fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מחקר ברמב"ם: כיצד השפיע סגר הקורונה הראשון על חיי המין של הישראלים?

החוקרים העריכו כי התרחיש הקיצוני שהביא איתו וירוס הקורונה ותקופת הסגר יבואו לידי ביטוי בדיווח על בעיות בתפקוד המיני ובחיי המין של הזוגות. תוצאות המחקר שביצעו הצליחו להפתיע אותם
השלכות וירוס הקורונה על חיי המין. תינוקות שנולדו ברמב"ם | צילום: שלו מן
השלכות וירוס הקורונה על חיי המין. תינוקות שנולדו ברמב"ם | צילום: שלו מן

השלכות וירוס הקורונה על חיי המין. במשך מספר שבועות בחודשי מרס-מאי השנה שהו אזרחי ישראל בסגר כחלק מהתמודדות עם הגל הראשון של וירוס הקורונה בארץ. בין השבתת המשק, הבידוד החברתי, החרדות והפחדים שהתלוו לאי הוודאות, הריחוק החברתי והילדים שהיו בבית, נראה שלשגרה החדשה יש השלכות רבות ושונות על החיים של כולנו. חלק מהן נוגעות דווקא לחדר המיטות.

מחקר, שנעשה במערך ההיריון והלידה של רמב"ם ומתפרסם כעת, סוקר את השלכות הסגר הקודם על חיי המין של הישראלים. מדובר במחקר ראשוני, שהתמקד בקבוצת זוגות שהפכו לאחרונה להורים בפעם הראשונה, זאת אחרי שחוו לידה רגילה, ללא כל סיבוכים או התערבות. במחקר השתתפו 67 נבדקים והוא בוצע, כאמור, במהלך תקופת הסגר הראשון, כאשר תושבי ישראל שהו בבתיהם מתוקף צו הממשלה. יש לציין כי יותר ממחצית הנבדקים (56.4 אחוזים) שהו במהלך הסגר בתקופת בידוד יחד עם בני הזוג.

המחקר נעשה באמצעות סקר ASEX הבודק ומדרג קריטריונים שונים בתפקוד המיני. בין הנשאלים נכללו בני שני המינים – 38 נשים ו-29 גברים. בין הקריטריונים שנבדקו בסקר: חשק מיני, גירוי, יכולת להגיע לסיפוק מיני ועוד. הנבדקים יכלו לדרג כל קריטריון בציון של 6-1, כאשר הציון הכללי יכול לנוע בין 5 ל-30. ככל שהציון שהוענק בסקר גבוה יותר, כך גדול חוסר שביעות הרצון מהתפקוד המיני. נבדק/ת שדירגו את עצמם או את בן/בת הזוג בתוצאה העולה על 19 נקודות נחשבו למי שסובלים מבעיה בתפקוד המיני.

התפקוד המיני אחרי הלידה הראשונה

החזרה לתפקוד מיני אחרי לידה ראשונה הוא שלב משמעותי בחיי המין של זוגות רבים, כאשר לעניין מתלווים חששות ואתגרים. "עם פרוץ מגפת הקורונה ותקופת הסגר הראשון, אל בתי אב רבים בישראל נכנסו לא מעט אלמנטים של לחץ לא שגרתי", מסבירה ד"ר אולה גוטצייט ממערך ההיריון והלידה של רמב"ם, שהובילה את המחקר, "מתח, חרדה, דיכאון, אי ודאות כלכלית, חשש מהנגיף הלא מוכר והשלכותיו והיעדר פרטיות עקב העובדה שרבים היו בבתים יחד עם הילדים. לאור כל אלה, רצינו לבדוק מה הן השלכות הסגר על החזרה לשגרת יחסי מין בקרב אותם הזוגות, מעבר לגורמים המשפיעים שבשגרה".

החוקרים העריכו כי התרחיש הקיצוני שהביא איתו וירוס הקורונה ותקופת הסגר יבואו לידי ביטוי בדיווח על בעיות בתפקוד המיני ובחיי המין של הזוגות, אך, להפתעתם, התוצאות הראו מציאות שונה לגמרי. "העברנו את הסקר פעמיים. הנבדקים נשאלו פעם אחת על חיי המין שלהם לפני תחילת הסגר ובפעם השנייה על חיי המין שלהם כחודשיים אחרי הסגר", אומרת ד"ר גוטצייט, "על פי הנתונים שעלו מתשובות המשתתפים, באופן חציוני (הנשים העניקו ציון כולל של 13 והגברים ציון של 11 בשני סקרי ה-ASEX), לסגר לא הייתה השפעה על התפקוד המיני שלהם. כלומר, לא היה שינוי מהותי בין שני הדיווחים במרבית המקרים. גם הדיווחים בין שני בני המינים היו די דומים בציון, כלומר שביעות הרצון הייתה דומה".

תופעה מעניינת

המחקר – שלו שותפים גם פרופ' זאב וינר, מנהל מערך ההיריון והלידה של רמב"ם, פרופ' ליאור לבנשטיין, מנהל יחידת נשים וגינקו-אורולוגיה, ד"ר דקלה בן צבי, ד"ר גלי לוי וד"ר רועי אילוז – שלושת האחרונים הם רופאים מתמחים במערך וכן ד"ר דניאלה מזור, עובדת סוציאלית ומטפלת מינית מאוניברסיטת חיפה – סוקר למעשה בפעם הראשונה את שאלת התפקוד המיני תחת תנאי סגר בעקבות וירוס הקורונה.

למרות שמדובר בעבודה מחקרית ראשונה הסוקרת קבוצה קטנה יחסית, הסקר מצביע על תופעה מעניינת: "התשובות שאנחנו מציעים לתוצאות המפתיעות קשורות בעיקר לעובדה שמדובר בזוגות עם תא משפחתי קטן יחסית ואינטימי. שני הורים וילד אחד. כזה שככל הנראה יש בו פחות הפרעות ויותר מוטיבציה לאינטימיות", מסכמת ד"ר גוטצייט, "אנחנו ממשיכים לעקוב אחרי הנתונים, ומחקרים נוספים סביב סוגיית התפקוד המיני אחרי לידה ראשונה בתנאים כאלה ואחרים מבוצעים כעת ברמב"ם. ככל שנבין את תמונת המצב טוב יותר, כך נוכל לתת למטופלות שלנו ובני הזוג שלהם מענה מיטבי ואיכות חיים בחזרה לשגרה שאחרי הלידה".

חדשות נוספות

בקרו אותנו גם בפייסבוק: הד הקריות

כבר הורדתם את האפליקציה של הד הקריות? האפליקציה החדשה שלנו עכשיו זמינה להורדה בחינם!

להורדה למערכת אנדרואיד לחצו כאן!

לינק הורדה מחנות אפל: לחצו כאן!

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות