fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

נדחתה עתירת קרית מוצקין נגד שינוי מסלול המטרונית

מוצקין דרשה מבית המשפט להורות לרשות התמרור לבטל את ההחלטה על שינוי תוואי הנסיעה וביטול הפנייה שמאלה בצומת מוצרט וצומת אפק, בעקבות סלילת המסלול לרכבת הקלה. הנוסעים לקרית מוצקין, יצטרכו לפנות ימינה ולעשות סיבוב פרסה בכיכר. העירייה חויבה בשכר טרחה של 24 אלף שקלים
מטרונית
פרויקט המטרונית (צילום: רונן טופלברג)

שופט בית המשפט המחוזי בחיפה אברהם אליקים דחה את עתירת עיריית קרית מוצקין להורות לרשות התמרור המקומית בחברת יפה נוף, המבצעת את הפרויקט, ורשות התמרור המרכזית לבטל את ההחלטה על שינוי בציר שדרות ההסתדרות שחוצה את הקריות, הכולל ביטול פניות שמאלה בשני צמתים לצורכי נסיעת המטרונית וקיצור זמן ההמתנה.

מטרונית
פרויקט המטרונית (צילום: רונן טופלברג)

מוצקין חויבה לשלם לכל אחת מהמשיבות שכר טרחת עו"ד בשיעור של 12 אלף שקלים, בצירוף הפרשי הצמדה וריבית כחוק. זאת מהטעמים שההחלטה הינה מקצועית, מידתית ושומרת על מנגנון המאפשר שינויים.

במסגרת פרויקט המטרונית הוחלט בשנת 2010 על שינוי עתידי בכיוון התנועה בציר שדרות ההסתדרות שחוצה את הקריות, כך שהבאים מדרום לצומת השופטים- המכונה "צומת מוצרט", ולצומת קק"ל-ירושלים, המכונה "צומת עין אפק", לא יוכלו לפנות שמאלה בשל שינוי שייעשה במופעי התנועה ברמזור.

הנוסעים לקרית מוצקין, יצטרכו לפנות ימינה, לעשות סיבוב פרסה בכיכר ואז להמשיך ישר ליעדם. באופן דומה בוטלה גם הפניה שמאלה לבאים מצפון, לאותם הצמתים. כמו כן נמנעה גם הכניסה לתוך קרית ביאליק מצפון.

הצורך בביטול הפניות, בא בעקבות רצון משרד התחבורה לצמצם באופן משמעותי את משך המתנת המטרונית באור אדום בצמתים, כחלק ממדיניות שבבסיסה לעודד מעבר לשימוש בתחבורה ציבורית, שיביא להפחתת העומס בכבישים.
השופט אליקים ציין כי פרויקט המטרונית היינו פרויקט לאומי המבוסס על מדיניות משרד התחבורה, עלותו במטרופולין חיפה כ-1.4 מילארד שקל. לצורך קידום הפרויקט נבחן היקף התנועה בצמתים על ידי מהנדס תנועה מומחה ומסקנתו היתה כי הפתרון המוצע סביר וכי תפקוד הצמתים לא ייפגע.

לאחר שהעותרת הציגה חוות דעת נגדית מטעמה, התבקש המומחה מטעם משרד התחבורה לשוב ולבחון עמדתו והוא הדגיש כי ביטול הפניות כאמור ישפר בצורה ניכרת את רמת השירות של המטרונית. בעקבות כך הוחלט לפנות למתכנן חיצוני אובייקטיבי שאינו פועל מטעם רשות התמרור המקומית.

חוות דעתה של החברה הניטרלית, חברת דגש הנדסה תכנון תנועה ודרכים בע"מ, היתה כי ניתן לבטל את הפניות שמאלה ללא פגיעה ברמת השירות של המשתמשים בדרך ואם לא די בכל אלה, לאחר קבלת מסקנות חברת דגש נערכה בחודש יוני פגישה נוספת עם שר התחבורה, בהשתתפות ראשי הערים ראש עיריית קרית מוצקין חיים צורי, ראש עיריית קרית ביאליק אלי דוקורסקי, ראש עיריית קרית אתא יעקב פרץ.  ובתום הפגישה נקבע כי נושא השינוי ייבחן בשנית כחצי שנה לאחר הפעלת המטרונית וככל שיהיה צורך בשינויים, כך ייעשה.

השופט אליקים קבע כי ההחלטה על ביטול הפניות נעשתה לאחר בחינת כל השיקולים הרלוונטיים על מומחים מטעם הרשויות המקצועיות וגם כשהתקבלה החלטה, היא התקבלה במידתיות, בחירת האמצעי שפגיעתו פחותה, תוך קביעת מנגנון המאפשר שינויים. התועלת הצפויה לפעילות המטרונית כתוצאה מביטול הפניות שמאלה, היא ברורה ומשמעותית ביחס לאי הנוחיות שאולי תיגרם למשתמשים בדרך שכדי לפנות שמאלה, יפנו ימינה ויעשו פנית פרסה בכיכר.

עוד הבהיר השופט כי מן הראוי להזכיר כי מדובר במצב הפיך, מעבר מחמישה מופעים ברמזור לארבעה  וליהפך היא פעולה הפיכה ופשוטה שניתן לעשותה בכל עת. מיותר לשוב ולהזכיר כי השינוי בצמתים יבוצע רק לאחר הפעלת המטרונית בעוד מספר חודשים, כך שבמובן זה מדובר בעתירה מוקדמת.

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות