fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הקורונה מחכה לבית המשפט

בתקופה של תקנות חדשות, בעד ונגד חיסונים, חופש הפרט והניסיון לחזור לשגרה, נמצאים מעסיקים, עובדים וזוגות בפני שורה חדשה של משברים שאין עליהם תשובה חד משמעית
נגיף הקורונה | צילום: shutterstock
נגיף הקורונה | צילום: shutterstock

נגיף הקורונה המיקרוסקופי הצליח להרעיד את העולם ואם בתחילה היה נדמה שכולם מאחדים כוחות על מנת להיאבק בו, הרי שככל שחולף הזמן מתברר כי הנגיף הצליח ליצור מחלוקות קשות בין בני האדם ברמה האישית וברמה העסקית.

את הבעייתיות שיצר הנגיף ניתן למצוא אצל עורכי הדין שבסופו של דבר הם אלו אשר מגיעים אליהם מחלוקות בנושאי עבודה ומשפחה. אם לשפוט על פי מה שמתרחש כיום, אז ניתן לומר שחוסר הוודאות שולט ביד רמה, כפי שאומר עו"ד יוסי חכם, מרצה למשפטים באוניברסיטת חיפה: "אי הוודאות גדולה יותר מאשר הוודאות וכל יום יש תקנה חדשה. צריך להמתין כמה שבועות כדי שנוכל להיות חכמים יותר כי עכשיו צפות כל הבעיות שנצטרך למצוא להן פתרונות".

בהתייחסו לבעייתיות שנוצרה שבה בתי עסק מחוייבים לעמוד בתקנות התו הירוק ומנגד מוצאים עצמם בעלי עסקים ומעבידים מול קבוצה של אנשים שאינם מעוניינים להתחסן או למסור פרטים אישיים לגבי החיסון ומאיימים בתביעות, אומר עו"ד חכם: "יש הרבה מאוד שאלות לא פשוטות ובתי המשפט עדיין לא נדרשו לפתור את הסוגיות האלו וכל דבר צריך להיבדק לגופו של עניין. בתקופה הזו, אם מישהו יגיש תביעה בטענה לאפליה מצד בעל עסק או מעסיק, אני לא צופה לזה הצלחה. אני מאמין שהמצב יתבהר בעוד כמה שבועות ולכן צריך להתאזר בסבלנות".

עו"ד ליטל יצחק, שמתמחה בדיני משפחה, מספרת כי נרשמה אצלה עלייה בפניות לפתרון משברים בגלל השפעות נגיף הקורונה. לדבריה, נוצר היום מצב שבו, בעיקר בין זוגות גרושים, של וויכוחים סביב נושא החיסונים. "יש המון חיכוכים" מספרת עו"ד יצחק "מצבים שבהם אחד הצדדים תומך בחיסון והצד השני מתנגד. יש גם וויכוחים סביב מתן חיסונים לבני נוער מגיל 16 כשצד אחד רוצה והשני מתנגד. במקרה כזה אני טוענת שצריך לקבל את שיקול דעתו של הנער שבגיל כזה כבר יכול לקבל החלטה מגובשת לטובתו. עיקר החיכוכים שאני רואה זה בין בני זוג גרושים עם ילדים כשצד אחד מנסה לכפות את דעתו על הצד השני או להחליט עבור הילדים בני 16 אם להתחסן או לא".

עו"ד ליטל יצחק
עו"ד ליטל יצחק. צילום באדיבות המצולם

גם עו"ד אלכס רוזקובסקי מרגיש את השפעות הקורונה והוא מספר על עלייה של עשרות ואף מאות אחוזים בהתעניינות בהסכמי ממון בין בני זוג, בעיקר בסבב השני של הנישואים. "אנשים שחיים ביחד ורוצים לוודא שאם חלילה דברים לא יסתדרו בגלל הלחץ אז שכל הנושא הכספי יהיה מסודר. יש גם עלייה בייפויי כוח מתמשכים בעיקר בקרב מבוגרים וקבוצות סיכון, שחוששים שיקרה להם משהו בזמן הקורונה ורוצים לקבוע מי יטפל בהם ומה יהיה איתם. כשאנשים יכולים להיות חסרי הכרה תקופה ארוכה וזקוקים לטיפול מתמשך, הם רוצים לקבוע מראש מי יהיה זה שיטפל בכל הנושא הרפואי".

גם בתחום הנדל"ן יש תנודות כפי שמספר עו"ד רוזקובסקי "מגיעים כאלו שמוכרים דירות השקעה בטענה שהם רוצים ליהנות מהכסף כי לא יודעים מה יהיה איתם ואלו שדווקא קונים דירות בטענה שהם לא יודעים מה יהיה ועדיף להשקיע בנדל"ן". עו"ד רוזקובסקי מוסיף כי המצב הנוכחי מציף על פני השטח מתחים בין בני זוג. "האינטנסיביות של להיות ביחד בנוסף ללחץ כלכלי גורמים להרבה שדים להרים את הראש. הידיעה על הבעיות הכלכליות שעוד צפויות בהמשך הדרך, כמו חזרה לעבודה בתנאים ירודים מאשר מקודם, רק מוסיפות למתח ומובילות לעוד לחצים".

אלכס רוזקובסקי. צילום: דורון גולן
אלכס רוזקובסקי. צילום: דורון גולן

עוד נושא שצף היום הוא עניין החיסונים במקומות עבודה לדברי עו"ד רוזקובסקי מדובר במצב חדש לכולם. "מערכת המשפט לא הייתה ערוכה למצב של מגיפה עולמית. יש את הזכויות של הפרט ומצד שני יש את הנושא של תקנות הממשלה והתו הירוק. בעולם המשפט יש מושג שנקרא פגיעה מידתית והמעסיק יכול לפגוע פגיעה מידתית בעובד בצורה כזו שיציע לו פתרון ביניים שיוכל להמשיך לעבוד ולא להיות במגע עם לקוחות. בית המשפט הוא זה שיצרך לבחון את נשוא הפגיעה המידתית גם לפי עיסוק, שכן סייעת בגן ילדים שונה בעבודה מפקידה במשרד ראיית חשבון".

עו"ד ליזה דמרי, מומחית בדיני עבודה, שופכת מים צוננים על אלו שמאיימים בהגשת תביעה בטענה לאפליה מצידם של בתי עסק שפועלים לפי תקנות התו הירוק. "מי שחושב שהוא מופלה בגלל תקנות התו הירוק יכול לעתור לבג"צ מול ממשלת ישראל ולא מול בית העסק" מסבירה עו"ד דמרי "ישנה פסקת התגברות הנוגעת לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו שמדברת על תכלית ראוייה לתקנות והמחוקק טוען שזו תכלית ראוייה למיגור המגיפה".

ליזה דמרי
עו"ד ליזה דמרי. צילום באדיבות המצולם

עו"ד דמרי מצביעה על שהמעסיק הוא זה שנמצא בבעייה שכן לא ניתן לחייב עובד להתחסן ומנגד הוא אינו יכול לאפשר להם להיות במגע עם קהל אם ברצונו לעמוד בתקנות התו הירוק. "עד שהעניין הזה לא יגיע לפתחו של בית המשפט, המעסיקים נמצאים בבעייה" אומרת עו"ד דמרי שמזהירה ממשבר כלכלי שיגיע בעוד כארבעה חודשים.

"כשנצא מהמשבר הנוכחי הציבור ירוץ לחגוג ואחר כך יפנים את הבעייה הכלכלית כי מדובר בכסף שהוא אשראי של הבנקים. הבנקים ירצו את הכסף בחזרה כמו למשל מכל אלו שהקפיאו משכנתאות ואנחנו נראה קריסה של אנשים פרטיים ועסקים רבים". עו"ד דמרי מאירה על נושא נוסף שכמעט ולא עלה לכותרות וזה יחסם של המעסיקים לעובדים שיצאו לחל"ת ולעובדים חדשים. "מעסיקים רבים מנצלים את המצב ומציעים שכר חלקי מהשכר שהציעו לפני הקורונה" היא אומרת "הם ראו את ההזדמנות להפעיל לחץ על העובדים והם מנצלים את זה. להערכתי, בעוד כמה חודשים נראה גל של תביעות מצד עובדים נגד מעסיקים על פגיעה בתנאי העסקה וזכויות עובדים".

לחדשות נוספות בהד הקריות לחצו כאן * לדף הפייסבוק שלנו לחצו כאן*

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות