fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

צפו: עיריית נהריה והמשרד להגנת הסביבה אינם מטפלים כראוי במצבור האסבסט שנחשף בעיר

מצבור אסבסט פריך ענק שהיה מוכר לעיריית נהריה ולמשרד להגנת הסביבה משנת 2005, נחשף בעבודות בכביש 89, אינו מטופל כראוי ומהווה סכנה לבריאות הציבור.
מצבור אסבסט כביש 89 מכוסה | צילום: באדיבות דב משה

בתקופה האחרונה מבוצעות עבודות להרחבת כביש הגישה מנהריה למרכז הרפואי לגליל, משרד השיכון והבינוי הינו האחראי לביצוע העבודות, באישור עיריית נהריה.

בסיור שערך במקום בתאריך – 22/12 דב משה אקטיביסט, פעיל חברתי ולוחם למען ניקוי העיר מאסבסט, התגלה שבמסגרת העבודות נחשף מצבור אסבסט ענק המכיל כ-1,000 מ"ק אסבסט פריך.

מיד כשהתגלה לדב משה המצבור, פנה בדוא"ל והתריע על הסכנה לבריאות הציבור לעיריית נהריה ולמשרד להגנת הסביבה, שהורה על הפסקת העבודה באתר.

יומיים לאחר הודעתו של דב משה, סומן המצבור וכוסה ביריעות פלסטיק, שלאחר מספר ימים התעופפו כתוצאה מהרוחות שנשבו באזור ומאז כחודש ימים המצבור אינו מטופל כראוי וקרוב לוודאי שכל הסביבה שואפת סיבי אסבסט, שלא לדבר על כך שבמטע האבוקדו הצמוד למצבור, התבצע קטיף וקרוב לוודאי שקיימים סיבי אסבסט על הפרי שנקטף ואין מידע היכן שווק.

מצבור אסבסט בכביש 89 מכוסה | צילום: באדיבות דב משה
מצבור אסבסט בכביש 89 מכוסה | צילום: באדיבות דב משה

קיומו של המצבור ידוע לעיריית נהריה ולמשרד להגנת הסביבה משנת 2005 והוא תוכנן לפינוי במסגרת שלב ב' לעבודות הפינוי של אסבסט מאזור הגליל המערבי, במועד שעדיין לא ידוע.

לאור קיום אסבסט רב בתחומי העיר נהריה, חל איסור לבצע עבודות הכרוכות בחפירה, ללא ביצוע סקר באתר ובמידה והתגלה אסבסט, לעדכן מיידית את הרשות המקומית, הוועדה לתכנון ובניה והמשרד להגנת הסביבה.

למיטב ידיעתנו קרוב לוודאי שלא הועבר מידע ע"י הסוקר במקום על קיום האסבסט הפריך באתר לעירייה, לוועדה לתכנון ובניה בנהריה שבאישורה התבצעה העבודה ולמשרד להגנת הסביבה, שהמידע הגיע אליהם בדוא"ל ששלח אליהם דב משה ה-22/12.

כמה מילים על אסבסט המוגדר כאבק מזיק, חומר מסוכן ומזהם אוויר, על פי הוראות החוק בישראל ובמדינות מערביות, חל איסור על ייצור, יבוא, מסחר או כל שימוש חדש באסבסט או בפסולת אסבסט.

נהריה נמצאת במקום השני בעולם בתחלואה ובתמותה ממחלות הנגרמות מחשיפה לאסבסט

סיבי האסבסט ובמיוחד הפריך כמו זה שנחשף באתר כביש 89, הינם מיקרוסקופיים ואינם נראים בעין רגילה והפיזור מתבצע באוויר מאתרים המכילים פסולת אסבסט שאינה מכוסה או מוגנת בצורה נאותה בפני סחיפת סיבים עם הרוח, כפי שמתקיים באתר המדובר והגורמים למחלות ריאה קשות כגון אסבסטוזיס ומזותליומה המתגלות בדרך כלל לאחר 30-40 שנה מהחשיפה לאסבסט והינן מחלות קטלניות ללא סיכוי למרפא.

כדי שיובן הסיכון הרב הטמון באסבסט בכלל ובאסבסט הפריך כפי שנמצא במצבור המדובר בפרט, הבאנו לכם תמונה של עובד באסבסט ממוגן כנדרש בתקנות,מזכיר לכם את הצוותים הרפואיים בקורונה? האסבסט מסוכן יותר ולראיה מאות הנפטרים ממחלות האסבסט בנהריה.

עובדי אסבסט ממוגנים כראוי בעבודות בחוף נהריה | צילום: באדיבות סטודיו פיני חמו

בימים אלה מתמודדת אישה בת כ-50 מנהריה, עם מחלת המזותליומה שקרוב לוודאי דגרה בגופה מאז היותה נערה צעירה, כשאביה עבד במפעל "איתנית" שייצר את האסבסט ונפטר בעבר מאותה המחלה.

המצבור שנחשף הינו סמוך למרכז הרפואי לגליל, למושב בן עמי, לישיבת "אביר יעקב" ולא רחוק משכונת נהריה הירוקה הצפופה ומשכונת יצחק שמיר החדשה.

המלצות מומחים ששוחחנו עימם מחייבות אטימת האזור, היות ויריעות הניילון אינן מספקות וניטור האזור במשך כל שעות היממה.

אורית קרן רייך, המנהלת והמייסדת של "העמותה למען איכות סביבה וחיים בנהריה", שלחמה בנושא האסבסט בנהריה ואף קיבלה מנשיא המדינה את "אות הנשיא למתנדב", על המתרחש באתר כביש 89: "עיריית נהריה המתנהלת כגוף עצמאי בטיפול באסבסט, ללא כל הצדקה מקצועית וגיבוי מקצועי, לקחה על עצמה את שמירת בריאות הציבור בצורה מזלזלת ובניגוד לחוק הדורש רישוי, אישורים והכשרות שאינן נמצאות בידי העוסקים באסבסט תחת גגה"

הוסיפה קרן רייך: "צר לי וחורה לי מאד, שאחרי מאבק כל כך ארוך ומתיש של "העמותה למען מאיכות סביבה וחיים בנהריה" וחקיקת חוק האמור להסדיר את העבודה באסבסט, קמו להם פרשנים חדשים של החוק, הן במשרד להגנת הסביבה והן בעיריית נהריה וכל מה שקורה כיום דה פקטו, מסכן את בריאות התושבים והדורות הבאים ואין מי שנותן על כך את הדין".

מצבור אסבסט בכביש 89 לא מכוסה | צילום: באדיבות דב משה
מצבור אסבסט בכביש 89 לא מכוסה | צילום: באדיבות דב משה

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה לפנייתנו

"במשרד להגנת הסביבה התקבל דיווח ראשוני על מפגע אסבסט פריך בשולי כביש 89 ומאותו הרגע החל בטיפול במפגע. מפקחי המשרד הגיעו לאתר, שבו מבצע משרד הבינוי והשיכון עבודות הרחבת דרך, העבירו הנחיות מיידיות וכעת מבצעים בדיקות לבירור אופן וסיבת היווצרות המפגע למול כל הגורמים המעורבים. כמו כן, ניטלו דגימות צובר ואוויר סביב שטח המפגע".

"משנמצא כי פעולות הטיפול במפגע שבוצעו נעשו באופן לקוי ואינן עמידות ברוחות, הורו מפקחי המשרד על עצירת העבודות במקום ונדרשה פעולה מיידית אשר תבטיח את מניעת הסיכון לציבור. המשרד העביר הנחיות להמשך הסרת המפגע בליווי קבלן ומפקח אסבסט פריך".

"נציין, כי האתר יועד לפינוי במסגרת שלב ב' של פרויקט ניקוי קרקעות הגליל המערבי וכעת, משנוצר המפגע, נבחנות החלופות לביצוע הניקוי. המשרד ימשיך לעקוב אחר ביצוע פעולות צמצום המפגע ועד לסיום הסרת האסבסט מעומק הקרקע, במתווה שיוחלט ובהתאם לממצאי בחינת נסיבות המקרה, ישתמש בכל הכלים הקיימים בידיו מול האחראים למפגע."

ממשרד השיכון והבינוי נמסר בתגובה לפנייתנו

"משרד הבינוי והשיכון משקיע משאבים ומאמצים רבים בקידומה ופיתוחה של העיר נהריה. נציין כי העבודות בכביש 89 מבוצעות ע"י משרד הבינוי והשיכון כחלק מפיתוח התשתיות לבניית היישוב. מניסיון עבר, המשרד מודע וזהיר מאד בכל נושא עבודות פיתוח באזורים בהם ישנו חשד כי קיים אסבסט טמון. באתר העבודות המדובר לא היה סימן או חשד להמצאות אסבסט טמון, מעבר למקובל ולכן החלה העבודה במקום, נדגיש כי ברגע בו התגלה מפגע האסבסט והיקפו הופסקה העבודה, נעשה בידוד בשטח ובוצעה התארגנות מחדש לעבודה, בהתאם לנוהלי המשרד להגנת הסביבה והנחיותיו, במטרה להגן על כל תושבי ועובדי המקום. נכון להיום, העבודה באתר מבוצעת בהתאם ובתיאום נציג המשרד להגנת הסביבה."

בהמשך לתגובת משרד הבינוי והשיכון, על מצבור האסבסט במקום ידוע לכל הגורמים משנת 2005 ולא כפי הנאמר בתגובתם, כמו כן לא הועברו אלינו פרטי הקבלן המבצע כפי שהתבקש, מה שלא אפשר לבדוק מולו את השתלשלות העיניינים, מעבר לכך שאין במקום שילוט כנדרש עם פרטי בעלי התפקידים באתר.

מהמועצה האזורית מטה אשר נמסר בתגובה לפנייתנו

"בהמשך לפנייתך, מעדכנת כי נושא חשיפת האסבסט בסמוך לעבודות כביש 89, נמצא בטיפול בין המשרד להגנת הסביבה לגורמים האמונים על השטח, שאינו שייך למועצה האזורית מטה אשר.
צו מטעמם לטיפול דחוף יצא לבעלי התפקידים, על אף שהנושא לא מצוי בתחום אחריותנו ומפאת הדחיפות והחשיבות של הנושא, פקח מטעמנו יצא לשטח ואנחנו נמצאים מול הגורמים האחראיים בקשר בכדי להבטיח כי הטיפול נעשה."
תגובת המועצה האזורית מטה אשר מתחמקת, כפי שציינו המצבור נמצא בצמוד למושב בן עמי המשתייך למועצה האזורית מטה אשר ומסכן את תושבי המושב וכפי שצויין לעיל, העבודות התבצעו בעיצומו של קטיף אבוקדו ממטע הצמוד למצבור, שאין לנו מידע האם ספח סיבים ולאן שווק.
קבלן האסבסט הנהרייני עופר זהבי ששימש כסוקר/מפקח באתר, סירב לענות לשאלותנו והפנה אותנו למשרד להגנת הסביבה.

 

עיריית נהריה אינה פועלת להסדרת הנושא, למרות הסיכון הגדול לתושבי הסביבה ולמרות פס"ד שקבע שאחריותם לטפל במפגעי אסבסט 

בפסק דין של בית המשפט המחוזי לעיניינים מינהליים, בעתירת דב משה וגיל צפריר נגד העיריה והמשרד להגנת הסביבה, קובע בית המשפט: "שלמרות הסמכות של המשרד להגנת הסביבה, לא יכולה עיריית נהריה להתחמק בטענה שהמשרד אחראי, שכן האחריות של העירייה נגזרת לא רק מחוק האסבסט, אלא גם מפקודת הרשויות,חוק בריאות העם וכו'".
הפנינו השאלות הר"מ לסגן ראש העיריה ומחזיק תיק איכות הסביבה אייל וייזר ולדובר העיריה חגי עינב:
1.  האם העבודה טופלה בהתאם להנחיות לעבודות המתבצעות בנהריה?
2.  האם ביצוע העבודה לווה ע"י סוקר/מפקח צמוד, שהנחה את הגופים המבצעים כיצד לנהוג בנושא?
3.  האם הייתם מעורבים במינוי הסוקר/המפקח לעבודה הנ"ל? ואם כן על מי הומלץ למבצעים? ולמי דווח על הקורה במקום?
     האם המפקח/סוקר נכח במקום מדי יום והנחה את מבצעי העבודה כיצד לנהוג?
4.  היות והמצבור התגלה סמוך מאוד למרכז הרפואי לגליל בכלל, למטבח המרכז ולמרפאות החוץ בפרט האם הוריתם לדגום את שטח המרכז?
5.  האם נקטתם באמצעים מול חנויות המזון הקיימות בכניסה לבית החולים, קרוב מאוד למצבור?
6.  האם התרעתם בפני המועצה האזורית מטה אשר ותושבי מושב בן עמי הסמוך מאוד למצבור והנחתם על התנהלות נכונה?
7.  איך בדעתכם לפעול לגבי המשך עבודות הרחבת כביש 89?
8.  למיטב הבנתי ידוע משכבר על קיומו של המצבור המדובר, מה הערכתכם לגודל המצבור?
10.ממידע שהגיע אלי הנחיתם לטפל במצבור כנדרש בחוק, רק לאחר שתושב ערני הסב את תשומת לבכם, האמנם?
11.בסיור שערכנו במקום, הוברר שהאמצעים שננקטו על פי החוק לאחר שהסבו את תשומת לבכם, לא שרדו את פגעי מזג האויר
     ושוב המצבור חשוף, האם טיפלתם בנושא?

מסגן ראש העירייה אייל וייזר ומהעירייה עצמה, לא התקבלה תגובה

 

 

לעדכונים נוספים בצפון 1 חדשות נהריה לחצו כאן* לדף הפייסבוק שלנו לחצו כאן*

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות