fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

נוסטלגיה נהריינית בבית הכנסת הוותיק בשכונת רסקו

טקס מרגש לחשיפת שלט שימור התקיים אמש (יום א') בבית הכנסת ׳הצריף׳ שבשביל הגאולה בנהריה. הצריף שימש בעבר כגן ילדים בשעות הבוקר וכבית כנסת בסופי שבוע ובחגים, מסורת שנמשכת עד ימים אלה. כעת קיבל המקום מעמד של אתר מורשת לשימור היסטורי.
בית הכנסת הוותיק בשכונת רסקו | צילום: עיריית נהריה
בית הכנסת הוותיק בשכונת רסקו | צילום: עיריית נהריה

אמש (יום א'), נר שמיני של חנוכה, התקבצו עשרות מתושבי שכונת רסקו הוותיקה, בחצר 'הצריף' הוותיק בשביל הגאולה בצפון העיר נהריה לטקס מרגש במיוחד. עיריית נהריה פעלה בחודשים האחרונים בשיתוף המועצה לשימור אתרים, להכרה במקום כאתר מורשת לשימור היסטורי: מדובר על צריף שפעל בשנות החמישים והשישים כגן ילדים ובסופי השבוע ובחגים כבית כנסת לטובת אנשי השכונה אותם משמש עד היום.

קבוצת תושבים וותיקה שכוללת את עמוס גילעדי, רפי לוינסון, שולמית עציוני, יאיר וולף, יוסי אלפסי, חיים טליאס ושמעון בר, פועלים לאורך כל השנה למען המקום המיוחד הזה.

בחצר בית הכנסת ניטעו בשנות החמישים על-ידי ילדי הגן עצים שנושאים עד היום את שמם של שותליהם ובבית הכנסת מוצבת כיום תערוכה מיוחדת ובה תיעוד העבר של שכונת רסקו החקלאית ושל ה'צריף' ההיסטורי.

בית הכנסת הוותיק בשכונת רסקו | צילום: עיריית נהריה
בית הכנסת הוותיק בשכונת רסקו | צילום: עיריית נהריה

בטקס הייחודי השתתפו בנוסף לראש העירייה, רונן מרלי, רב העיר, הרב ישעיהו מייטליס, ומנכ"ל העירייה, דוד אלחיאני, גם ותיקי השכונה, ילדי הגן לדורותיו, מתפללי בית הכנסת בעבר ובהווה ואורחים רבים, שהגיעו והתרגשו עד מאוד מהמפגש הנוסטלגי. כיום פרט לתפילות בסוף השבוע, מגיעות למקום במהלך השנה קבוצות מאורגנות שבאות להכיר את העיר נהריה ושומעות את סיפורו המדהים של ה'צריף', מפי מדריך הטיולים הנהרייני, רוני פלד.

עמוס גילעדי, מוותיקי השכונה: "זהו יום מרגש בו ה'צריף' מקבל הכרה רשמית כאתר מורשת לאומי, שריד אחרון למורשת של דיור עממי. המקום הזה מקפל בין קירותיו הדקים היסטוריה של בית דיור לנזקקים, גן ילדים וגם בית תפילה ליהודים ששרדו את השואה. אמנם מדובר בצריף עץ פשוט, אבל הוא כולו עד ועדות לאיך הכל כאן התחיל באמצע המאה שעברה, כאשר הגיע ה'צריף' לשכונה והפך לגן ילדים עבור ילדי רסקו שבחצרו קיימו נטיעות ובכל סוף שבוע שהגן היה מושבת, הוא הפך להיכל תפילה לכבוד שבת וחג. הגיעו לכאן מתפללים מכל הגלויות וכולם התקבלו בסבר פנים יפות. כל מי שיבוא לכאן בנפש חפצה, מקום בצריף הזה תמיד יימצא. ולא משנה מאיזה עדה, סידור ומנהג תמיד פה יימצא קורת גג".

ראש עיריית נהריה, רונן מרלי: "אנחנו מתרגשים יחד עם תושבי רסקו. זה מעמד סמלי, אבל חשוב. למקום הזה יש חלק בהיסטוריה של העיר שלנו והקהילה כאן היתה שותפה מלאה לשימור המקום וכעת גם למהלך שבסיומו אנחנו חושפים את השלט המכיר ב'צריף' כאתר לשימור היסטורי. זו פינה קסומה ומדהימה שתישאר איתנו ותלווה אותנו עוד שנים רבות".

בית הכנסת הוותיק בשכונת רסקו | צילום: עיריית נהריה
בית הכנסת הוותיק בשכונת רסקו | צילום: עיריית נהריה

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות