fbpx

החינוך כמטרה משותפת

החינוך כמטרה משותפת | איור - עדי בארי

דר' רבקה מרום Ph.d

הצלחת החינוך מותנת בשיתוף פעולה מלא בין ההורים והילדים. חשוב שההורים והילדים יעבדו בשיתוף פעולה כדי לגבש הסכמה בדבר מטרות החינוך. הכרחי שיהיו מטרות ברורות ועקביות בתהליך החינוך כדי להימנע מדילוג מדילמה לדילמה, מבלי להשיג התקדמות של ממש. חשוב שהמטרות הללו יהיו תוצאה של הסכמה הדדית, כדי לצמצם את חוסר שיתוף הפעולה ואת מאבקי הכוח שיכולים לעכב ואף להכשיל את הצלחת החינוך.

שיתוף פעולה שכזה חשוב גם בין מורה לתלמיד. ההבנה שיש חזון משותף מביאה את ההצלחה. בדיוק כמו שמאמן מוביל שחקן לנצח במשחק. המאמן לא עולה עם השחקן על המגרש, עם זאת הוא מלווה ומכוון את השחקן להבקיע את השער או לקלוע לסל. המטרה של השניים היא לנצח במשחק. כמורה למתמטיקה אני שומעת לא פעם את התלמידים "בשביל מה אני צריך את זה בחיים"? שאלה טובה ולא תמיד יש לנו תשובה. מה שחשוב שנקבל את ההקשר ולא התוכן. אנחנו מלמדים ומחנכים את הילדים הערכים הללו חשוב שנחנך בכל תחום ועניין.

הזמן והמאמץ המוקדשים לפיתוח מטרות המוסכמות על שני הצדדים הם השקעה ראויה. זה ממקסם את המוטיבציה של הילדים לשינוי, מצמצם התנגדות ומקל על שמירה למען התמקדות עקבית בחינוך. אסטרטגיה לפיתוח מטרות יכולה להיות לשאול את הילד מה המשמעות של "להשתפר" בשבילו ולתאר אייך יראה השיפור הזה בנסיבות חיים אמיתיות ותפקודיות יותר.

ילדים רבים מקבעים את דפוסי ההתנהגות שמעכבים אותם מהצלחה. הם אינם מודעים לנזק שהם עושים לעצמם במרד ובהתנגדות להנחייה ולהדרכה של ההורים ו/או המורים. כדי לתקן את המצב וכדי לעזור לילדים להגיע למצב של שיתוף פעולה, חשוב להביא את ההורים למקום של רגיעה. ההורים ממהרים לחשוב שההתנהגות הזו היא נגדם וכך הם משקפים לילדים. ולכן המאבק שהיה אמור להיות הבניית החזון העתידי לרווחה נפשית והצלחה של הילדים הופך לשיח בין אישי שאינו מוסיף ואף גורע מהדרך להצלחה המשותפת.

כמדריכת הורים, שטיפלה בעשרות משפחות שמתמודדות עם קשיי התנהגות של ילדיהם וחוסר שקט ממשובים שמגיעים מהמסגרות החינוכיות, אני מכוונת לשינוי דפוסי החשיבה והם מאפשרים לנו לשנות דפוסי התנהגות של ההורים ושל הילדים, בכדי להגיע לשיתוף פעולה למען ההצלחה המשותפת והגאווה שבהשגת החזון המשותף בכל שרק נבקש.

דר' רבקה מרום ph.d

מנתחת התנהגות, יועצת חינוכית ומאמנת אישית

*למען הסר ספק, דר' מרום אינה עוסקת ברפואה.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות