fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

בנות 18 ומעלה ממוצא אשכנזי: כללית החלה במבצע לאיתור נשאיות גן BRCA

כללית מעודדת נשים בקבוצת הסיכון לעבור בדיקת דם באמצעותה ניתן לאתר נשאיות BRCA, גן שעלול לגרום להתפתחות סרטן השד.
ד"ר שירלי דוידוביץ | צילום: דוברות כללית
ד"ר שירלי דוידוביץ | צילום: דוברות כללית

בעקבות הכללתה בסל הבריאות של בדיקת דם בה נבדקות 14 מוטציות בשני הגנים BRCA 1 ו-2 שעלולות לגרום לסרטן השד, החלה כללית במבצע מקיף לעידוד מבוטחות שלה, בנות 18 ואילך וממוצא אשכנזי, שהן קבוצת הסיכון, לעבור את הבדיקה.

במחוז חיפה וגליל מערבי של כללית נערכו לקראת הכנסת הבדיקה לסל וניתנה הדרכה לכלל הצוותים ונקבעו אתרים ייעודיים בהם יכולות מבוטחות כללית לעבור את הבדיקה ללא תשלום:

מרכז רפואי לין, קרית בריאות זבולון, מרכז רפואי נהריה, מרפאת עכו יועצת ומרפאת עמק השלום ביקנעם. תאום תור במספר *2700 במידה והאישה מתגלה כנשאית הגן היא מזומנת לייעוץ גנטי בבית חולים כרמל, מקבוצת כללית.

מנהלת מרפאת השד של כללית בקרית בריאות זבולון, ד"ר שירלי דוידוביץ, מסבירה: "רוב מקרי הסרטן באוכלוסייה הם אקראיים ולא תורשתיים. אולם, בחלק קטן ממקרי הסרטן (5-10%) קיים רקע גנטי תורשתי מולד, שמגביר משמעותית את הסיכון לחלות בסרטן."

מוכרים כיום שינויים (מוטציות) ברצף הגנטי של הגנים BRCA1 ו-BRCA2 שהם תורשתיים וידועים כגורמים לשכיחות גבוהה משמעותית של סרטן, בעיקר סרטן שד בנשים (50-80% מהנשים) וסרטן שחלות (כ-50% מהנשים) וכן למספר סוגי סרטן נוספים, בשכיחות פחותה, בגברים ובנשים. שיעורי תחלואה אלה הם גבוהים משמעותית בהשוואה לסיכון לסרטן שד (13%) ולסרטן שחלות (1.4%) בקרב אוכלוסיית הנשים הכללית. כמו כן, לנשאיות קיים סיכוי של 50% להעביר את המוטציה לצאצאיהן.

על מנת לאתר את אותן נשאיות, המצויות בסיכון מוגבר לסרטן שד במיוחד, יש לבצע בדיקה גנטית ולאתר את המוטציות הללו. שכיחות המוטציות הללו גבוהה במיוחד באשכנזים, כ-2.5% (אחד מתוך 40 אשכנזים או אשכנזיות). לאור שיעור הנשאיות הגבוה באשכנזים בשילוב עם שיעור התחלואה הגבוה בסרטן שד ושחלות בנשים נשאיות, הוחלט להציע את הבדיקה הגנטית הבסיסית, המאבחנת את המוטציות המוכרות והשכיחות בגנים BRCA1 ו BRCA2, לנשים אשכנזיות (מוצא מלא או חלקי) כבדיקת סקר.

בדיקה זו נכללת בסל הבריאות החל מ- 2020. בקרב אנשים ממוצא אחר שכיחות המוטציות בגנים אלו נמוכה יותר ולכן הבדיקה לא הוכללה על ידי המדינה בסל הבריאות ואינה מוצעת כבדיקת סקר.

 

 

 

לעדכונים נוספים בצפון 1 חדשות נהריה לחצו כאן* לדף הפייסבוק שלנו לחצו כאן*

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות