fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

בשורה חדשה לחולים שסובלים מאי ספיקת לב

תוצאות מהפכניות: תרופה לסוכרת בשם ג'ארדיאנס התגלתה כמשמעותית עבור חולי אי ספיקת לב מראה מגמה חיובית של הפחתת אשפוזים ותמותה
בשורה מהפכנית. פרופ' שאול עטר צילום: רוני אלברט

אי ספיקת לב היא מחלה קשה שבה הלב אינו עונה על דרישות הגוף ולכן כרוכה בירידה משמעותית ביכולת התפקודית ואיכות החיים. למרות טיפולים קיימים עם תרופות מקבוצת שונות, שיעור התמותה מאי ספיקת לב נותר גבוה ויש צורך ממשי באופציות נוספות לטיפול בקשת רחבה יותר של חולים. התרופה, שקיבלה לאחרונה את אישור ה- FDA (מנהל המזון והתרופות האמריקאי)  וכן את אישור ה-EMA  (סוכנות התרופות האירופית), ניתנת כיום לטיפול בסוכרת סוג 2, ונמצאה כמסייעת גם לחולי אי ספיקת לב בכל הטווח, מסוגים שונים.

המחלה שכיחה יותר בגיל מבוגר והיא הגורם מספר אחד לאשפוז בקרב אנשים מעל לגיל 65. לא ניתן לרפא או להבריא מאי ספיקת לב, אך ניתן לעצור את ההתדרדרות, או לעכב אותה, ובהחלט שאפשר לחיות אתה, וזאת בתנאי שהאבחון והטיפול נעשים בזמן. המחלה מתפתחת על רקע ירידה ביכולתו של שריר הלב לתפקד ולהזרים דם למערכות הגוף. במצב זה, כל מאמץ גופני קל הופך למעמסה גדולה על הלב ויכול לבוא לידי ביטוי בקוצר נשימה ניכר, בקושי בעבודה מכל סוג שהוא, בקושי בפעילות גופנית ובהתעוררויות מרובות בלילה בשל תחושת מחנק וחוסר אוויר. היות ובאי ספיקת לב נוזלים שאמורים להיות מופרשים בשתן נצברים בגוף, הרי שבשלבים הראשונים והשכיחים של המחלה יתפתחו בצקות, בהתחלה בגפיים התחתונות ובקצוות הגוף. בהמשך, הגוף כולו עתיד להיות מוצף בנוזלים ולבסוף גם הריאות. בשלב זה הנשימה עדיין מתאפשרת אם כי בקושי רב, ויש צורך להגיע בדחיפות לבית החולים.

"זו פעם ראשונה בהיסטוריה של הקרדיולוגיה המודרנית, שיש תרופה המדגימה מובהקות סטטיסטית בירידה באירועים של תמותה ואי ספיקת לב, ביחד", מסביר פרופ' שאול עטר, מנהל המערך הקרדיולוגי במרכז הרפואי לגליל, נהריה. "התרופות הקיימות עד היום לא הוכחו כמשפרות משמעותית את איכות החיים או את תוחלת החיים. התרופה ג'ארדיאנס, שבמקור פותחה ואושרה לטיפול בסוכרת, מצליחה לצמצם את כמות האשפוזים בבתי החולים ב- 30 אחוזים ומראה ירידה של 10 אחוזים בתמותה, כתוצאה מאי ספיקת לב או סיבוכים קרדיוואסקולרים, גם עבור מטופלים שכלל אינם סובלים מסוכרת", הוא מסכם.

מחלות לב הן גורם התמותה המוביל בארצות המפותחות. בכל שנה נרשמים מעל ל-70 אלף מקרי מוות בארה"ב בלבד (256 לכל 10,000 איש באוכלוסייה), וכ-15 מיליון מקרי מוות בעולם כולו. בישראל ישנם כ-200,000 חולי אי ספיקת לב מאובחנים, אך הם רק קצה הקרחון. מדובר בהערכה בלבד, מאחר ויש לא מעט ישראלים הסובלים מאי ספיקת לב, שאינם מאובחנים. חשוב להיות מודעים לסימנים לאי ספיקת לב – לפני שמאוחר מדי. ברגע שמתחילים להרגיש עייפות במאמץ, חולשה, קוצר נשימה, נפיחות ברגליים או בצקות, יש לגשת לרופא ולבקש הערכה של הלב. בד"כ הערכה שכזו תיעשה אצל קרדיולוג, אך ישנן מספר בדיקות פשוטות מאוד שניתן לבצע עוד קודם לכן, כגון אולטרסאונד של הלב ובדיקות דם, בשילוב בדיקת רופא, וכך להגיע לאבחנה מהירה.

* לדף הפייסבוק שלנו לחצו כאן*

 

 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות