fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

בכללית דואגים לניצולי השואה

צוות העבודה הסוציאלית של כללית במחוז חיפה וגליל מערבי, מלווה את ניצולי השואה לאורך כל השנים. השנה הם יזמו פעילות תמיכה אינטנסיבית לשורדי השואה במהלך שנת הקורונה.
כללית למען ניצולי השואה | צילום: Andrea Piacquadio from Pexels
כללית למען ניצולי השואה | צילום: Andrea Piacquadio from Pexels

ניצולי השואה ובני הדור השני התמודדו בשנת הקורונה עם קשיים נוספים ויחודיים שנוספו למצוקות הרגילות שלהם בימי שיגרה ושל כלל האוכלוסייה.

2,314 שורדי שואה טופלו במהלך השנה באופן אינטנסיבי ע"י צוות העו"ס מהשירות לעבודה סוציאלית של כללית במחוז חיפה וגליל מערבי

עו"ס יפעת אלון, מנהלת השירות לע"ס של כללית במחוז, מציינת כי אחת החוויות הדומיננטיות עליה העידו ניצולי השואה בשיחות תכופות שניהלו עמם העובדים הסוציאליים, הייתה תחושת הבדידות וזיכרונות שעלו מהעבר, על רקע הסגרים וההתנתקות הכפויה מהמשפחה וממסגרות חברתיות.

לכך נוספו אילוצים אובייקטיביים ולוגיסטיים, כאשר החשש לצאת מהבית גרר לעתים קושי ברכישת תרופות ומחסור במזון בבית, יחד עם תחושת האיום הקיומית מבחוץ. מצוקות שהדהדו בעבור קבוצת השורדים זיכרונות קשים מן העבר.

בכללית במחוז חיפה יש עובדת סוציאלית ייעודית לשורדי שואה הפועלת למיצוי זכויותיהם, אך בתקופת הקורונה הפעילו יוזמות רבות להקלה על בעיות אלו, כמו פיתוח שירות של הכנת מארזי תרופות, שילוח תרופות לבית המטופל, ניידת עד הבית לביקורי אחות במהלך הסגר ועוד.

העו"סיות, שהיו בקשר הדוק עם המטופלים ניצולי השואה, קישרו בינם לבן עמותות סיוע שונות ולגורמי השירות והטיפול.

יש לציין, מדגיש צוות כללית, כי הקורונה נמצאת אמנם במגמת ירידה, אך רבים מהשורדים , שהם גם אנשים בקבוצת סיכון בשל גילם הגבוה, ממשיכים לחשוש לצאת מביתם ולהידבק בקורונה וזאת על אף שחוסנו.

כרמית שמיר נותנת מענה לניצולי שואה בזמן קורונה | צילום: דוברות כללית
כרמית שמיר נותנת מענה לניצולי שואה בזמן קורונה | צילום: דוברות כללית

הם גם ממשיכים לסבול מתסמינים של חרדה ובדידות שהחריפו במהלך שנת הקורונה וכן מתמודדים עם פרידה מאנשים יקרים להם שמתו גם כתוצאה מהקורונה. על כן, צוות העבודה הסוציאלית ממשיך להיות בקשר עם אנשים אלה ולתמוך בהם רגשית, תוך דאגה למיצוי הזכויות שלהם שלא תמיד מוכרות להם והם מתקשים להפעילן.

היבט נוסף הוא בני הדור השני, מציינות העו"ס של כללית. כיום ישנה מודעות בקרב מטפלים, כי השפעות השואה הינן נרחבות ונוגעות גם בילדיהם של ניצולי השואה. בני הדור השני אשר גדלו בקרב משפחות בהן חוו ההורים אובדן של בני משפחה וקרובים, כאב וסבל. רבים סבלו מפוסט טראומה ומדיכאון.

בחלק מהבתים רווח קשר של שתיקה סביב חוויות הזוועה מהשואה. בבתים אחרים ההורים סיפרו, לעיתים ללא רגישות לגיל הילד ולמסוגלותו הרגשית לספוג את סיפורי העדות הקשים.

לקשיים רגשיים אלה של ההורים ניצולי השואה, השפעות ארוכות טווח אשר מלוות את ילדי הדור השני בילדותם, בבגרותם ובאופי ההורות שלהם לילדיהם שלהם.

בתקופת הקורונה, נקלעו גם הם למצוקות נוספות, בשל השילוב של היותם מבוגרים בקבוצת הסיכון רפואי, אשר נאלצו להתמודד עם הקושי והחשש הישיר שלהם, יחד עם דאגה להורים הקשישים שורדי השואה וכל זאת עם מטען רגשי מורכב כילדי שורדים.

קבוצה זו גם מלווה על ידי צוות העבודה הסוציאלית בכללית ומקבלת תמיכה מקצועית ישירה או בהכוונה לגורמי הטיפול השונים.

 

לחדשות נוספות בהד הקריות לחצו כאן * לדף הפייסבוק שלנו לחצו כאן*

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות