fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"הפכנו להמון מוסת שמבצע לינץ' בכיכר"

איך הפכה טעות אומללה (שיש לשלם עליה) של וטרינר למסע שיסוי והסתה חסר מעצורים ברשתות החברתיות? * הסיפור של ד"ר דוד דדיה, והכלבה ג'סיקה מזווית לגמרי אחרת
"שבור וכואב את המקרה. אין לי אלא להתנצל בפני המשפחה". ד"ר דוד דדיה | צילום: ד"ר אלי שוסטרמן
ד"ר דוד דדיה | צילום: ד"ר אלי שוסטרמן

 

גילוי נאות. בשישי האחרון זעמתי. קראתי את הכתבה שפורסמה ב"וואלה!" והרגשתי כיצד הדם שלי רותח בעורקים. ברגע של סערת רגשות כתבתי פוסט בפייסבוק הפרטי שלי נגד הווטרינר ד"ר דוד דדיה וקראתי להשעותו מיידית מעבודתו כווטרינר הרשותי של קרית ביאליק, קרית מוצקין וקרית ים. המראה של הכלבה הגוססת שהוצאה מהפח ליווה אותי כל השבת. הידיעה שמדובר בווטרינר בעל שם טוב לא היטיבה עם הרגשתי. "דדיה? איך יכול להיות?". הרי לא אחת פרסמתי כתבות על מעשיו המופלאים והלא מובנים מאליהם למען בעלי חיים. שיגרתי הודעות בווטסאפ לכל מי שאני מכירה ושמכיר את האיש, ושאלתי: "דדיה, איך יכול להיות?".

יומיים חלפו. הרשת געשה ורעשה. הקללות, הנאצות, איחולי המוות לדוקטור ולמשפחתו לא נתנו לי מנוח. עצרתי לרגע, נשמתי עמוק וקבעתי: "דדיה, לא יכול להיות!". יש צד אחר לסיפור, ובצד הזה הכתבה הזו תעסוק. ד"ר דדיה עצמו סירב להתראיין, וזה די מובן לאור הלינץ' (אין מילה אחרת) שנעשה בו השבוע ברשתות החברתיות.

הודה בטעות
תחילה העובדות: תושבת קרית אתא שלחה את כלבתה המבוגרת, ג'סיקה, להמתת חסד אצל ד"ר דדיה. מדובר בכלבה שהייתה חולה במחלה סופנית. ד"ר דדיה ביצע בה המתת החסד, ולאחר מכן, במקום לשלוח את גופת הכלבה לשריפה, כפי שהתחייב מול הבעלים, עטף אותה בסדין והשליך אותה לפח האשפה. זה דבר שלא ייעשה, אין על כך עוררין, וד"ר דדיה אף הודה בטעותו. יתרה מכך, בשיחת טלפון עם מי שהזדהה כנכד של בעליה של הכלבה, ד"ר דדיה לא דיבר אמת כשאמר ששלח את גופת הכלבה למשרפה. "הטעות היחידה שלי הייתה שזרקתי אותה לפח", אמר ד"ר דדיה לכל מי שרק שאל.

אלא שהדברים לא התגלגלו כמצופה. ככל הנראה, הליך המתת החסד לא בוצע כראוי וכעבור כמה שעות הכלבה התעוררה בתחתית פח האשפה במצפה אבי"ב. יללותיה הגיעו לאוזני תושבים שמצאו אותה בפח והוציאו אותה. באמצעות השבב שבגופה אותרו בעליה, שהסבירו כי מדובר בכלבה זקנה, חולה מאוד, שנשלחה להמתה אצל ד"ר דדיה. גם ד"ר דדיה הוזעק למקום, והתפתח עימות קולני בינו לבין התושבים שמצאו את הכלבה. בסרטון העימות, שהופץ ברשתות החברתיות, נשמעו התושבים מטיחים בד"ר דדיה האשמות קשות על שזרק לפח כלבה חיה, ואם לא די בכך אף קשר את רגליה. התגובות לסרטון, שאיחלו לד"ר דדיה להיקבר חי כמו הכלבה, לא איחרו לבוא.

דברים כאלה קורים
ביררתי השבוע עם וטרינר ותיק, כיצד תקלה כזו יכולה לקרות בהליך של המתת חסד. מתברר, שהיא יכולה לקרות ושיש לכך גם עדויות בספרות המקצועית. הווטרינר הסביר לי כי המתת חסד מבוצעת בשני שלבים. השלב הראשון הוא זריקת טשטוש והרדמה – כמו לקראת הליך ניתוחי – כשלאחריה נותנים מנת יתר של ההרדמה. לדבריו, במקרה שלפנינו קרה אחד משלושת הדברים: האחד – מנת היתר ניתנה במינון נמוך מדי; השני – מנת היתר לא הוזרקה לווריד כפי שצריך, והדבר השלישי – ייתכן שמדובר בכלבה בעלת לב חזק. הווטרינר עימו שוחחתי אמר שדברים כאלה נדירים אך בהחלט קורים ושאין לו כל ספק שד"ר דדיה היה משוכנע שהכלבה מתה.

וטרינר נוסף, המכיר אישית את ד"ר דדיה הוסיף: "ד"ר דוד דדיה הוא וטרינר יותר מ-25 שנה ומוכר באזור כווטרינר מוערך, מקצועי ומסור. הניסיונות לטעון כאילו הוא לא ביצע את ההרדמה ופשוט השליך את הכלבה קשורה לפח הם פשוט חוסר הבנה של מה שקרה. הכלבה כלל לא הייתה קשורה. המקרה הזה הוא מקרה חריג ונדיר, שבו נפל פגם בהליך ההרדמה. ישנם מקרים בספרות הרפואית שמעידים כי מקרים כאלו קרו בעבר. לא הייתה כאן שום התעללות. הניסיון לטעון שווטרינר ותיק ומוערך, שמקדיש את חייו לטיפול בבעלי חיים, יתעלל בבעלי חיים – הוא פרשנות מעוותת למה שקרה. זה סיפור שנופח מעבר לכל פרופורציה ברשתות ואין לו כל קשר למציאות. אין לי ספק שכאשר אנשי מקצוע יבדקו את הדברים, הם יגיעו לאותה המסקנה. רבים באזור הקריות מכירים היטב את ד"ר דדיה, את מקצועיותו ואת מסירותו. המקרה הזה נפל עליו כרעם ביום בהיר וכואב לו עמוקות. הפכו אדם שהקדיש את חייו לטיפול בבעלי חיים לאויב העם".

הכלבה לא נקשרה
ד"ר דדיה, בתגובות שמסר במהלך השבוע, עמד על כך שהוא לא קשר את רגלי הכלבה, ואכן אין כל עדות לקשירה כזו, לא בתמונות ולא בסרטון. גם אין כל רמז לשרוך או לחבל שבאמצעותם נקשרה. מה שכן, מכיוון שהיה בטוח שהכלבה מתה, הוא עטף אותה בסדין, וכשהכלבה שהתעוררה, הסתבכה בסדין. זה הסיפור. הוא קשה ואף מזעזע, אבל הוא לא הופך את ד"ר דדיה – לא לרוצח סדיסט ולא לשטן.

מירי שבת, לוכדת חתולים בקריות כבר יותר מעשור ומבצעת חילוצים של בעלי חיים במצוקה, ידועה באהבתה העזה לבעלי חיים ומעניקה לחתולים וכלבים עזובים ונטושים מחסה עד שהם מוצאים בתים מאמצים. שבת לא יכלה לשאת השבוע את העליהום שנעשה על ד"ר דדיה והייתה בין הראשונים לצאת להגנתו.

"ד"ר דדיה לא זרק ביודעין כלבה חיה לפח ובטח שלא קשר את רגליה", אמרה השבוע שבת ל"הד הקריות", אין מצב בעולם. הוא לא עשה את זה. נקודה. אינספור פעמים, במקרים של חילוצים בעייתיים של חתולים, הוא נרתם לעזרתי. הוא זה שדחף לעיקורים ולסירוסים של חתולי הרחוב בקריות. פנה לראשי הרשויות, נלחם על תקציבים, לא מרפה. בבתי ספר הוא מרצה לתלמידים נגד התעללות בבעלי חיים. הוא לא חייב לעשות את זה. הוא יכול לשבת בכיסאו המרופד כווטרינר רשותי ולקבל שכר, אבל הוא לא. הוא פועל למען בעלי חיים כבר שנים. הוא מסייע גם לאנשים פרטיים בחילוץ ולכידת חתולים שזקוקים לטיפול.

"היו לי כמה מריבות איתו. לא אחת הוא הביא אליי גורי חתולים בני יומם כדי שאטפל בהם עד שיתחזקו ויימצאו להם בתים מאמצים, ואני אמרתי לו שאני קורסת תחת הנטל. לא יכולה לקלוט חתולים נוספים. אמרתי לו שיפסיק עם זה. במקרה של מציאת גורים בני יומם, חסרי סיכוי, החוק מאפשר לו להמית אותם. אבל הוא, במקום להמית, הביא אותם אליי. היה מקרה של חתול רחוב שנשך ילדה. גם במקרה הזה, אם החתול מהווה סכנה, החוק מאפשר לו להמית אותו. אבל הוא לא המית. הוא הביא אליי שלושה חתולים כאלה.

"גם כלבים מסוכנים, כמו אמסטפים ופיטבולים שהחרים מבעלים לא אחראיים, לא המית, למרות שהחוק מאפשר לו זאת. הוא העביר אותם לעמותה שמתמחה בטיפול בכלבים כאלה. לשאול (שאול לפיד, מנהל צער בעלי חיים חיפה – מ"ג) הוא העביר כלבים מהסגר, כלבים שיכול היה להמית, אבל הוא לא המית. תשאלי את שאול כמה כלבים כאלה הוא קלט, רק כי ד"ר דדיה ביקש.

"קשה לי עם מה שעשו השבוע לד"ר דדיה. הוא אדם טוב. חשוב לי שיידעו שזה שקר – הרגליים של הכלבה לא היו קשורות! מישהו ראה תמונה שלה עם הרגליים קשורות? אין שום הגיון בעולם שד"ר דדיה יזרוק לפח כלבה אם ידע שהיא חיה. שום היגיון".

פעילות רבת שנים
פעילים נוספים למען בעלי חיים, איתם שוחחתי השבוע, אמרו ל"הד הקריות", כי למרות המעשה החמור של השלכת הכלבה לפח, אי אפשר להתעלם מכל פעילותו של ד"ר דדיה למען בעלי החיים במשך שנים רבות. בין הפעילויות שפירטו בפניי: הרצאות בפני תלמידי בתי הספר על חשיבות העיקור והסירוס של חיות המחמד בכלל וחתולי הרחוב בפרט ועל חשיבותם לסביבה האקולוגית שבה אנו חיים; ד"ר דדיה אינו מאפשר פגיעה בחתולי רחוב או הרחקתם מהטריטוריה שלהם; לא אחת הוא התערב בסכסוכי שכנים בעניין האכלת חתולי רחוב ומצא פתרונות שהתאימו לכל הצדדים ובכך הציל את החתולים שלא היו שורדים ללא האכלתם; בעלי חיים, שהוחזקו בתנאים קשים שגובלים בהתעללות, זכו בזכותו להטבת מצבם. אלה שתנאיהם לא שופרו הוחרמו על ידו והועברו לאגודת צער בעלי חיים חיפה או לעמותה המתמחה בכלבים כאלה; כלבים "מסוכנים" שהוחרמו מסיבות שונות – למשל, בשל נשיכות חוזרות ונשנות – הוחרמו ונשלחו ל-10 ימי הסגר על פי חוק. לאחר מכן, הייתה לד"ר דדיה הסמכות להרדימם, אולם הוא מעולם לא עשה זאת והעבירם לעמותה, שעבדה איתו בשיתוף מלא; במשך שנים אתי אלטמן, מייסדת עמותת תנו לחיות לחיות, העבירה לד"ר דדיה תלונות על התעללויות ואחזקה לא נאותה של כלבים ברחבי הקריות. ד"ר דדיה תמיד בדק את התלונה בעצמו וטיפל בה ברגישות וביעילות, כשרק טובת הכלב לנגד עיניו. בנוסף, ד"ר דדיה מגיע לחסן בבתים כלבים, שבעליהם מסיבות שונות לא יכולים להגיע למקום החיסון העירוני.

לא רוצח ולא סדיסט!
שאול לפיד, מנהל אגודת צער בעלי חיפה, אישר השבוע כי במהלך השנים קלט, לבקשת ד"ר דדיה, אינספור כלבים שהיו מיועדים להמתה. ל"הד הקריות" הוא אמר: "גם אם ד"ר דדיה עשה מעשה שלא ייעשה, והיה כאן רצף של מקרים אומללים שלא היו צריכים להתרחש, כי כלב לא צריך להתעורר במכולת אשפה – הוא לא מתעלל, הוא לא רוצח והוא לא סדיסט! כן, הוא שגה, אבל מכאן ועד למה שקורה עכשיו ברשתות החברתיות? אנו עדים ללינץ' מבהיל. אמירות כמו 'נשרוף אותך ואת משפחתך', 'אנחנו נגיע אליך ונשליך אותך לפח האשפה', 'מתחיל הסיוט של החיים שלך'. לאן הגענו?.

"מה שקרה עם הכלבה לא היה צריך לקרות. אין על כך עוררין. ד"ר דדיה, כנראה, יצטרך להסביר את המעשים שלו, לשאת באחריות ואולי גם לתת את הדין. אבל הלינץ' הזה? תעצרו! הגזמתם!. אני מכיר את ד"ר דדיה 20 שנה. הוא איש אהוב ומוכר. לא מגיע לו מה שמעוללים לו עכשיו. אני נמצא בצומת הזה כל כך הרבה שנים ומעולם לא שמעתי עליו תלונות. אולי רק תלונות מאנשים שהחזיקו כלבים מסוכנים בתנאים לא ראויים, לא סירסו אותם, והוא החרים אותם. כן. הוא שגה הפעם. ובכל זאת, איך אדם כל כך אהוב הופך בכמה שעות לאדם הכי שנוא?

"הוא גם לא עשה את זה מבצע כסף בניסיון לחסוך בחומר ההרדמה. מדובר בחומר לא יקר בכלל. המסע הנורא הזה של ההתנפלות עליו – בלתי נסבל. מה? אנחנו המון מוסת שמבצע לינץ' וסוקל באבנים בכיכר? ייתכן שמגיע לו להיענש, הוא עשה טעות והוא צריך לשלם עליה, אבל בין זה לבין מה שקורה ברשתות החברתיות – המרחק הוא עצום".

מטעמו של ד"ר דוד דדיה נמסר בתגובה: "במשך 25 שנים כווטרינר פעלתי יום וליל לטפל בבעלי חיים ולהעניק להם מזור. המקרה המדובר הוא אירוע חריג ונדיר. ערכתי הליך הרדמה בהתאם לפרוטוקול, כפי שעשיתי במקרים רבים אחרים, ואני בודק מדוע קרה מה שקרה. אני שבור וכואב את המקרה. אין לי אלא להתנצל בפני המשפחה ולומר, כי אני מצר צער עמוק על הכאב שנגרם למשפחה ולג'סיקה".

 

 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות