fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מנהלי חברת תש"ן זומנו לשימוע במשרד להגנת הסביבה בטרם נקיטת הליכים

במחצית הראשונה של אוגוסט התקבלו במשרד להגנת הסביבה כ-30 תלונות של תושבים בקרית חיים על מפגעי ריח עזים. תש"ן בתגובה: "החברה פועלת לפי חוק"
חוות המכלים של תש"ן | צילום: צבי רוגר
חוות המכלים של תש"ן | צילום: צבי רוגר

המשרד להגנת הסביבה הוציא התראה לחברת תש"ן בקריית חיים והזמין את מנהליה לשימוע לפני החלטה על נקיטה בצעדי אכיפה בשל חשד להפרת הוראות לתחזוקת מכלי אחסון נפט גולמי, תוך גרימת מפגעי ריח חזקים, בלתי סבירים ומתמשכים.

בשבועות האחרונים הגיעו למשרד להגנת הסביבה ולאיגוד ערים מפרץ חיפה להגנת הסביבה תלונות מרובות מהציבור על מטרדי ריח קשים בקרית חיים.

נציגי המשרד ביצעו מספר סיורי פיקוח בחוות המכלים תש"ן (תשתיות נפט ואנרגיה) בקרית חיים, בשיתוף איגוד ערים. בעקבות הממצאים שעלו והליקויים שהתגלו בסיורים ולאחר עיבוד הנתונים, המשרד להגנת הסביבה מסר היום, שני, למנהלי החברה התראה בגין הפרה לכאורה של חוק רישוי העסקים, של חוק חומרים מסוכנים ושל החוק למניעת מפגעים, באופן היוצר חשש משמעותי לפגיעה בציבור וכן מפגעי ריח חזקים ובלתי סבירים. בנוסף, בשל החשד להפרת ההוראות וליקויים רבים שהתגלו בתחזוקת המכלים, המשרד זימן את מנהלי החברה לשימוע מקוון טרם החלטתו על נקיטה בצעדי אכיפה.

מפגע מתמשך הפוגע באיכות חיי התושבים

תש"ן מאחסנת בקריית חיים נפט גולמי במכלי אחסון גדולים בסמיכות למרכז מסחרי ולשכונת מגורים בקרית חיים מערבית. תושבים המתגוררים בסמוך לחוות המכלים מתלוננים על מפגעי ריח קשים האופייניים לדלק, שמקורם בחוות המכלים. הפניות הללו מעידות על מפגע מתמשך הפוגע באיכות חיי התושבים.

מהמשרד להגנת הסביבה, כי לאחרונה נרשמה עלייה משמעותית במספר התלונות של תושבים המדווחים על מפגעי ריח בליווי תסמינים בריאותיים, כגון כאבי ראש. במחצית הראשונה של חודש אוגוסט התקבלו לא פחות מ-30 תלונות ברוח זו במוקד הסביבה של המשרד.

צוותי המשרד להגנת הסביבה וצוותי איגוד ערים אכן הרגישו בשטח ריחות אופייניים לדלק. בסיורים שבוצעו נעשה שימוש במצלמה תרמית לבדיקת פליטות של אדי דלק מגגות המכלים, והממצאים העידו על דליפות אדים. כמו כן, נמצאו ליקויים במכלים. ליקויים אלה דווחו לחברה לצורך תיקון, ואולם סיורים חוזרים שנערכו החודש המשיכו לגלות פליטות של תרכובות אורגניות נדיפות שלא טופלו כהלכה. בכך, החברה מפירה את תנאי היתר הרעלים בעניין מניעת פליטות של חומרים אורגניים נדיפים לסביבה וכמו כן אינה מפעילה נוהלי תפעול ותחזוקה נאותים להבטחת תקינות הציוד ואינה עומדת בתנאי רישיון העסק.

במשרד להגנת הסביבה קוראים לציבור להמשיך ולדווח בזמן אמת על מפגעי ריח במוקד החירום בטלפון: 6911*.

עו"ד שרית גולן יו"ר איגוד ערים מפרץ חיפה להגנת הסביבה: "החלטת המשרד להגנת הסביבה לזמן את מנהלי תש"ן לשימוע הוא צעד חשוב. הפעילות המשותפת של המשרד והאיגוד נושא פרי. מנהלי החברות לא יוכלו להמשיך לנהוג בהפקרות כלפי הסביבה וכלפי תושבי האזור, ואנו נפעל בכל הכלים העומדים לרשותנו על מנת שהמפעלים יעשו באמת הכל על מנת שתקלות לא יתרחשו; ואם חלילה תהיה תקלה מנהלי המפעלים ישלמו את המחיר ולא רק הסביבה".

תגובת תש"ן: עומדים בתקנים המחמירים בעולם

מחברת תש"ן נמסר בתגובה: "תש"ן היא חברה חיונית למשק האנרגיה בישראל ולתפקודו הרציף. החברה קשובה לקהילה בכל מקום בו היא פועלת כבר יותר מ- 80 שנה.

"מדובר בחברה מקצועית ובטוחה, אשר משקיעה משאבים רבים ואמצעים חדישים במתקניה, תוך עמידה בכל תקני הבטיחות מהמחמירים ביותר בעולם. תש"ן מבוקרת ומפוקחת על ידי כל הגורמים הרלוונטיים, ובהם המשרד להגנת הסביבה, ומיישמת את הנחיותיהם באופן מלא.

"במהלך החודשים האחרונים ולאור תלונות ריח, ביצע המשרד להגנת הסביבה בשיתוף עם איגוד ערים מפרץ חיפה מספר ביקורות פתע וכן ביקורת ניטור אחת מתואמת עם תש"ן, בה הוצבו תחנות ניטור לאורך גדר החברה. זאת בנוסף לביקורות השוטפות אותן עורכת תש"ן בעצמה כמתחייב מהחוק. בכל הביקורות האלו לא נמצא מקור הריחות ולא נמצאה כל הפרה. נמצא כי החברה פועלת על פי החוק".

תש"ן מסכימה עם תושבי השכונה: "אין זה נכון לתפעל חוות מכלים בתוך שכונת מגורים"

עוד נמסר בתגובה: "ידוע לנו, כי תושבי השכונה הסמוכה מעוניינים להעתיק את החווה למקום אחר. חשוב לנו לציין כי תש"ן מסכימה עם תושבי השכונה. אנו חושבים שאין זה נכון לתפעל חוות מכלים בתוך שכונת מגורים.

"תש"ן, חברה בבעלות ממשלתית מלאה, הוקמה באזור זה בשנת 1934, טרם הקמת המדינה, תקופה שבה אף אחד לא התגורר סביב חוות המכלים. ברבות השנים קודמו תוכניות בנייה סמוכות לחווה ואף נמכרו דירות סמוכות אליה. כך, לאורך השנים נוצר חיכוך הולך וגובר בין צורכי ההתפתחות העירוניים לבין התעשייה, עד שבתי התושבים הפכו סמוכים יותר ויותר למתחמי החברה. לאורך עשרות שנים נמנעו קובעי המדיניות והרגולטורים מקבלת החלטות שיסדירו את הסוגיה המורכבת.

"תש"ן, פעלה במשך כ-20 שנה לאשר תוכנית להעתקת החווה לקרקעות הצפון. מי שלא אפשר את קידום התוכנית במשך שנים כה רבות היו דווקא ארגוני סביבה שונים, חברי מועצת העיר חיפה ועוד אנשי ציבור ומקבלי החלטות.

"אישור תוכנית קרקעות הצפון התקבל לאחר ייסורים רבים רק בשנת 2018. כיום לא מקודמת תוכנית זו שוב עקב רצון פרנסי העיר להעתיק את החווה למקום שונה ממפרץ חיפה. ככל שתתעכב החלטה זו, כך נאלץ להמשיך לדור יחדיו. החלטה זו נמצאת בידי מקבלי ההחלטות ברמות הגבוהות ביותר, ואנו נשתף פעולה עם כל החלטה שתתקבל.

"אנו מכבדים את התושבים ומקיימים איתם דיאלוג רציף. תש"ן אינה נגד התושבים באזור, יתרה מכך, כל אזרחי ישראל הם הבעלים של החברה.

"החברה מודעת למציאות המורכבת שנוצרה ומאמינה כי יש לצמצם את החיכוך ולהעביר את מתקני החברה לאתר חלופי. החלטה זו, טרם התקבלה ונמצאת בדיונים ארוכי שנים בין משרד הממשלה וגורמי התכנון השונים, ואנו מאמינים כי החלטות הגורמים המוסמכים יתקבלו בהקדם".

חדשות נוספות

בקרו אותנו גם בפייסבוק: הד הקריות

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות