fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

אור ירוק להקמת פארק מורד נחל הקישון

המועצה הארצית לתכנון ובנייה דחתה את הערר שהגישה חברת נמלי ישראל, שטענה ששטחים המיועדים לפארק נדרשים לפעילות הנמלית ומשקפים אינטרס ציבורי ראשון במעלה
פארק מורד נחל הקישון | הדמיה: יעד אדריכלים, עבור רשות נחל הקישון
פארק מורד נחל הקישון | הדמיה: יעד אדריכלים, עבור רשות נחל הקישון

ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה דחתה פה אחד את הערר של חברת נמלי ישראל (חנ"י) והעניקה אור ירוק להקמתו של פארק מורד נחל הקישון.

התוכנית משתרעת על שטח של כ- 567,1 דונם בתחום חיפה ומציעה הקמה והסדרה של פארק מטרופוליני משני צידי ערוץ הנחל לאורכו של מורד נחל הקישון ממערב לדרך מספר 4 ועד מוצאו לים במעגן הדיג. הפארק המוצע מסדיר וכולל הרחבה של הפארק הקיים בפועל בסמוך למעגן הדיג. מטרת התוכנית היא הקמתו והסדרתו של פארק נחל קישון, תוך שימור וטיפוח השטחים הפתוחים וערכי טבע ונוף לאורכו ושיקום המערכת האקולוגית והנופית של גדת הנחל.

בערר שהוגש על ידי חנ"י נטען, בין היתר, כי קביעת ייעודי קרקע בהיקף מתאים עבור הפעילות הנמלית משקפים אינטרס ציבורי ראשון במעלה. "נמלי הים הם השער המסחרי העיקרי של מדינת ישראל ומשונעים בהם כ-99 אחוז ממטעני הסחר הישראלי. הואיל ושטחי העוררת בייעוד פארק מצויים במיקום אסטרטגי בשל סמיכותם לנמלי חיפה הקיימים וכן לנמל המפרץ הנבנה בימים אלה ומכיוון שכלכלת ישראל תלויה במידה רבה מאוד בקיומו של משק נמלי סדיר, ובכלל זאת העמדתם של שטחי עורף נמל המיועדים לפעילויות נמליות שמשלימות את הפעילות התפעולית המתבצעת בנמל, הרי שגריעת שטחים אלו מן העוררת משמעותה פגיעה במשק הנמלי ובכלכלת המדינה". עוד טענה חנ"י, כי על פי תוכנית האב שערכה דרושות עתודות קרקע, לרבות שטחי עורף נמל, בקרבת הנמלים הקיימים בחיפה בהיקף של כמה אלפי דונמים.

פארק נחל הקישון. צילום: דב גרינבלט החברה להגנת הטבע
פארק נחל הקישון | צילום: דב גרינבלט החברה להגנת הטבע

החברה להגנת הטבע הצטרפה לעמדה כי דין הערר להידחות. "מורד הקישון מהווה ייצוג ייחודי לבית גידול נכחד, לפנינת טבע עשירה בחי ובצומח ובמינים נדירים. הנחל וסביבתו הם מרחב טבעי פתוח אחרון בלב המפרץ המתועש. הנחל סבל בעבר מזיהומים קשים, ומדינת ישראל השקיעה ועודנה משקיעה סכומים עצומים בשיקומו ובהוצאת הבוצה המזוהמת ממנו. ערכי הטבע והנוף יוצא הדופן של מורד הקישון ושל חיבורו לים הם ייחודיים ובעלי חשיבות לשימור. מטרת תוכנית הפארק היא לא רק להבטיח את מימושם של ערכים אלה, אלא גם לממש את הנאת הציבור מהמשאב הייחודי הזה".

בהחלטה של ועדת המשנה לעררים לדחות את הערר נכתב: "שוכנענו כי המתכונת התכנונית, בה בחרה הוועדה המחוזית הכוללת בתחומה הן את שטח הפארק ואת השטחים אשר נכללים בתחום תוכנית פארק נמלי ישראל, כפי שהוגשה מאוחר יותר, היא מתכונת תכנונית אפשרית ולא מצאנו עילה להתערב בה".

מהחברה להגנת הטבע, שמקדמת את הקמת הפארק, נמסר בתגובה: "עם דחיית הערר, אנחנו מצפים מהגורמים הרלוונטיים להתחיל ולפעול להקמתו של הפארק, לשיקום בתי הגידול החשובים שבו ולטיפוח מרחב הנופש שלצידו".

מנכ"לית רשות נחל הקישון, שרון נסים, מסרה כי מדובר בצעד חשוב בדרך להקמת הפארק. "אנו שמחים שהצדק והשכל הישר ניצחו. האמנו לאורך כל הדרך בתוכנית אותה יזמנו לטובת הציבור ונלחמנו לאורך כל הדרך למען אישורה. כעת אנחנו פועלים לאיגום התקציב הדרוש להקמת הפארק ולהוצאת התוכנית מהכוח אל הפועל למען כלל תושבי מטרופולין חיפה".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות