fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

בעלי המסעדות ובתי הקפה בקריות פתחו: ״יום אחד יסגרו אותנו שוב״

לאחר שנה שלמה של סגר ממושך, בעלי המסעדות ובתי הקפה בקריות פתחו את שעריהן בהתרגשות רבה ביום ראשון האחרון. לנדוור: "לא היינו מוכנים לסגירה של כמעט שנה, הפחד קיים, שביום אחד יוחלט שסוגרים שוב".
המסעדות ובתי הקפה בקריות נפתחו, 'ויוינו' | צילום: רינה קיסלמן
המסעדות ובתי הקפה בקריות נפתחו, 'ויוינו' | צילום: רינה קיסלמן

בשעה טובה ומוצלחת, לאחר תקופה ארוכה בה בתי הקפה והמסעדות היו סגורים, בעלי העסקים בקריות חזרו לפעילות מלאה תחת הנחיות התו הירוק למתחסנים והתו סגול לישיבה בחוץ.

הממשלה אישרה סופית את המהלך לפי מתווה פתיחת ענף המסעדנות ביום ראשון האחרון (7.3), בעלי העסקים שעצמם עברו שנה לא פשוטה, התמלאו בהתרגשות המלווה בלחץ תחת שמירה על ההנחיות החדשות.

כל זאת בעוד שיותר מ-50% מהעובדים ברוב בתי העסק כלל לא מעוניינים לחזור מהחל"ת לעבודה, מה שגורם לצמצום כוח אדם ותסכול רב מצד בעלי העסקים, בעיקר כלפי הממשלה.

 

בית הקפה "מילקה" הנמצא בקריון קרית ביאליק, בבעלותם של יניב בילנקו ואודי סנדלר, פועל כבר למעלה מעשור, בקומה השניה בסמוך לבית הקולנוע.

בשנת 2014 הפכו את החלק הפנימי של העסק לפאב הנקרא "מילקה בר", פאב הפועל בסופי שבוע ופונה לכל קהל הגילאים (18+). עם השנים חבר לו הכינוי, "הפאב הסודי".

המילקה בר "הפאב הסודי" | צילום: רינה קיסלמן
המילקה בר "הפאב הסודי" | צילום: רינה קיסלמן

"בהתחלה לא האמנו שיסגרו את הדלתות ובטח שלא את המדינה" מספר בילנקו, "האמנתי שנשרוד את התקופה הזו, אבל לא חשבתי שזה ימשך שנה עם סגר שרק יתארך. לא ידענו כמה זמן זה יימשך בסגר הראשון, החלטנו לא לפעול במתכונת של משלוחים ולראות קודם מה קורה בשטח. אחר כך הצטערנו על כך כי זה לא הפסיק".

הם החליטו לנצל את התקופה ולשפץ את העסק ואת הפאב שעתיד להיפתח כבר ביום חמישי הקרוב, על מנת לשמר את המקום ולהיות מוכנים לקראת הפתיחה המחודשת.

בילנקו מוסיף: "התחלנו את הסגר הראשון עם מעל ל-40 עובדים, היום אנחנו עם עשרה עובדים בקושי. אנחנו אופטימיים ומקווים שהכל יסתדר עם הזמן, ההתרגשות ביום הפתיחה הייתה גדולה, התגעגענו ללקוחות, לצוות ולעבודה".

בית הקפה "מילקה" בקריון | צילום: רינה קיסלמן
בית הקפה "מילקה" בקריון | צילום: רינה קיסלמן

סניף "קפה קפה" אח"י אילת, בבעלותם של יחיאל אזגייב, יעקב אטיאס ושלום סמוקורבסקי, נחשב לאחד מבתי הקפה המובילים בקריות ומדי שבוע פוקדים את המקום מאות אנשים מהבוקר ועד שעות הלילה המאוחרות.

כמו רוב התושבים ובעלי העסקים, גם אזגייב ושותפיו חשבו לפני שנה כי הקורונה היא דבר חולף והעסק שלהם יחזור לעבוד כרגיל.

אזגייב מספר: "חשבנו שזה עניין של שבוע-שבועיים וחוזרים לעבוד, ואז התחיל הבלאגן. לא צפינו שככה זה יהיה, נאלצנו לסגור את הבית קפה לגמרי וגם ללא משלוחים".

הקושי הגדול אצל רוב בעלי העסקים וכך גם בסניף "קפה קפה", הוא שימור העובדים לאחר תקופה ארוכה שבה קיבלו תשלום מהמדינה והתרגלו לנוחות של החל"ת.

"עכשיו אנחנו יכולים לדעת שהכל יכול לקרות" מוסיף אזגייב, "אבל אני יכול להגיד שאם יהיה שוב סגר, אני לא יודע מי יחזור מבחינת כל העסקים בארץ. העזרה מהמדינה הייתה בשבילנו כמו טיפה בים שלם, המצב לא פשוט".

לקוחות נרגשים ב"קפה קפה" אח"י אילת | צילום: רינה קיסלמן
לקוחות נרגשים ב"קפה קפה" אח"י אילת | צילום: רינה קיסלמן

מסעדת "ויוינו" האיטלקית סניף קריות, בבעלותו של דודו ריגלר, נפתחה לפני כשנתיים במתחם חוצות המפרץ. מסעדה באווירה איטלקית, שמחה, עם עיצוב מעורר תיאבון שמשכה אליה אלפי לקוחות מרגע הפתיחה.

היום לאחר תקופה ארוכה של סגרים, האווירה עוד ניכרת אך הלחץ רב. הריח של הפסטות והפיצות עומד באוויר ואפשר לראות את ההתרגשות של הלקוחות מעצם ישיבתם במסעדה.

ריגלר אומר: "לפני הקורונה הרשת לא עבדה במתכונת של משלוחים, החוויה של הישיבה במסעדה היא זו שקנתה את הלקוחות. אך כמו כל יתר המסעדנים נאלצנו לעבוד בכל השיטות רק על מנת להתפרנס אפילו קצת בתקופה הזאת".

"אנחנו תלויים במענקי המדינה שלא מכסים כמעט שום דבר מההוצאות" מוסיף ריגלר, "אנחנו סופגים המון בעקבות כך, המטרה שלנו היא לשמור על קשר עם קהל הלקוחות שידעו שאנחנו עדיין כאן".

דודו ריגלר במסעדת "ויוינו" שבבעלותו | צילום: רינה קיסלמן
דודו ריגלר במסעדת "ויוינו" שבבעלותו | צילום: רינה קיסלמן

החלטת הממשלה על פתיחתם של המסעדות, אושרה רק כמה ימים ספורים לפני יום הפתיחה. לא כל המסעדות הספיקו לפתוח בזמן ולגייס עובדים בזמן כל כך קצר.

ריגלר משתף: "הייתה התרגשות שיא לקראת הפתיחה, אך עם זאת פתחנו את העסק עם 90 עובדים וכיום אנחנו עומדים על בערך 20, כל יתר המסעדנים באותו המצב. נשאר לנו רק להסתכל קדימה ולקוות שלא ישכחו אותנו שוב".

סניף "BBB" קרית חיים, בבעלותם של בועז פלדמן ואייל יונאי, הנמצא במרכז שדרת אח"י אילת, משך אליו תמיד קהל רחב מכל אזור הקריות והסביבה. ריחות ההמבורגרים המיוחדים לא עוזבים את מי שרק מעז לעבור ליד המסעדה.

עוד לפני הקורונה כבר החלו לעבוד בסניף במתכונת משלוחים, הסגרים רק חיזקו את מערך המשלוחים שלהם והטייק אווי כשהיה אפשר, אבל העבודה פחתה משמעותית.

"כל המצב כרגע יוצר לנו חוסר שקט" אומר פלדמן, "לקראת הסגר השני לדוגמא, אמרו לנו שצריך לסגור משעה מסוימת והתחלנו לארגן הכל לסגירה. ביטלנו משמרות וכמה דקות לפני הסגירה הודיעו לנו שבסוף הוחלט שלא סוגרים. זה מתסכל".

בועז פלדמן ואייל יונאי "ביביבי" קרית חיים | צילום: רינה קיסלמן
בועז פלדמן ואייל יונאי "ביביבי" קרית חיים | צילום: רינה קיסלמן

הלקוחות שמגיעים למסעדה אחרי פרק זמן ארוך, לא מסתירים את ההתרגשות מעיניהם. מוכנים להמתין כמה שנדרש ובסובלנות רבה כלפי המצב, רק על מנת ליהנות שוב מהאוכל הטעים והשירות האדיב.

פלדמן מוסיף: "הסגר הזה היה מאוד ארוך, הרגשנו כאילו אנחנו פותחים את המסעדה מחדש, זו התרגשות שאי אפשר להסביר. שמחנו לראות שאנשים מגיעים ואנחנו עושים הכל על מנת לשמור על הנחיות התו הירוק והסגול".

בית הקפה "לנדוור" מוצרט בקרית מוצקין, בבעלותם של שגיא, דין ולי חזן, נמצא בחזית הכניסה לשדרות גושן. בית הקפה שהפך עם השנים למקום הבילוי של הצעירים בשעות הלילה המאוחרות.

בתקופות יפות לפני מגיפה וסגר שלא נגמר, בכל בוקר עשרות לקוחות כבר ישבו ליהנות מארוחת הבוקר הישראלית והמפנקת של לנדוור.

בכל ערב תור ארוך היה מכסה את הכניסה לשדרה שלצד הבית קפה, מאות צעירים היו מגיעים ליהנות מהאוכל, החברה, והאווירה במקום.

לי מספר: "לא היינו מוכנים לסגירה של כמעט שנה, אבל הבנו מאוד מהר שאנחנו צריכים להמציא את עצמנו מחדש בכל יום ולא לתת למצב הזה להשפיע עלינו לרעה".

לי חזן יחד עם המלצריות של "לנדוור" מוצרט | צילום: רינה קיסלמן
לי חזן יחד עם המלצריות של "לנדוור" מוצרט | צילום: רינה קיסלמן

לפני הקורונה וסגירת המסעדות ובתי הקפה לישיבה, "לנדוור" מוצרט לא עבדו מעולם במתכונת משלוחים. בשביל להמשיך להתקיים ולשרת את קהל הלקוחות הגדול, החלו להתאים את עצמם למשלוחים באזור.

"מכל השנה הזו, עבדנו אולי ארבעה חודשים בישיבה פיזית במקום" מוסיף לי, "אנחנו כל הזמן באי וודאות, אבל ממשיכים הלאה, ההתרגשות לקראת הפתיחה הייתה מטורפת. זה כאילו נולדנו מחדש".

"הפחד קיים, שביום אחד יוחלט שסוגרים שוב, אבל אנחנו מתמקדים כרגע בעבודה ולהרים את המקום בחזרה. הלקוחות מתרגשים יותר מאיתנו וכיף לראות את זה קורה, לא ישנתי לילה לפני, מרגיש כמו היום הראשון שלנו פה".

 

 

 

יש לכם סיפור כתבו לי: rina14kis@gmail.com 

לחדשות נוספות הקליקו כאן * לדף הפייסבוק שלנו הקליקו כאן 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות