fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

רמב"ם: רופאים שלפו עלי עץ נוי מריאה של תינוקת

אבישג, תינוקת בת שנה סבלה במשך ארבעה חודשים מקוצר נשימה. לאחר שהובאה לבית החולים התגלה על ידי ד"ר אריה גורדין עצם בלתי מזוהה בריאותה שחסם את צינור הנשימה. התוצאה: ענף קטן של עלי נוי דמוי עץ אורן נמצא בריאותיה
ד"ר מיכל גור, משפחת כהן וד"ר רונן בר-יוסף בביה"ח רות רפפורט לילדים שברמב"ם.
ד"ר מיכל גור, משפחת כהן וד"ר רונן בר-יוסף בביה"ח רות רפפורט לילדים שברמב"ם. (צילום: פיוטר פליטר)

לפני מספר חודשים, הבחינו יוסי וירדנה כהן, הוריה של אבישג, פעוטה בת שנה וחודש שהיא מפתחת חום וסובלת משיעול וקוצר נשימה. רופאי הילדים שאליהם הגיעו ייחסו את הסימפטומים לדלקת ריאות והנחו את ההורים לתת לה את הטיפול המתאים. אמנם הטיפול עזר ואבישג הקטנה התאוששה, אך זמן קצר לאחר מכן חזרו הסימפטומים, ואיתם הביקור לרופא, ההנחיות, הטיפול וחוזר חלילה. אחרי ארבעה חודשים הבינו בני הזוג כהן שמשהו כאן פשוט לא מסתדר, והגיעו עם בתם הקטנה לרופא מומחה.

העלים שהוצאו מהריאה. רמב"ם (צילום: פיוטר פליטר)
העלים שהוצאו מהריאה. רמב"ם (צילום: פיוטר פליטר)

בניגוד לאבחנות שנתנו חבריו קודם לכן, הרופא המומחה חשד שמקור הבעיה אינו וירוס עונתי או חיידק מזדמן אלא ריאותיה של הפעוטה, והפנה אותה לאבחון במכון למחלות ריאה בילדים, בבית החולים רות רפפורט לילדים שברמב"ם. בביה"ח רות, קיימו הרופאים התייעצות, והחליטו לבדוק את ריאותיה של הפעוטה ולברר האם החשד של הרופא המומחה היה מוצדק: "הילדה החמודה הציגה בפנינו מקרה של דלקות ריאה חוזרות וסבל ממושך מזה זמן רב", מסבירה ד"ר מיכל גור, רופאה בכירה במכון למחלות ריאה בילדים ברמב"ם ואחת הרופאות שטיפלו באבישג, "החלטנו להתקדם עם הבירור עוד ביום הגעתה לבית החולים".

בעזרת בדיקה הנקראת ברונכוסקופיה, העושה שימוש בצינור גמיש שמותאם לגודלו של הילד ובמצלמה זעירה, הסתכלו הרופאים אל דרכי הנשימה של הפעוטה. להפתעתם הם גילו כי אחד הסמפונות, זה המוביל לריאה הימנית של התינוקת, נחסם לגמרי על ידי עצם זר שקוטרו כחצי ס"מ – כמעט כמו קוטר צינור הנשימה שחסם. משהתגלה הממצא, הבינו הרופאים כי לא רק שהעצם הזר היה הגורם לדלקות ריאה חוזרות וקוצר הנשימה מהם סבלה הפעוטה במשך ארבעה חודשים, אלא שהוא גם מסכן את חייה: "הבדיקה מאפשרת לנו לצפות במה שמתרחש בדרכי הנשימה", מסביר ד"ר רונן בר-יוסף, רופא בכיר במכון למחלות ריאה בילדים בביה"ח רות ואחד הרופאים שטיפל בפעוטה, "ראינו שצינור הנשימה המוביל לריאה הימנית היה למעשה כמעט חסום לגמרי והתרחב קלות עם קצב הנשימה של הפעוטה. במילים פשוטות – הריאה הימנית כמעט לא קיבלה אוויר".

אחרי האבחון, הגיע שלב הטיפול. באותה השיטה אך עם מכשור מעט שונה, הגיע ד"ר אריה גורדין, מרכז תחום אא"ג ילדים בבית החולים, אל העצם הזר, ושלף אותו בזהירות מן הצינור המוביל לריאה. כאשר הוצא העצם, הסתבר כי מדובר בענף קטן של מחטי אראוקריה, עץ נוי המזכיר את עצי האורן, וגדל בסביבת מגוריהם של משפחת כהן. הוריה של אבישג משערים כי הפעוטה "נתקלה" בענף כאשר שיחקה בחצר גן הילדים שלה, וכשהכניסה אותו לפיה – שאפה אותו במלואו. "במשך ארבעה חודשים היינו בטוחים שהילדה חולה בגלל וירוס ואפילו מפתחת אסטמה", מסבירים ההורים, "אבל לרגע לא שיערנו שבמשך כל הזמן הזה היא מסתובבת עם עלים של עץ בדרכי הנשימה שלה".

 ד"ר מיכל גור, משפחת כהן וד"ר רונן בר-יוסף בביה"ח רות רפפורט לילדים שברמב"ם.
ד"ר מיכל גור, משפחת כהן וד"ר רונן בר-יוסף בביה"ח רות רפפורט לילדים שברמב"ם. (צילום: פיוטר פליטר)

לאחר יומיים של השגחה, שוחררה אבישג הקטנה לביתה כשהיא חשה בטוב. לדברי הרופאים המטפלים, מאחר והעצם הזר היה אורגני, קשה מאוד לאבחן אותו באמצעות בדיקות דימות ולמעשה רק לאחר בחינת ההיסטוריה הרפואית של הפעוטה עלה החשד שהוביל לאבחון המתאים ולטיפול הנכון. "אנו רואים ברמב"ם ילדים רבים שמגיעים לטיפול בביה"ח כתוצאה מבליעת עצמים זרים או שאיפה שלהם", אומר ד"ר גורדין, "ילדים קטנים הם סקרנים מטבעם ויש להשגיח עליהם ללא הרף. לפעמים הנזק הוא קל, אבל לפעמים המקרים הללו נגמרים רע מאוד. עם קצת תשומת לב, ניתן למנוע את הגעתם של כל הילדים הללו לבית החולים".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות