fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

תנועת הנוער העובד והלומד העניקו אות הוקרה לסמי בניסטי שהיה פעיל במחתרת הציונית במרוקו

לציון יום הזיכרון ה- 61 לטביעת ספינת אגוז, העניקו נציגי תנועת הנוער העובד והלומד אות הוקרה לסמי בניסטי, תושב נהריה שהיה פעיל במחתרת הציונית במרוקו בצעירותו.
אות הוקרה הוענק לסמי בניסטי מנהריה | צילום: הנוער העובד והלומד

תנועת הנוער העובד והלומד פועלת למעלה משבע שנים במטרה להרחיב את האתוס הציוני ולשלב בסיפור ההיסטורי של המדינה את סיפורים של יהודי צפון אפריקה.

התנועה מקיימת ימי עיון למדריכים ולבני הנוער החברים בה שבה מסופר סיפורם של יהודי צפון אפריקה ואף ניתן דגש מיוחד על סיפורם של גיבורי ספינת אגוז – יהודי המחתרת אשר פעלו עם המוסד לסייעו לעלייתם של יהודים רבים לארץ.

בכל שנה מצוין ב-10 בינואר יום הזיכרון למעפילי ספינת אגוז, שטבעו בהפלגה ממרוקו לישראל בשנת 1961. גם השנה, לציון יום הזיכרון ה- 61 לטביעת הספינה העניקו נציגי תנועת הנוער העובד והלומד אות הוקרה לסמי בניסטי, תושב נהריה שהיה פעיל במחתרת הציונית במרוקו בצעירותו.

תנועת הנוער העובד והלומד יזמו מפגש מיוחד ובו שמעו את סיפורו של בניסטי על פועלו במחתרת הציונית במרוקו, ובסיום המפגש העניקו לו אות הוקרה.

סמי ריתק וריגש את נציגי התנועה שהקשיבו בשקיקה לסיפוריו על תנועת הנוער במרוקו, על צמיחתו להיות נער ציוני והתגייסותו לצו השעה באותה תקופה – העלייה. סמי וחבריו למחתרת סייעו בהעלאת היהודים לספינה והיו מוכנים לסכן את עצמם לטובת הכלל.

אות הוקרה הוענק לסמי בניסטי מנהריה | צילום: הנוער העובד והלומד

סיפורה של ספינת אגוז: ספינת אגוז העלתה מעפילים מקרב יהודי מרוקו לארץ ישראל, בשיתוף פעולה עם "המוסד". באותם הימים בתחילת שנות ה-60 של המאה הקודמת, לאחר קבלת עצמאותה של מרוקו, המדיניות אסרה על עלייתם של יהודים לארץ ישראל. חברי המחתרת שנקראה "המסגרת" היו אחראיים במסירות נפש לארגון מבצעי העלייה, לסייע למעפילים החדשים שיוצאים בדרכם לחלום הכי יפה, עליו חולמים דורות-דורות- העלייה לארץ ישראל. בשנת 1961, בפעם השלוש-עשרה אשר ספינת אגוז עושה את דרכה מחוף אל-חוסיימה לחוף גיברלטר, הספינה טבעה, כשעליה 44 אנשים – ילדים, נשים, גברים, ואיש המוסד, חיים צרפתי.

נוי ברזני, רכזת הנוער העובד והלומד בקן נהריה צפון: "הנצחת מורשת יהדות מרוקו וסיפור ספינת אגוז בפרט הם סיפורי גבורה מהמעלה הראשונה, אשר לא זוכים לצערי למקום הראוי להם היום בשיח הציבורי ובשיעורי ההיסטוריה. חשוב לנו בתנועה לתת את הכבוד הראוי לפעילי המחתרות מאז ולהרחיב את האתוס והסיפורים הציוניים שעליהם מתחנך דור העתיד. אנחנו אומרים תודה גדולה לסמי בניסטי היקר, שהגיע לספר לנו, לשתף ולהיות איתנו, ושנותן לנו השראה להיות מדריכים טובים, לראות את המציאות ולהשפיע עליה".

 

 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות