fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מסתמן: הסכם פשרה לסגירת מיכל האמוניה

עיריית חיפה וחברת חיפה כימיקלים לבית המשפט: "אנו מקיימים דיונים לקראת פשרה בעניין סגירת מיכל האמוניה". עמותת צלול פנתה לשר להגנת הסביבה שיאיץ את העתקת המפעל לדרום
האם הזיהום יצומצם? מיכל האמוניה במפרץ חיפה (צילום: רותם כבסה)
האם הזיהום יצומצם? מיכל האמוניה במפרץ חיפה (צילום: רותם כבסה)

עיריית חיפה וחברת חיפה כימיקלים הודיעו היום (ראשון)  לבית המשפט לעניינים מקומיים בחיפה כי הן מקיימות דיונים מתקדמים לגיבוש הסכם פשרה בסוגיית סגירת מיכל האמוניה שבמפרץ חיפה.

עוד מסרו הצדדים, כי המאמצים להגיע לפשרה החלו בשבוע שעבר בעקבות דיון שנערך בלשכת היועץ המשפטי לממשלה, שהחליט להתערב בנושא בעקבות בקשת חיפה כימיקלים לבטל את כתב האישום נגדה. בדיון הבטיח משרד היועמ"ש לצדדים כי יפעל לאישור החלטת ממשלה להקמת מפעל לייצור אמוניה בדרום הארץ, בתוך שלושה חודשים. הקמת המפעל, המיועד להתחיל לפעול בראשית 2017, תאפשר לסגור את מיכל האמוניה במפרץ חיפה במועד זה.

לאור עמדה זו קבע בית המשפט דיון נוסף בעניין בספטמבר 2013. במהלך תקופה זו תפעל העירייה לקבל מידע ולוח זמנים ברור לעניין הקמת המפעל בדרום, וגם תגיע עם חיפה כימיקלים להסכמות באשר לסגירת המיכל ובאשר להגנות לטווח הביניים, עד לסגירתו הסופית והמלאה של המיכל.

יצוין כי נוכח ההסכם המתגבש נדחה גם הדיון בבית המשפט העליון בעתירה שהגישה חיפה כימיקלים כנגד עיריית חיפה המסרבת להעניק למיכל היתר בנייה. בתוך כך שיגרה עמותת "צלול" מכתב לשר להגנת הסביבה עמיר פרץ ובו בקשה להביא את נושא הקמת מפעל האמוניה בדרום להחלטת ממשלה בהקדם האפשרי, וללא כל תלות בפתרון זה או אחר. פרץ סייר באזור המיכל בשבוע שעבר ובתום הסיור הודיע כי הוא תומך במהלכים לסגירת המיכל.

מיכל האמוניה במפרץ חיפה
מיכל האמוניה במפרץ חיפה (צילום: רותם כבסה)

במכתבה לפרץ ציינה צלול, כי השר להגנת הסביבה היוצא, גלעד ארדן, התחייב עוד במרץ 2012, (לפני שנה) כי יפעל, בשיתוף משרד התמ"ת ובכפוף להחלטת ממשלה, להקמת מפעל לייצור אמוניה בדרום הארץ (מישור רתם) עד לראשית 2017. בהמשך להתחייבות זו הודיע מחוז חיפה של המשרד כי המיכל שבמפרץ ייסגר במועד זה. למרות התחייבות זו המשרדים לא קידמו את הקמת המפעל ולא הביאו להחלטת ממשלה. משמעות הדבר היא המשך חשיפת התושבים לסכנת המיכל והמשך סיכון חייהם.

"צלול" ביקשה במכתב מפרץ להודיע להנהלת חיפה כימיקלים כי בכוונתו להביא לסגירתו הסופית בראשית 2017, ללא כל תלות בפתרון זה או אחר. עוד ציינה "צלול" כי סגירת המיכל היא צעד חשוב לאיזון הנטל בין האזרחים המצויים בסיכון לבין בעלי ההון המחזיקים במפעלים.

מאבק של 25 שנה
מיכל האמוניה של חיפה כימיקלים הוקם לפני למעלה מ-25 שנה במפרץ חיפה, באזור החשוף לרעידות אדמה ולנפילת טילים. למיכל אין היתר בנייה ואין רישיון עסק. בעקבות מלחמת לבנון השנייה גברה הדרישה הציבורית לסגירת המיכל. ועדת הרצל שפיר, שבדקה את מצב החומרים המסוכנים במפרץ קבעה שיש למגן את גג המיכל (שעוביו שלושה סנטימטר), מיגון שלא יצא אל הפועל בעקבות התנגדות רשות שדות התעופה הטוענת שאין להגביה את גג המיכל, אך גם בשל מגבלות טכניות שאינן מאפשרות את המיגון.

בדיקה נוספת שהזמין השר להגנת הסביבה היוצא, גלעד ארדן, קבעה שיש היתכנות להקמת מפעל לייצור אמוניה בדרום הארץ (מישור רתם), שיאפשר את הפסקת יבוא האמוניה ואת סגירת המיכל.

בראשית מרץ 2012 הודיע המשרד להגנת הסביבה, בשיתוף משרד התמ"ת, כי יפעל להקמת המפעל, שניתן יהיה להשלימו עד לראשית 2017. משרד התמ"ת הודיע כי יודיע על החברה שתקים את המפעל עד לסוף 2012. למרות הבטחות אלה החברה שתקים את המפעל טרם נבחרה, מכאן שספק אם ניתן יהיה לעמוד בתאריך שנקבע.

עיריית חיפה הגישה את כתב האישום כנגד חיפה כימיקלים לפני למעלה משנה בגין הפעלתו ללא רישיון עסק. הדיונים בבית המשפט נדחו פעם אחר פעם על ידי חיפה כימיקלים.

"צלול" מסרה בתגובה כי היא דורשת ממשרדי הממשלה לעמוד בהבטחתם להביא לסגירתו של המיכל, וכי וכל הגורמים – לרבות עיריית חיפה ובתי המשפט – ממתינים להחלטה אמיצה ומהירה של השרים הממונים, שבלעדיה תמשיך הסחבת הביורוקרטית המונעת החלטה מצילת חיים ומנציחה מצב המסכן את חיי התושבים באזור מפרץ חיפה.

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות