fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

צפו: פיצוי לעסקים בנהריה עקב השיטפונות

וועדת הכספים של הכנסת ערכה דיון בנושא פיצוי לעסקים בנהריה שנפגעו בשיטפונות בינואר בהשתתפות בעלי עסקים מהעיר שהבהירו: "אנחנו קורסים"
פיצוי לעסקים. ח"כ עודד פורר צילום: נועם מושקוביץ

פיצוי לעסקים בנהריה עקב השיטפונות

ועדת הכספים של הכנסת בראשות ח"כ עודד פורר, התכנסה אתמול לדיון מעקב אחר ההחלטה שהתקבלה בישיבת הוועדה שהתקיימה ב-20.1.20, על סיוע בסך 11 מיליון שקל לעסקים שנפגעו בשיטפונות בנהריה.

הוועדה התכנסה לבקשת אירינה נורידינוב מסלון היופי "איי.אל ביוטי" והילה מנחם מ"רי-בר" בקניון ארנה, שפנו ליו"ר הוועדה באמצעות אביר קרא, מייסד תנועת העצמאים "אני שולמן" ודנה בנושא הפיצוי שהובטח לעסקים שנפגעו בעיר בחודש ינואר, שבטרם התאוששו מהשיטפונות, נפגעו שנית עקב מגפת הקורונה.

בדיון השתתף באמצעות ה"זום" גם ראש עיריית נהריה רונן מרלי ונציגי משרדי ממשלה.

במהלך הדיון עלה שלמרות קריאת ועדת הכספים לאחר המשבר להעמדת תקציב ייעודי בסך 11 מיליון שקלים לסיוע לעסקים, הם לא פוצו.

11 מיליון שקלים לא הגיעו לעסקים בנהריה

אירינה והילה תיארו בדמעות מציאות בלתי אפשרית של ארבעה חודשים ללא עבודה, כאשר משבר הקורונה פקד אותן בטרם הספיקו להתאושש ממשבר ההצפה והיות ולא עבדו בתחילת השנה ולא דיווחו על מחזורי העסקים, נמנע מהן סיוע בעת משבר הנגיף.

אירינה נורידינוב: "כל העסק שלי הוצף ויחד עם זאת הגיעה גם הקורונה. לא קיבלנו שום פיצוי, שום סיוע, שום מענק, לא קיבלנו כלום. העסק שלי בתוך בית פרטי בשכונת עמידר בנהריה שהוצף לחלוטין, גם העסק וגם הדירה שלי. גם את החמצן לקחו לנו. אני בלי עבודה ארבעה חודשים עם ערימה של חובות".

מסלון יופי שהעסיק 5 עובדות וטיפל באיפור ערב, איפור כלות, באיפור קבוע, גבות ומניקור, אירינה נשארה לעבוד לבד, עוסקת בתחום השיער בלבד ומתקשה לסגור את "הבור" הכלכלי שנוצר.

הילה מנחם הקריאה מהכתב: "לבעלי ולי יש רי-בר בקניון בנהריה, נסגרנו כחלק מהשיטפון, היינו סגורים למשך חמישה שבועות. קומת המחסנים הוצפה לגמרי, מדובר על אובדן של 100 אלף שקלים לא כולל את אובדן ההכנסה לחודשים ינואר ופברואר. עזבנו משפחה ועסקים במרכז והגענו לצפון כדי לבנות בית באזור הכי יפה בארץ וביום אחד נהרסו לנו החיים.

עוד לא הספקנו להרים את הראש ממשבר ההצפות, העסק שוב נסגר בעקבות משבר הקורונה לחמישה שבועות נוספים, סה"כ 10 שבועות. האם במקומי אתם חברי הכנסת הייתם מצליחים לשרוד?

בכוחות האחרונים שלנו אנחנו מראים לילדות שהכל בסדר, אך כשהן הולכות לישון אנחנו מתרסקים כל לילה. מהיכן נשלם שכר דירה וחשבונות? לא קיבלנו כלום לא בפעימה הראשונה ולא בשנייה, אנחנו משלמים מסים כל החיים, בעלי שמשרת במילואים 20 ימים בשנה, לחם במלחמות והגן על המדינה בגופו, בשביל מי? כשחובת ההוכחה על המדינה אנחנו מתאכזבים.

ביום חמישי האחרון חזרנו לפעול, אך העבודה לא כמו לפני 4 חודשים, אנחנו קורסים. אנחנו לא רוצים לסגור את העסקים, לא רוצים לראות את מה שעבדנו עליו כל החיים קורס לנו מול העיניים".

פיצוי לעסקים: "אתם לא לבד"

יו"ר הוועדה, ח"כ עודד פורר שהתרגש מדברי בעלות העסקים: "אתם לא לבד, נהריה לא תרד מסדר היום עד לפתרון, בחוזה שלכם עם מדינת ישראל אתם מקיימים את מה שהחוק אומר ומגיע לכם שברגע הנכון מדינת ישראל תעמוד לצדכם, לצערי יותר מידי פעמים זה לא קורה".

רועי כהן, יו"ר ארגון לה"ב: "שוב המדינה יוצאת בהצהרות שתסייע, ושוב מצאו עצמם העסקים ללא סיוע. מדובר באנשים שקמים בבוקר ורוצים להתפרנס, איפה הכספים שהובטחו לאנשים?!"

אביר קרא, מייסד תנועת "אני שולמן": "העסקים בנהריה אינם פעילים מה-8 לינואר. מדינת ישראל התחייבה לקחת חלק לא רק ב-40 מיליון שקלים לעירייה, אלא גם בסיוע ייעודי לעסקים קטנים ובינוניים שנפגעו פעמיים, כי נוכח כך שהם לא עבדו בחודשים חודש ינואר – פברואר, אינם זכאים לחלק ממענקי הקורונה".

רונן מרלי, ראש עיריית נהריה ניצל ההזדמנות ולבקשת ח"כ פורר פירט מה קורה עם הסכומים שהובטחו עבור פיצוי לעסקים: "לב הבעיה הוא בהחלטת הממשלה, רק חלק מהכספים עברו, לכספים של משרד לאיכות הסביבה – 8 וחצי מיליון שקלים מהקרן לניקיון אנחנו עוד ממתינים, גם משרד התיירות – לא העביר 3 מיליון שקלים והמשרד ממתין להרשאה. ממשרד הפנים קיבלנו 2.8 מתוך 5 מיליון שקלים, אנחנו בהליך מולם ואני מאמין שהכסף יעבור. גם את תכנון המאגרים שנכנס בהחלטת הממשלה, אני מקווה שיאיצו".

מרלי הוסיף: "אני לא גובה כסף מעסקים שנפגעו, כי אני לא יכול לגבות כסף מנכס לא ראוי, אבל לא קיבלתי שיפוי מהמדינה כפי שהתקבל בגין הקורונה ואני בבעיה, כי כבר פטרתי אותם מארנונה. כמו כן, אין שום תוכנית לשפות את העסקים, למרות שדובר שיפוצו ב-11 מיליון שקלים".

משרד הפנים: העירייה לא העבירה מסמכים

נציגת משרד התיירות אישרה שהמשרד אמור להעביר 3 מיליון שקלים, שאינם מועברים עקב המשבר הפוליטי ומקווה שיועברו בתוך שבועיים שלושה.

סאלאח עודה סגן מנהל מחוז הצפון במשרד הפנים, אישר שקיימת התחייבות של המשרד לתשלום של 5 מיליון שקלים לעירייה, שמתוכם שילם המשרד עד כה 2.8 וממתין שהעירייה תעביר את המסמכים החסרים להוכחת הנזק ותיקונו, כדי לשחרר את יתרת הסכום.

הוסיף עודה: "לגבי הסכום בסך 8.5 מיליון שקלים, שאמור להגיע מקרן הניקיון במשרד להגנת הסביבה, החומר הוגש למשרד וממתין לאישור התשלום".

חברי הכנסת אורית פרקש וניר ברקת שנכחו בדיון, הביעו את פליאתם שהממשלה עדיין לא פיצתה את בעלי העסקים וטענו שמבחינת הממשלה מדובר בסכום זניח, אולם לבעלי העסקים קבלת הפיצוי באופן מיידי, תמנע את קריסתם.

ח"כ פורר סיכם: "אני רוצה להוציא מכתב לרה"מ ולצרף את המכתב של ח"כ גפני מפברואר בנוגע לקריאה עבור פיצוי לעסקים של 11 מיליון שקלים לעסקים, שנשלח לראש הממשלה ולא קיבל מענה.

לצד כך אנחנו דורשים לשפות את הרשות המקומית בגין ארנונה לעסקים לשנה, כך שהעסקים יזכו לפטור שיחול רק על נהריה שנפגעה כ"כ קשה במשך תקופה כ"כ ארוכה, כך העסקים יזכו להקלה.

דבר נוסף – כל מה שמופיע בהחלטת הממשלה כפיצוי לעירייה, לסיים את ההעברה התקציבית הזו תוך 7 ימים.

"בנוסף אני מבקש שיוגדר פיצוי מוגדל לתקופת הקורונה עבור בעלי העסקים האלה, איזו ירידה במחזורים הם יוכלו להראות? איזה מחזורים היו להם בינואר פברואר? שיראו ירידה על חודשים אחרים, ויקבלו פיצוי מורחב על 4 חודשים, כולל תקופת הקורונה. הם צריכים מענה מהיר, לא בעוד 3 חודשים, מדובר בכסף קטן. לצד כך אני מבקש לצרף את הדברים של הילה ואירינה לפנייה לרה"מ".

הממשלה לא התייחסה עד כה לפניות הוועדה. בימים הקרובים מסיים ח"כ פורר את תפקידו כיו"ר הוועדה ולתפקיד נכנס ח"כ גפני שיצטרך להמשיך בטיפול.

 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות