלונקות"

לדברי גרברסקי, הטעות הנפוצה ביותר של מטיילים היא טיול במסלולים שאינם מתאימים להם, חוסר הבנה של תנאי השטח ובלי ציוד מתאים. בתקופת הסגר הראשון של נגיף הקורונה נותרו אנשי היחידה ללא תעסוקה במשך חודשיים, אבל "מהרגע שנפתח הסגר ואנשים יוצאים לטייל, יש עלייה מטורפת בכמות החילוצים", אומר גרברסקי, "יותר אנשים מטיילים ויותר אנשים לא מיומנים יוצאים לטייל בלי להתכונן ובלי להכיר את השטח, ואנחנו בהחלט רואים עלייה בכמות החילוצים לעומת השנה הקודמת וזאת בנוסף לעובדה שהשמיים סגורים והמטיילים נשארו בארץ, אבל אנחנו לא שופטים ולא מעירים לאף אחד".

כתבות נוספות

בקרו אותנו גם בפייסבוק: הד הקריות

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות