fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"לשונא שלי אני לא מאחלת שיגיע לבית אבות"

מאמר של ד"ר פליקס קפלן מבית הספר לעבודה סוציאלית במכללה האקדמית צפת, המבוסס על מחקר המתאר את שגרת הטיפול של מטפלות סיעודיות במחלקות לתשושי נפש, חושף את קשיי התמודדותן של המטפלות הסיעודיות ומאיר את המאתגרים הכרוכים במלאכת הטיפול הסיעודי. המאמר התפרסם בהבלטה בכתב העת של האגודה הישראלית לגרונטולוגיה
 ד"ר פליקס קפלן | צילום: המכללה האקדמית צפת

מאמר חדש של ד"ר פליקס קפלן מבית הספר לעבודה סוציאלית במכללה האקדמית צפת, העוסק בשגרת הטיפול של המטפלות הסיעודיות במחלקות לתשושי נפש, המשמשות גם כבית לקשישים עם דמנציה, פורסם לאחרונה בהדגשה בכתב העת של האגודה הישראלית לגרונטולוגיה.

המאמר מבוסס על מחקר חלוצי שהתקיים בין השנים 2016-2020 ומתאר את שגרת הטיפול במחלקות לתשושי נפש. מטרת המחקר הייתה לשפוך אור על חיי היומיום של המטפלות הסיעודיות באנשים מבוגרים עם דמנציה ולבחון את ההתמודדות שלהן עם שגרת הטיפול, על ידי תיעוד החוויה במחלקות אלה. המחקר התמקד במטפלות הסיעודיות, שלא היוו מעולם נושא מרכזי לשיחה בשיח החברתי והציבורי בישראל.

אוכלוסיית המחקר כללה 29 מטפלות סיעודיות וכללה 500 שעות של תצפיות על שגרת עבודתן ועשרים ראיונות עומק. את המאמר כתב ד"ר קפלן על בסיס עבודת הדוקטורט שלו, במסגרת הפקולטה לרפואה ע״ש עזריאלי באוניברסיטת בר-אילן, בהנחיית ד"ר מרים בנטואיץ'.

המאמר חושף את קשיי התמודדותן של המטפלות הסיעודיות בטיפול היומיומי באנשים מבוגרים הסובלים מדמנציה, לצד רפלקציה שלו על השהות במחלקות לתשושי נפש בעת ביצוע המחקר. בנוסף המאמר מאיר זרקור על האתגרים והקשיים הכרוכים במלאכת הטיפול הסיעודי ואת האינטראקציות המורכבות שמתהוות במחלקות אלו, המשקפות מערכות יחסים של תלות שיתופית .

"ממסקנות המחקר עולה כי מוסדות סיעודיים, במיוחד מחלקות לתשושי נפש, עדיין מהווים אתר של שוליות חברתית וסטגנציה", אומר ד"ר קפלן. "הארת הקשיים הטיפוליים והאישיים של המטפלות הסיעודיות, מתוך התבוננות בשגרת עבודתן ושמיעת קולן, כמו גם חשיפת הנופך האישי והרשמים הסובייקטיביים שלי על חוויית השהייה במחלקות אלו, מציפות את הצורך לבחון מחדש את אופן ההכשרה והליווי המקצועי של המטפלות הסיעודיות." בסיפא של המאמר מציע ד"ר קפלן שינוי תפיסתי ואופרטיבי במערך הפיקוח על הטיפול המוסדי.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות