fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

כשטבע, ים ויוקרה נפגשים

איך מאזנים בין פיתוח ובנייה ובין הטבע וחוף הים? כיצד מצליחים להקים שכונה איכותית ומודרנית, שכל הדירות בה משקיפות אל הים ושכל חלקיה מקושרים בגינות ושבילים עד ללגונות המפורסמות של גן לאומי אכזיב? עו"ד שיר הספרי ממתגת ערים ונדל"ן בסקירה מלאה לשכונה שנבחרה במיזם ארצי לאחת המבטיחות בארץ.
עו"ד שיר הספרי ממתגת ערים ונדל"ן, צילום: יוהנס פלטן

רצועת החוף של ישראל הולכת ומצטופפת עד אפס מקום, ועבור ישראלים רבים המבקשים להתגורר צמוד לים, מול נוף בתולי, המתאפיין במים צלולים, מרחבים תכולים אינסופיים ואוויר נקי – החלום הזה הולך ומתרחק מהישג יד. אלא שישנו בכל זאת מקום אחד מרהיב ומיוחד, שבו החלום הזה קורם עור וגידים והוא בהחלט אפשרי – שכונת הים אכזיב.

אכזיב הוא מהמרהיבים והרומנטיים ביותר בין חופי ישראל. רצועת חוף זהובה מפרידה בין העיר המקראית אכזיב ובין לגונות ובריכות ים קסומות, רדודות ועמוקות. על החוף הזה נכתבו שירים וסופרו סיפורים רבים. בין היתר הקים שם אלי אביבי בשנות ה־50 את מדינת אכזיב, שהייתה מוקד משיכה עבור אנשי הבוהמה מהמרכז. אפילו נעמי שמר כתבה בעקבות ביקורה במקום את השיר "לילה בחוף אכזיב" בביצוע שלישיית גשר הירקון.

השכונה, שבנייתה החלה בשנת 2015 ומשתרעת על שטח של כ־65 דונמים, מוקפת בטבע פראי מכל עבר: היא נושקת לשמורת הטבע אכזיב הייחודית והפסטורלית, ובצמוד לה נמצאים חוף אכזיב (בננה ביץ' לשעבר) ופארק אכזיב המיתולוגי. אפשר פשוט לרדת מהבית עם הילד על הכתפיים או עם בני הזוג, ובהליכה קצרה של 400-200 מטר להגיע לים.

אל טבע שעוטף את השכונה מכל עבר, מצטרף גם פיתוח סביבתי מסיבי בדמות מדשאות רחבות ידיים המשקיפות אל הים, לצד שטחים פתוחים רבים ושבילי גישה נוחים אל החוף. להנאת תושבי השכונה נבנתה גם טיילת – טיילת כוכב הים, הכוללת מתקני ספורט, פארק משחקים גדול וחדיש ופינות ישיבה.

חיבור מושלם לטבע ולים

המאפיין הבולט ביותר בשכונת הים אכזיב – שהינה מיזם משותף של קבוצת אלקטרה מגורים וקבוצת צמח המרמן – הוא החיבור יוצא הדופן לטבע ולים. לפיכך מיד עם הקמתה, לפני כשבע שנים, החלה למשוך אליה תושבים ממגוון סוגים – החל במשפרי דיור בני 50 ומעלה שילדיהם עזבו את הבית, דרך זוגות צעירים בני 40-30 בחתך סוציו אקונומי גבוה יחסית מאזור הצפון (חיפה עד קריית שמונה) וכלה במשקיעי נופש ממרכז הארץ – השרון, גוש דן, ירושלים ויישובי ההר. לצד אלה רכשו במקום דירות רבות גם יזמי הייטק מובילים ובכירים במשק הישראלי, אשר מגיעים לנפוש בהן בסופי השבוע ובחגים.

מלבד איכות החיים הגבוהה שמאפיינת את המקום, נהנית השכונה גם מנגישות נוחה, בהיותה ממוקמת סמוך לכביש החוף (4) ובמרחק של 8 דקות נסיעה בלבד ממרכז נהריה ומתחנת הרכבת העירונית.

בית ספר עם נוף לחוף

למעלה מ־400 משפחות כבר מאכלסות את שכונת הים אכזיב, מתוך כ־750 יחידות דיור המתוכננות בסך הכול, ולרשותן עומדים שירותים קהילתיים מקיפים ומודרניים. בין היתר, בימים אלה מסתיימות עבודות הבנייה של מרכז קהילתי חדיש, ובו ג'ימבורי, ציוד ספורט ימי ואולם חוגים ופעילויות לכל הגילאים. לצד זאת נחנך לאחרונה בית כנסת חדש ומפואר. בקרוב תחל הקמתו של מרכז מסחרי בגודל של 3,000 מ"ר, בסמיכות לטיילת השכונתית, שיכלול מלבד מגוון חנויות, בתי קפה ומסעדות, גם שירותי קהילה שונים.

בתחום החינוך נבנו בשכונה גני ילדים חדשים, ועד שתחל בנייתו של בית הספר השכונתי – אף הוא מתוכנן להיות בצמוד לחוף הים, עומדות לרשות התלמידים הסעות ייעודיות למוסדות החינוך.

שפה אדריכלית אחידה

היות שמדובר בשכונה חדשה לחלוטין, הממוקמת במרחק הליכה קצרצר מאחד החופים היפים בארץ ומהלגונות המפורסמות של אכזיב, היא תוכננה על פי קו אדריכלי אחיד ובמחשבה הוליסטית. זאת במטרה להקנות לה מראה אחיד ומיוחד, לחבר אליה את הטבע ולאפשר כמה שיותר מבטי ים מהדירות. את המענה התכנוני לכך סיפקו במשותף משרד רני זיס אדריכלים בע"מ ומשרד פיק אדריכלים.

על ייחודיות השכונה בהיבט האדריכלי מסבירים בפיק אדריכלים, כי "בבואנו לתכנן, חשבנו כיצד יוצרים שכונה עם סיפור והקשרים פנימיים במקום שורות בניינים מנותקים זה מזה ומסביבתם. כמו כן כיצד מאזנים בין פיתוח ובנייה לבין שמירה על ערכי טבע וחוף, וכיצד מצליחים להקים שכונה איכותית במחירים סבירים. היזמים הציבו בפני אדריכלים הנחיה, שלפיה מכל דירה יהיה ניתן לראות את ים, והאדריכלים הציעו קונספט בינוי במדרג ולא בשורה אחידה, ואפשרו לפתוח את המבטים מהדירות לים ויצרו מערכת של שבילים וחצרות ירוקות בין הבניינים. כך התכנון יוצר שכונה, שקושרת בין בנייניה ומאפשרת טיול ופעילות בטוחה ללא כבישים, ויחד עם זאת שומרת על נגישות גבוהה ביניהם ובינם אל הים, המהווה גיבור ראשי בסיפורה של השכונה.

עוד הם מסבירים, כי המדרג בגובהי הבניינים ויצירת רצועות שימושים מציבורי לפרטי, מסייעים להקטין את הפגיעה בטבע הבתולי ויוצרים איזון ראוי, המשאיר שטח נרחב לשימוש הכלל. בצד המערבי נשמרת גם רצועת חוף ברוחב של 160-100 מ' טבעית ופתוחה לציבור ללא פיתוח.

בנייה סביבתית וחסכוניות

ברציונל התכנוני של משרד זיס אדריכלים, השותפים בתכנון השכונה, "התפיסה העיצובית באה לידי ביטוי באמצעות איכויות הנוף הייחודיות של האתר, ונשענת על יחסי הבניין עם הים התיכון. המטרה העיקרית הייתה ליצור תרבות מיקרו־עירונית, הממזגת את מגורי המשפחה עם פעילויות פנאי לאורך חוף הים, ובכך לספק חוויית מגורים מודרנית, הנהנית מהטמעת מרחבים ציבוריים ופעילות מסחרית משופרת.

"אסטרטגיית התכנון התמקדה גם בטכניקות בנייה ידידותיות לסביבה וחסכוניות, בדגש מיוחד על חיסכון במים ובאנרגיה. המתחם משמש כאגן לאגירת מי גשמים, באמצעות מערכת סינון ואיסוף מים ממוחזרים משטח המבנה.

"החופים הסלעיים הסמוכים והצמחייה המקומית שימשו השראה למבנה החזית הגיאומטרי, המנוקד בקישורים ירוקים, מעברים ושטחים פתוחים רחבים, המעודדים תנועה לאורך הטיילת ויוצרים המשכיות בין פונקציות ציבוריות עם נוף פתוח לים התיכון".

אתגרי תחזוקה ופתרונם

היזמים והאדריכלים בחרו לבנות מבנים של עד 8 קומות בלבד, עם ארבע דירות בקומה בלבד. זאת מתוך הבנה, שעדיפה בניית מבנים צנועים יותר, התואמים את מיקומם מול הים ואת חווית השכונתיות, שיאפשרו תחזוקה זולה יותר לאורך זמן, לעומת מבנים רבי קומות עם דירות רבות, המצריכים מערכות משוכללות יותר, תוספת מעליות, חדרי מדרגות וכד'. מבנים קטנים יותר מעודדים חיי קהילה ומאפשרים תחזוקה פשוטה.

לפי משרד פיק אדריכלים: "תמהיל הדירות הוא מוטה משפחות, כשמחציתן בנות 5 חדרים והיתר 4 חדרים, והן כוללות דירות גן ופנטהאוזים. המרפסות, שכאמור פונות כולן אל הים, גדולות מהממוצע – שטחן 20-15 מ"ר, מתוך תפיסה שהן ישמשו לרוב לבילוי משפחתי". אתגר חשוב, לדבריו, היה תכנון המתאים לסביבה ימית. אחת מהבעיות בבנייה בבניה מסוג זה, שלאבן הטבעית יש רמת ספיגה מסוימת ופגיעות למלחים, וללא איטום ויישום מתאימים, היא עלולה להתפורר ולהתנתק מהמבנה. לכן, בפרויקט בחרו להשתמש באריחי חיפוי בעלי חוזק רב וספיגה אפסית. n

פרופיל שכונתי

שכונת הים אכזיב

מחיר: החל מ־1,490,000 לדירת 4 חד',

החל מ־1,780,000 לדירת 5 חד'.

סה"כ יחידות דיור: 750.

מרחק נסיעה מתחנת הרכבת: 8 דקות.

נגישות: סמיכות לכביש 4, תחבורה ציבורית כל 20 דק' המחברת למרכז העיר ולתחנת הרכבת הקרובה.

פנאי: טיילת, מתקני משחקים וכושר, מדשאות רחבות ידיים, חוף ים, חוף אכזיב (בננה ביץ' לשעבר) ובו בר מסעדה ואטרקציות, מועדון ספורט ימי, מרכז קהילתי (בהקמה). מרחק נסיעה קצר מאתרי טבע בגליל המערבי כמו הנקרות, מערת קשת, נחל חרדלית, מצודת יחיעם ועוד.

מסחר: בקרוב יוקם מרכז מסחרי בן 3,000 מ"ר.

חינוך: הוקמו גני ילדים חדשים.

פרויקט בשכונה: חדש, חדיש ומשודרג.

בימים אלה יוצא לדרך השלב השלישי בפרויקט שכונת הים אכזיב מבית אלקטרה מגורים וצמח המרמן. בהתאמה לצורכי קהלי היעד, שלב זה הינו משודרג בהיבטים שונים, ביניהם שימוש בחומרי בנייה יוקרתיים יותר, חיפויי אלומיניום ואבן, מפרט טכני משודרג בפיתוח, בלובי הבניינים ובאופן טבעי, גם בדירות עצמן. הדירות גדולות ומרווחות יותר ונהנות ממרפסות ענק, המשלבות גינות תלויות, משקיפות לחוף ולשמורת אכזיב.

בשלב זה ייבנו בחלקה הצפוני של השכונה 192 יחידות דיור בשישה בניינים בני 8 קומות, עם מרפסות ענק. אף הן, כמו יתר הדירות, צופות לים. מחיר דירת 4 חדרים החל מ־1,490,000 שקל ודירת 5 חדרים החל מ־1,780,000 שקל.

על אופי הבנייה בשלב ג' מספר אדריכל יוני פיק: "הבניינים מתוכננים באופן מדורג כלפי הים עם קישורים בין החצרות, כשלכל חצר אופי שונה: חצר נדנדות, חצר מדשאה ואזור מיידפולנס. העובדה שאין גדרות בין החצרות מאפשרת לילדים, למשל, ללכת ביניהן בבטחה ולמעשה להגיע עד הים. ישנם מספר שינויים עיצוביים בשלב זה, בהם חיפוי אלומיניום להבטחת עמידות טובה יותר, אם כי צורת הבינוי נשארה דומה לשאר השכונה".

שכונת הים אכזיב מממשת את הבטחת החיים בחיק הטבע, לצד מערכת שירותים עירוניים, וכל זאת במחיר נגיש ובמרחק הליכה קצר אל חוף הים והלגונות. אם תרצו, "יוקרה יחפה".
בקיץ המתקרב אתם מוזמנים לארוז בגד ים ולבוא לביקור אחר צהריים לקראת שקיעה בשכונת הים החדשה שאל מול חופי אכזיב. הנאה מובטחת.

דבר המומחים

שכונת הים אכזיב

עו״ד אילן שרקון: "אכזיב היא שכונת ים ייחודית הנמצאת בגליל המערבי. היתרונות של שכונת אכזיב רבים: מדובר בשכונה על אחד מקווי החוף היפים והמיוחדים ביותר בישראל. הקהלים הפוקדים את אכזיב מגיעים בשל עובדה זו, ורבים מבקשים לרכוש את הקרבה לים ולטבע. הבנייה רוויה אך אינה ״מגדלית״ – הבנייה מגיעה עד 8 קומות, בעלת אופי קהילתי עם בניינים יחסית נמוכים ודירות שכמעט לכולן מרפסת המשקיפה לנוף פתוח, כאשר היתרון המשמעותי של השכונה הינו קרבה לחוף ים מרהיב ופראי. יתרון נוסף של השכונה הוא שהתכנון שלה בעל סגנון ותמהיל כמו של יישוב קהילתי, שקיבל השראה מתכנון קיבוצים ומושבים. בשכונה מתוכננים גם שטחי מסחר ומרכזים מסחריים.

בשנים האחרונות ישנו ביקוש עולה וגובר בצפון נהריה, וזאת בהתאם לביקוש העולה של הערים באזור קו החוף."

שמאי מקרקעין ועו"ד חיים מסילתי: "מדובר באחת מפנינות הנדל"ן של ישראל. רצועת החוף יחד עם השקט האופייני הולכים ומתגלים על ידי תושבי הצפון בפרט. שכונת אכזיב לוקחת את המונח "איכות חיים" צעד אחד קדימה ומציגה שילוב נדיר של טבע, נוף וחיים מודרניים.

נראה כי היכולת לתמהל נכונה מרכזי מסחר, בנייה רוויה ושילוב עם טבע פראי תמשוך אליה ביקושים שיגברו. קיים ערך מוסף רב למגורים על קו החוף, והדבר משפיע על הערך העתידי של הנכס."

המאמר באדיבות עו"ד שיר הספרי ממתגת ערים ונדל"ן.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות