fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

חדש בכללית: המחלקה הקרדיולוגית מגיעה עד בית המטופל

רבים, הסובלים ממחלות שונות, דחו בחודשים האחרונים טיפולים מצילי חיים מהחשש להידבק בקורונה. בכללית החלו מפעילים לאחרונה שירות פורץ דרך עבור חולים באי ספיקת לב
שירות פורץ דרך של כללית. המחלקה הקרדיולוגית מגיעה עד הבית | צילום: דוברות כללית
שירות פורץ דרך של כללית. המחלקה הקרדיולוגית מגיעה עד הבית | צילום: דוברות כללית

המחלקה הקרדיולוגית מגיעה עד הבית. בשירות חדש ופורץ דרך שהחל פועל לאחרונה עבור מטופלי כללית במחוז חיפה וגליל מערבי, הסובלים מאי ספיקת לב חמורה, מגיע צוות רב תחומי של מומחי כללית עד בית המטופלים המרותקים לביתם.

צוות מומחי כללית מסביר, כי אי ספיקת לב היא מצב שבו בשל פגיעה בתפקוד שריר הלב, כמו לאחר התקף לב, אין ביכולתו לספק די דם לאיברי הגוף. המחלה מופיעה בדרגות חומרה שונות ומתבטאת בעיקר בעייפות, קושי בכל מאמץ, בצקות, קשיי נשימה ועוד. הטיפול כולל מעקב צמוד, איזון תרופתי, שינוי תזונתי, פיקוח על משק הנוזלים בגוף ועוד.

במסגרת השירות החדש יוצא לביקור בית מתוכנן ויזום, צוות הכולל את ד"ר מיכאל גבריאלי, קרדיולוג בכיר במרכז הרפואי זבולון ובבית החולים כרמל, האחראי בכללית במחוז על הטיפול בחולים באי ספיקת לב, יחד עם צוות היחידה לאשפוזי הבית.

המעקב הרפואי הצמוד חשוב

המנהלת הרפואית של כללית במחוז חיפה וגליל מערבי ויוזמת השירות, ד"ר לילך צולר, מסבירה, כי אי ספיקת לב היא מחלה שבה מעקב רפואי צמוד חשוב במיוחד לאיזון מצב החולים ונדרשת התאמה מדויקת של הטיפול והיצמדות של החולה להמלצות הטיפוליות. כתוצאה מהקושי להגיע למעקב אצל קרדיולוג בימים רגילים ובוודאי בתקופה זו של נגיף הקורונה, עלול מצבם הרפואי להידרדר.

מנהל מערך היחידה להמשך טיפול ומעקב של כללית במחוז, ד"ר מוסא זובידאת, מציין, כי צוות המומחים מגיע מצויד במכשיר אקו לב נייד, עם אמצעים לביצוע בדיקת דם BNP, שמתבצעת בימים כתיקונם בבתי החולים לצורך הערכת החומרה של אי ספיקת הלב והתגובה לטיפול התרופתי שניתן למטופל. כך למעשה, המטופל זוכה בבית שלו למעקב בית חולים.

מנהל המערך הקרדיולוגי המרחבי, פרופ' משה פליגלמן, מסביר, כי שירות כזה נועד להקל על החולים ובני המשפחה וכי השאיפה היא שהמעקב הצמוד ימנע החמרה במצבם ויפחית את מספר האשפוזים החוזרים, הפוגעים באיכות החיים ובבריאותם. מדובר במחלה ששיעור האשפוזים החוזרים בה גבוה, וככל שהחולה מגיע לאשפוזים תכופים יותר, כן גוברת הסכנה לחייו. הטיפול דורש גישה רב תחומית, במתכונת שכללית מפעילה במרחב הקרדיולוגי, כאשר בטיפול מעורבים רופאי אי ספיקת לב, רופאי המומחים באלקטרופיזיולוגיה, צנתורים, רופאי משפחה ורופאים פנימיים, צוות סיעוד ועובדים סוציאליים ורוקחים.

אמצעי טיפול מתקדמים

ד"ר גבריאלי מוסיף, כי אי ספיקת לב היא תופעה ששכיחותה עולה דווקא על רקע השיפור ביכולת הקרדיולוגיה המודרנית להציל ולהאריך חיים, במצבים בהם לא שרדו החולים בעבר. לדבריו, כיום יש תרופות חדישות ואמצעי טיפול מתקדמים, כמו צנתורים מורכבים, קוצבי לב מיוחדים ודפיברילטורים לבביים, בעזרתם ניתן להאריך חיים לחולים עם אי ספיקת לב מתקדמת והודות להם המטופלים שורדים לאורך זמן.

מגמת העלייה בשיעור החולים קשורה גם בהתארכות תוחלת החיים וכמובן אורח החיים המודרני שגורם לתחלואה קרדיו-וסקולרית. שכיחות אי ספיקת הלב באוכלוסיה הכללית היא כ-4 אחוז, ובעשור השביעי והשמיני לחיים מגיעה ל-20-10 אחוז.

בכללית מחוז חיפה וגליל מערבי יש כ-10 אלפים חולי אי ספיקת לב. ד"ר גבריאלי מדגיש כי ככל שהמטופל נמצא במעקב צמוד של צוות רב מקצועי ונצמד להמלצות הטיפוליות, כן ניתן לאזן את מצבו ולמנוע הידרדרות.

מנהל כללית במחוז חיפה וגליל מערבי, רונן נודלמן, מציין כי כללית ממשיכה לפתח שירות מותאם לקבוצת מטופלים שונות. לאחר שלפני כחודש החל לפעול צי ניידות ביקורי בית לאוכלוסייה בסיכון בעידן הקורונה, יזמה שירות זה שמהווה מענה חשוב לחולים קשים, שמתקשים להגיע למרפאה הקרדיולוגית ועתה גם חשוב להגן עליהם מפני חשיפה למטופלים נוספים.

אחד ראשוני המטופלים, שאליו הגיע צוות ניידת הלב, היה נרגש ומופתע והודה לצוות על הטיפול המסור, שגם העניק לו שקט נפשי, ביודעו שצוות איכותי כל כך עוקב אחר מצבו ומטפל בו בביתו בלא שייאלץ להגיע למחלקה הקרדיולוגית או חלילה לאשפוז.

חדשות נוספות

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות