fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

אחרי המטרונית, הגיע הזמן לאוטובוס חשמלי

תוכנית לצמצום זיהום אוויר מתחבורה שהכין איגוד ערים להגנת הסביבה אזור מפרץ חיפה אמורה להפחית את זיהום האוויר מתחבורה ציבורית ב-11 אחוז
מטרונית (צילום: חברת יפה נוף)
מטרונית (צילום: חברת יפה נוף)
דוגמה אישית. ד"ר דרסלר צילום: עצמי
דוגמה אישית. ד"ר דרסלר צילום: עצמימטרונית (צילום: חברת יפה נוף)

איגוד ערים להגנת הסביבה אזור מפרץ חיפה, השלים תוכנית לצמצום זיהום אוויר מתחבורה, בעקבות דרישת השר להגנת הסביבה. התוכנית הוגשה לשר וממתינה כעת לבחינתו ותקצוב הוצאתה אל הפועל. הצפי: שיפור של עד 11 אחוזים בזיהום שנגרם מתחבורה. התוכנית לצמצום זיהום מתחבורה נבנתה בשיתוף עם חברת יפה נוף, חברת אבי מושל המתמחה בפתרונות תחבורתיים, מומחים מהטכניון, רשויות מקומיות והמשרד להגנת הסביבה ומטרתה להביא לשיפור איכות האוויר בחיפה ובקריות, באמצעות צמצום הפליטה מתחבורה. התוכנית נועדה להוביל לשינוי תשתיות, שינוי התנהגותי ומתן פתרונות טכנולוגיים. 

בתוכנית הרשמית שהוגשה לשר להגנת הסביבה מפורטים הצעדים בהם ניתן לנקוט, בהם הקמת מסופי תחבורה ציבורית נוספים ומגרשי חנה וסע סמוכים להם בקרית אתא, גרנד קניון חיפה, חוף הכרמל ומרכזית המפרץ. הסדרת כרטיסי חנייה משולבים הכוללים נסיעה עירונית ונסיעה בינעירונית תתרום לאטרקטיביות שבהגעה בתחבורה ציבורית למרכזי התחבורה המרכזיים -מרכזית המפרץ ומרכזית חוף הכרמל. כמו כן, הוצע שדרוג קווי הזנה למטרונית מתוך שכונות בקריות, הוספת קווים ישירים בין מרכזית המפרץ וצומת זיו והוספת תחנות באזור קרית מוצקין. בנוסף, הוצעו מספר פתרונות כחלופה לאמצעי תחבורה קיימים, בהם אוטובוסים חשמליים במקום מנועי דיזל, עידוד שימוש ברכבים חשמליים שיתופיים באמצעות הקצאת עמדות חנייה בלעדיות לרכבים אלו ושימוש באופניים כאמצעי תחבורה מוביל, בהתבסס על תוכנית אב שטרם קודמה משנת 2008 ועוסקת בתשתיות מתאימות לקידום רכיבה על אופניים במרחב חיפה. מהלך משלים יהיה מערכת השכרת אופניים ושילוב שבילי הולכי רגל עם התחבורה הציבורית. בעיה נוספת שיש להתמודד איתה היא תופעת רכבי הליסינג כהטבה לעובדים, הגורמת לעידוד השימוש ברכב פרטי וגידול בנפחי התנועה.

על פי תחזית אוכלוסיות ומועסקים בגלעין מטרופולין חיפה, צפוי היקף המועסקים בשנת 2020 להיות כ-415 אלף אנשים, מתוכם כ-245 אלף תושבי הגלעין וכ-170 אלף חיצוניים.

מנגנון למתן תמריצים למעסיקים שיפעלו להסדרת שירותי הסעה, מלבד ריסון השימוש ברכב פרטי, יתרום משמעותית ליצירת שוויון מלא במיסוי בין עובדים המקבלים רכב ובין אלו שאינם מקבלים רכב, שיקבלו למשל הטבה מקבילה. עבור הגבלת תנועת משאיות, מציעים באיגוד ערים להטיל אגרה על תנועה בצירים העירוניים על מנת שנהגי המשאיות יבחרו בצירים חלופיים בשעות השיא, ואף לאסור תנועה בשעות השיא בצירים שונים. כמו כן, מוצע להסדיר מגרשים לחניית לילה לרכב כבד, כדי למנוע תנועת משאיות בתחומי העיר לצורכי חנייה, מטעמי זיהום אוויר ובטיחות ומבחינת הקטנת היצע החניה באזורי המגורים.

 מנכ"ל איגוד ערים להגנת הסביבה באזור מפרץ חיפה, ד"ר דרסלר: "מלבד תוכניות אופרטיביות להקטנת תנועת כלי הרכב וצמצום זיהום אוויר מתחבורה, יש משמעות יתרה למתן דוגמה אישית ברשויות המקומיות. הכוונה היא לשותפות מלאה מצד העיריות, כגון רכישת כלי רכב בדרגות זיהום נמוכות עבור עובדי העירייה, שילוב קריטריונים לרכב נקי במכרזים לשירותים שונים של העירייה (הסעות, גינון, ניקיון וכו'), תמריצים לעובדי העירייה להגיע בתחבורה ציבורית או רכב בלתי מנועי, העברת קורס נהיגה חסכונית, חידוש משאיות בשירות העירייה וכדומה".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות