fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"אף פעם לא חשבתי להיות זמר, זה נעשה לבד"

עופר לוי, גדול הזמרים שצמחו לז'אנר המזרחי בארץ, חוזר בראיון מיוחד ל"הד הקריות" למחוזות ילדותו בקרית אתא של שנות ה-60, מספר על החזרה בתשובה ולאחריה ההתמתנות ומדבר על אהבות חייו, אשתו החמישית הצעירה ממנו ב~19 שנים, בתו בת ה~4 והקהל שהולך אחריו כבר שלושה עשורים וגם על האמונה השלמה בבורא עולם
עופר לוי (צילום: יובל הראל)
עופר לוי (צילום: יובל הראל)

 

אין הרבה שוחרי מוזיקה, באשר היא, שלא מכירים את הזמר עופר לוי. חלק מתחברים יותר לסגנון השירה הייחודי שלו, חלק פחות, אבל מה שבטוח, כולם מכירים ויודעים שהוא מי שהכניס לפנתאון המוזיקה הישראלית את הז'אנר התורכי והערבי.

לוי נולד וגדל בקרית אתא וממנה התפרסם בשנות ה~90, כשהפך לזמר הראשון מהמוזיקה המזרחית, שהופיע בהופעות המוניות, כלומר: קיסריה. הוא גדל במשפחה של תשעה ילדים, בתחילת שנות ה~60. "לא היו שבילים ומדרכות בעיר בילדותי, אנחנו יצרנו אותם, כמו השבילים שיוצרות הכבשים בשדה, כך חקקנו עם הנעליים שלנו את השבילים, כשהיינו רצים הביתה עם הבוץ".

עופר לוי (צילום: יובל הראל)
עופר לוי (צילום: יובל הראל)

את ההופעה הראשונה שלו עשה על במה בגיל 5 וחצי, וכמה חודשים מאוחר יותר, שר את השיר הראשון שלו בערבית. "הייתי ילד נדיב מאוד, עוזר לכולם, תמיד שומר על חלשים ומרביץ לחזקים", הוא מספר השבוע, "הייתי סרבן לימודים, לא אהבתי ללמוד אף פעם כי זה לא עניין אותי. לא מעצלנות, אני אינטליגנט, פשוט הבנתי שמה שמלמדים בבית ספר חילוני זה כלום, הבל של הגויים שהביאו  מאירופה, עקרו את התורה ולא לימדו אותנו שום דבר".

הרבה דברי תורה וקישורים לבורא עולם ניתן לשמוע מלוי בשנים האחרונות. בשנת 1995 הוא חזר בתשובה, הפך לחרדי והפסיק לשיר את שיריו מהתקופה החילונית. בשנת 2004 התמתן מעט, שינה את המראה החרדי, גילח את הזקן והחליף את החליפה השחורה בכיפה לבנה גדולה או בכובע קסקט.

עופר לוי (צילום: יובל הראל)
עופר לוי (צילום: יובל הראל)

"אני זוכר את עצמי שר לעצמי עם עצמי, למטה בחצר הבית, או עם החברים. אני הייתי מזמר והיינו מנגנים על מקל של מטאטא, כאילו גיטרה, ועם הפח של החמוצים שהיה התוף. דמיינו שאנחנו זמרים גדולים. אף פעם לא חשבתי להיות זמר, לא רציתי כלום, זה נעשה לבד".

בצבא ניסה להתקבל ללהקה הצבאית, אך לא הצליח, ושירת בחטיבת גולני במהלך מלחמת לבנון הראשונה. כשהשתחרר הוציא את אלבומו הראשון "הקלפן" והופיע בהרבה מועדונים. שנתיים לאחר מכן, הוציא את האלבום "תפילת אדם", שהוקלט במהלך הופעה של בתורכיה והצליח בקרב חובבי המוזיקה התורכית.

עופר לוי (צילום: יובל הראל)
עופר לוי (צילום: יובל הראל)

בשנת 1990 הוציא את האלבום "לא יכול בלעדיה" שזכה להצלחה בקרב אוהבי המוזיקה המזרחית ושנה לאחר מכן הוציא את האלבום "כוכב שנות התשעים", שנמכר ביותר מ~400 אלף עותקים. כמעט כל שנה או שנתיים הוציא לוי אלבום, גם כשחזר בתשובה הוציא אלבום בעל תכנים דתיים. בשנת 2011 הוציא את הסינגל "הכל היה שונה", לקראת הופעה בקיסריה. בעקבות הצלחת השיר וההופעה, הופיע שוב במקום המהווה פסגת החלומות ליוצרים צעירים. בשנת 2012, הוציא את הדואט עם אייל גולן "רצתי אחרייך" ושנתיים לאחר מכן הוציא את אלבומו ה~17 "האישה של חיי". באותה השנה הוציא דואט גם עם הזמר ישי לוי וכמה חודשים מאוחר יותר הוציא את אלבומו ה~18.

מופע מול הגלים. בחול המועד פסח יפתח לוי את מסע ההופעות החדש שלו, "תראי אותי", באולם "אופק הים" בנתניה על החוף. "מופע ענק, כשהגלים נוגעים בחומה של הקונצרט, כמו קיסריה, אבל בנתניה. אחד המקומות היפים בעולם. הגלים נותנים את הבום, כשהים סוער על החומה, וזה פצצות. יש במה ענקית וסאונד ברמה בינלאומית. מדובר בקונצרט של שלוש שעות, משהו עצום. השיר 'תראי אותי' מתעסק בשכינה הקדושה שעזבה אותי כבר 200 שנה ואני יושב ומתפלל ומייחל ומקווה שיהיה סוף וקץ לגלות וייבנה בית שלישי. אני שר לשכינה, כאילו לאשה. האלבום מתעסק בהרבה רגש רומנטיקה בינו לבינו, ביני לבינכם, ביני לבין הקדוש ברוך הוא".

עופר לוי (צילום: יובל הראל)
עופר לוי (צילום: יובל הראל)

המקום, בו יופיע בנתניה, שייך לחבר טוב שיארח אותו על בסיס קבוע. "יעקב פרווה הוא חבר טוב שלי, אנחנו יכולים לשבת ולהיעלם לכולם, על סלע במדבר, על מפל מים, עם בקבוק יין וליהנות במשך שעות ביחד. הוא הגיע מצרפת והכרנו בבת ים לפני 22 שנים והתחברנו".

לדבריו, אחת הסיבות שהחליט להתחיל להופיע במקום על הים בנתניה היא בשל העובדה שזה קרוב לקרייתים ולחיפאים. "המקום קרוב לכולם ואשמח מאוד לפגוש אותם", והוא מדבר כמובן על קהל המעריצים שמלווה אותו זה שלושה עשורים, "אני מזהה אותם בפנים, כי עשיתי יותר מ~50 אלף הופעות ואני עדיין מזהה את המעריצים שלי, גם אם לא יבואו להופעה שנתיים. חיפאים הם קהל מדהים, אני אוהב אותם מאוד, הם אנשים מיוחדים.

"יש לי אהבה מאוד גדולה למוזיקה, לנגן ולשיר, לעמוד באולפן ולתת לכם שירים חדשים, להתרגש כמו ילד קטן, כשאני לבד עם טכנאי ומעבד את השירים ואז לבוא אל הבמה ופשוט לעמוד לשיר את הכל בלייב, לגעת בקהל, ללחוץ להם יד או ללטף אותם, לומר להם שאני אוהב אותם, אבל באמת, ולא כי הם באו להופעה. אני משקיע את כל כולי וכל מאודי בקהל. אם יש לי בצד כמה אלפי שקלים, אני מוציא שיר שיהיה להם טוב. יש לי כבר יותר מ~400 שירים וכל שיר זה הון תועפות, ים כסף, ובמקום לקנות אדמות, אני משקיע בשירים. לעמוד ב'אופק הים' ביום הראשון של חול המועד מאוד מרגש אותי, להחזיק מיקרופון ביד ולהסתכל על הגל כשהוא נשבר. חוויה".

כולנו צדיקים. אני שואלת אותו על החזרה בתשובה ועל התהליך שעבר להפחתת החרדיות, והוא עונה: "אף פעם לא הייתי חילוני לחלוטין, אין אצלנו ביהדות חילונים, כולנו צדיקים, אנחנו פשוט לא יודעים את זה. אם היינו יודעים כמה אבא שבשמיים הוא טוב ומיטיב עימנו, לא היינו חילונים. אנחנו לא חילונים, כי רובנו שומרים יום כיפור, עושים ברית מילה לילד. נכון שיש דרגות בדתי, אבל אין דבר כזה חילוני. כולנו עושים ליל סדר, מתחתנים כדת משה וישראל, וכשמישהו נפטר, אנו אומרים קדיש ועושים שבעה, הכל זה מצוות, אחרת לא היינו יושבים שבוע על מזרונים".

אביו נפטר לפני 33 שנים ואמו נפטרה לפני קצת יותר משנה, אך לוי מרבה להגיע לקריות, מאחר שרוב אחיו ואחיותיו מתגוררים פה. אני שואלת אותו אם יש פינה שאהובה עליו במיוחד בקריות והוא אומר: "אין לי פינה אהובה בקריות, הפינה השתנתה. פעם אלו היו השבילים בקריה, כשלא היו מדרכות ולא היו גדרות בין הבתים. כשהייתי ילד לא סגרו אותנו בגדרות, הכל היה פרוץ, היינו נכנסים לכל מקום, היינו כמו משפחה אחת גדולה, וזה היה משהו מיוחד. היום רואים בקריות חומות וגדרות, זה גידר וזה סגר, מה קרה? שילכו לגור בבית הסוהר".

לפני תשע שנים נישא בפעם החמישית לאושרית לוי, שצעירה ממנו ב~19 שנים. לפני ארבע שנים נולדה בתו אמילי. "אני מתכוון להביא עוד ילדים, אני צעיר. יש לי צעצוע, יש לי את מי להריח כל הזמן, להבדיל מאלו שמחזיקים כלבים בבית וכל הבית ריח ושערות. לי אין מושג איך חיים עם כלב בבית, אבל להבדיל אלף הבדלות, במקום חיות מחמד, תביאו ילדים לעולם. ילדים צריך לחנך ולגדל בנחת, להחמיא להם כמה שיותר, לפנק אותם, לחבק אותם ולנשק אותם עם כל הכוח, ככה יגדלו ילדים טובים. הורים שאומרים לילדים שלהם, שהם לא בסדר, הורסים את הילדים. מי שנותן ריטלין לילד שלו, שהוא ייקח ריטלין, אלו לא הורים טובים. הריטלין הוא סם לכל דבר ואני לא מבין איך נותנים סם כזה לילדים. איך הממשלה מרשה את זה? הרי מי שנתפס עם סם נעצר, וריטלין מוכרים לכל מי שרוצה".

52 זה תינוק. על הזוגיות עם אשה הצעירה ממנו כמעט בשני עשורים הוא אומר: "אשתי צעירה ממני, הרי מה זה גיל, אני בן 16 בשנים, אני עושה אופנוע ים, רץ, משחק ממנגל, שותה יין וצוחק, מופיע ושר, ואני ילדותי ואני מוזיקאי, מה זה 52, זה תינוק. אשתי לא מחליפה אותי במיליון גברים בגיל 20, שיהיו מיליונרים ודוגמנים. היא היפה בנשים, הכי יפה שיש, לא ראיתי אשה יותר יפה ממנה, והסתובבתי בכל העולם, ראיתי הרבה נשים יפות, היא נאמנה מאוד, מסורה, אוהבת, יש לה נתינה אדירה, מדהימה ובשלנית שאין דברים כאלה בעולם, מסודרת, והכל טבעי אצלה, ללא ניתוחים. היא החברה הכי טובה שלי, היא הלב, הכבד והכליות שלי, האוויר שאני נושם, הדם והעצמות, אהבת חיי".

אחרי כמעט 20 אלבומים ומאות שירים, יש לו עוד חלומות. "החלום שלי הוא לראות את כולם אוהבים האחד את השני, ללמד אהבת חינם, שכולם יהיו אמיתיים, לא יגנבו, ישקרו וירצחו, אני חולם לעקור את הרוע מהעולם ולשרוף אותו עם הרבה סולר, שהשריפה הזו לא תיכבה לעולם, רק תכלה את רוחות הטומאה והרשע, לאבד את כל כוחות הרוע מהעולם ורק לתת אהבת חינם אחד לשני".

ואם תהיתם, למרות שרק בחול המועד הוא יוצא במופע חדש, בימים אלה הוא עובד על פרויקט חדש עם ציקי זנאתי ועם גוסטו, יוצר, מלחין וכותב, ששר עם התזמורת האנדלוסית. "אני הולך לעשות אלבום חדש, שיהיה כל כולו אלבום שהולך לכבוש את כל העולם הישראלי. לא יהיה יהודי שלא ישמע את האלבום, כי הוא יהיה מיינסטרים. אני הולך לשיר בסגנון הישן שלי, כמו 'לנצח לאהוב', כמו 'אהבה אמיתית', כמו 'מאוהב בגשם', סגנון שכל תינוק ישמע ויגדל עם זה ויגיד שאלו השירים הישנים שלי. אלו השירים שאני עומד לתת לדורות החדשים, כי הישנים כבר קיבלו. בקיץ אני עומד לערוך קבלות שבת משעה 12 עד שעה חמש ב'אופק הים', עם נגנים ומלצרים והפקה שהולכת להפוך את העולם בנתניה. יהיו שם מפגשי מעריצים שישירו קריוקי, ואני אשב איתם, הולכים להיות דברים מדהימים. הקונצרט שלי יתחיל בזמן השקיעה, על הים, כשרואים את השמש, ואז היא תשקע לאט~לאט והקונצרט ימשיך עד 11 בלילה".

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות