fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

בסוף השבוע: כביש עוקף קריות יחובר למנהרות הכרמל

ביום שישי יפתח לתנועה כביש החיבור בין הפתח המזרחי של מנהרות הכרמל לכביש 22 ולעוקף קריות. הכביש נפתח כחצי שנה לפני המועד המתוכנן. עם פתיחת כביש החיבור לתנועה צפוי גידול של 15-25 אחוזים בנפחי התנועה במנהרות הכרמל
מנהרות הכרמל ממעוף הציפור
מנהרות הכרמל ממעוף הציפור (צילום: באדיבות חברת יפה נוף)

ביום חמישי, יתקיים טקס חנוכה לכביש החדש, במעמד שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כץ, ראש העיר חיפה יונה יהב ויו"ר דירקטוריון חברת יפה נוף רו"ח ג'קי ואקים.  חברת יפה נוף, שתכננה את מנהרות הכרמל, בנתה את כביש החיבור ואת כביש 22 המתחבר לעוקף קריות. חיבור זה ישלים את מהפיכת התחבורה והנגישות של צפון הארץ, דרך עוקף קריות ומנהרות הכרמל לכביש החוף בפרק זמן של כרבע שעה. בחברת יפה נוף מעריכים, כי עם פתיחת כביש החיבור לתנועה צפוי גידול של 15-25 אחוזים בנפחי התנועה במנהרות הכרמל.

הקמת כביש החיבור החדש, שאורכו 1.7 קילומטרים ועלות הקמתו מוערכת בכ-260 מיליון שקלים, החלה בקיץ 2011 והושלמה כחצי שנה לפני המועד שמתוכנן לנובמבר 2014. מדובר בכביש דו מסלולי ודו נתיבי, כ~ 600 מטרים של הכביש שוקעו, כדי לעבור מתחת למסילת רכבת החוף, מסילת רכבת העמק ומסלול המטרונית, כחלק ממדיניות משרד התחבורה ליצירת הפרדות מפלסיות במפגשי רכבת וכביש. עבודות השיקוע התבצעו בקרקע ביצתית, שמהווה אתגר הנדסי מורכב ביותר. הפרויקט מוגדר כאחד הפרויקטים ההנדסיים המסובכים והמורכבים ביותר של חברת יפה נוף.

"מדיניות משרד התחבורה לחיבור הפריפריה למרכז מיושמת במלואה בפתיחת הכביש המחבר בין שני פרויקטים תחבורתיים גדולים – מנהרות הכרמל וכביש עוקף קריות", מסביר השר כ"ץ. לאחר פתיחת כביש החיבור לתנועה ימשכו עבודות השלמה שכוללות חיפוי קירות, פינוי עודפי עפר ושיקום הר הזבל והשלמת עבודות פיתוח נופי וגינון. עבודות ההשלמה יבוצעו בעיקר בשעות הלילה, כדי למזער פגיעה בתנועה החולפת בכביש.

מנהרות הכרמל ממעוף הציפור
מנהרות הכרמל ממעוף הציפור (צילום: באדיבות חברת יפה נוף)

פרויקט מנהרות הכרמל, אותו תכננה חברת יפה נוף ופיקחה על ביצועו, הושלם ונפתח לתנועה בנובמבר 2011. זהו ציר תנועה דו מסלולי דו כיווני שנחפר מתחת להר הכרמל ומחבר בין המבואות הדרומיים של חיפה באזור מת"ם עם המבואות המזרחיים באזור הצ'ק פוסט במפרץ חיפה, עם יציאה אמצעית באזור המגורים שבין שכונות נווה שאנן, אחוזה ורוממה שעל הכרמל. כמיליארד וחצי הושקעו בהקמת המנהרות, כשיפה נוף לקחה על עצמה להקים את דרכי הגישה אל המנהרות, באמצעות מערכת של גשרים וכבישים.

סיפתח טוב. בנימין נתניהו, ישראל כץ, אלי דוקורסקי ויעקב פרץ
ישראל כץ וראשי הערים לפני כשנה בפתיחת עוקף קריות (צילום: סוכנות ג'יני)

דרכי הגישה לחיבור הדרומי למנהרות הושלמו עוד לפני פתיחת המנהרות לתנועה, כך גם דרכי הגישה במרכז המנהרות, המחברות לפרויקט את שכונות המגורים. בפתח המזרחי הושלמה, עם פתיחת המנהרות לתנועה, יציאה לכיוון שדרות ההסתדרות, עורק תנועה שסבל בשל כך מעומסי תנועה כבדים. יציאה זו היוותה חלופה לדרך הגישה הראשית למנהרות, בכביש המחבר אותן לעוקף קריות ומשם לצפון הארץ.

חברת יפה נוף תכננה, ניהלה ויזמה את הקמת הכביש עבור עיריית חיפה ומשרד התחבורה. חברת טר ארמה ביצעה את עבודות הקמת הכביש, ניהול הפרויקט והפיקוח בוצעו על ידי שפירא מרכוס מהנדסים. ראש העיר חיפה יונה יהב מסר בתגובה: "ההשקעה האדירה בתשתיות ותחבורה בחיפה משפרת את איכות החיים, מאפשרת חיבור מהיר ונוח בין צפון הארץ לחיפה ומחזקת את מעמדה של חיפה כבירת הצפון".

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות