fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

לראשונה בישראל: יוקם אזור אוויר נקי בחיפה

תכנית הפעולה הלאומית לאזור מפרץ חיפה יוצאת לדרך בהשקעה של 330 מיליון שקלים. שר האוצר משה כחלון: "הזיהום במפרץ חיפה הוא בעיה לאומית וככזו נדרשת לה תכנית לאומית. מטרופלין חיפה הוא ענק שחייב לקבל תמיכה על מנת שיוכל להמשיך ולממש את מלוא הפוטנציאל הטמון בו, הן לצורך הגדלת האוכלוסייה והן לצורך שיפור רמת החיים של התושבים".
השר להגנת הסביבה אבי גבאי (צילום: דרור עינב)
השר להגנת הסביבה אבי גבאי (צילום: דרור עינב)
השר להגנת הסביבה אבי גבאי (צילום: דרור עינב)
השר להגנת הסביבה אבי גבאי (צילום: דרור עינב)

המשרד להגנת הסביבה הציג היום להתייחסות ותגובות הציבור את תוכנית הפעולה הלאומית לאזור מפרץ חיפה הכוללת פעילות מול כל מקורות זיהום: מפעלים גדולים וקטנים, בתי הזיקוק, כלי רכב, כלי שייט ותחנות תדלוק. לראשונה בישראל יוקם "אזור אוויר נקי" בחיפה, על פי מודל המיושם בהצלחה ב-200 ערים ברחבי העולם. התוכנית בשיתוף משרדי התחבורה, האוצר והבריאות, עירית חיפה, איגוד ערים להגנת הסביבה מפרץ חיפה ובהשקעה של 330 מיליון שקלים לחמש שנים. הפעילויות המתוכננות יובילו להפחתת 80% מפליטות מזהמים מתעשייה ו- 50% בזיהום האוויר מכלל פליטות לאוויר במפרץ חיפה.

המשרד להגנת הסביבה הציג היום (שלשי)  להתייחסות ותגובות הציבור את תוכנית הפעולה הלאומית לאזור מפרץ חיפה.  התוכנית בשיתוף משרדי התחבורה, האוצר והבריאות, עירית חיפה, איגוד ערים להגנת הסביבה מפרץ חיפה צפויה להביא להפחתה נוספת של 50% בזיהום האוויר במפרץ חיפה וכוללת פעילות אינטרגרטיבית מול כל מקורות זיהום: מפעלים גדולים וקטנים, בתי הזיקוק, כלי רכב, כלי שייט ותחנות תדלוק . לראשונה בישראל יוקם "איזור אוויר נקי" בחיפה, על פי מודל המיושם בהצלחה ב-200 ערים ברחבי העולם.

בתעשייה צפויה הפחתה של כ 80% בפליטות המזהמים העיקריים עד שנת 2018 על ידי מעבר לשימוש בגז טבעי, שימוש בטכנולוגיה המיטבית הזמינה לצמצום הפליטות בכל אחד מהמתקנים והארובות של המפעלים העיקריים,הגברת הפיקוח, הגדלת מספר הסיורים והביקורות, והרחבת בדיקות הפתע בארובות והבדיקות לדליפות לא מוקדיות. המשרד יקצה תוספת של 60% בכוח האדם המוקצה לפיקוח באזור. יורחב מערך ניטור איכות האוויר למזהמים שלא נוטרו או נדגמו עד כה ויוכפלו מספר נקודות הדיגום.

חיפה תהיה העיר הראשונה בישראל עם "איזור אוויר נקי", ובכך תצטרף למאות ערים מובילות באירופה אשר בתחומן קיימים אזורים נקיים מעשן דיזל (Low Emission Zones), תוגבל כניסת רכבי דיזל מזהמים לאזור שייקבע ויופחתו בכ-40% תעריפי הנסיעה למשאיות במנהרות הכרמל. משאיות האשפה של העירייה יוסבו לגז טבעי וייושם פרויקט החלוץ הראשון של אוטובוסים המונעים בגז טבעי. תסובסד התקנת אמצעי הפחתת זיהום לבעלי רכבים כבדים ובתחנות דלק יותקנו מערכות ייעודיות לצמצום פליטות אדי דלק בעת תדלוק כלי רכב בבנזין. עוד במאבק לצמצום זיהום האוויר בתחבורה יקבעו תקני פליטה לכלי שייט כמקובל בעולם בתחום זה והטלת מגבלות על תכולת הגופרית בדלק ימי ותוקם תשתית לחיבור ספינות למקור חשמל על החוף בעת עגינה בנמל החדש בחיפה באופן שיצמצם את הצורך להפעיל את מנועי הספינות המזהמים בעת עגינה.

בשיתוף משרד הבריאות יבוצעו סקרים ומחקרים לבדיקת הקשר בין זיהום האוויר במפרץ לרמת התחלואה והשפעת הזיהום על הסביבה בהם סקרים אפידמיולוגים, וסקרים להערכת השפעת זיהום האויר, הקרקע והנחלים על המערכות האקולוגיות השונות.

ישום התוכנית יביא להפחתת סיכוני חומרים מסוכנים בעת תקריות חירום על ידי יציאה של מפעלים ומתקנים אל מחוץ למפרץ חיפה תוך מתן חלופות מתאימות לתעשייה: פינוי מֵכל האמוניה, קביעת לוחות זמנים לקבלת החלטה לגבי פינוי חוות מֵכלי הדלק מקרית חיים, אלרואי וחוף שמן. יבוצע סקר סיכונים סביבתיים מחומרים מסוכנים שיאמוד את הסיכונים, העלולים להתרחש באחד המפעלים או במהלך שינוע חומרים מסוכנים וכן בתרחישי מלחמה ורעידת אדמה.

התוכנית פתוחה להתחיחסות והערות הציבור עד 24.8.15. המשרד להגנת הסביבה משדרג את אופן הנגשת המידע לציבור תוך עדכון הציבור על פעילות האכיפה והפיקוח ומדיניות המשרד באופן שוטף ,פרסום דוחות שנתיים של פעולות פיקוח ואכיפה ועל יישום כלל הצעדים בתכנית זו ופרסום מידע בדבר פעולות היערכות ומניעה של אירועי חירום ומידע שימושי לשעת חירום.

מעמותת אזרחים למען סביבה נמסר על ידי עו"ד ג'מילה הרדל ואכים: "התכנית הלאומית מראה לציבור עד כמה הוא צדק במחאה הגדולה שלו, ועד כמה הממשלה לא עשתה מספיק עד היום למנוע את הזיהום, ולשמור על חיהם ובריאותם של התושבים. יש לנו הערות מקצועיות לתכנית ונעביר ישירות למשרד".

ליאורה אמיתי: "גם היום כשאנו מעיינים בפרטי התכנית, אנחנו עדיין מטילים ספק בביצוע שלה בפועל, וממתינים לראות את הדברים המובטחים – מתרחשים במציאות. מוכרות לנו אינספור החלטות ממשלה מהעבר, שלא התקיימו עד עצם היום הזה. יחד עם הספקות המוצדקות הללו – אנחנו מברכים את השר אבי גבאי על ההתיחסות הרצינית שלו כשר להגנת הסביבה הראשון, שנותן לנושא מדרגת חשיבות לאומית"

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות