fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

חלום בלהות: האם המסעדות פתוחות או סגורות?

מזה כשבוע נמצא ענף המסעדנות בארץ בכאוס מוחלט. שאלנו את בעלי המסעדות בנהריה מה יעשו אם יסגרו להם שוב את הענף, מה דעתם על המחאה האלימה והאם יש להם פתרון ראוי למצב של חוסר ודאות
בורדו המיתולוגי | באדיבות ג'קי אמיר
בורדו המיתולוגי | באדיבות ג'קי אמיר

"המסעדות ייסגרו לקהל הלקוחות מ-21 ביולי. יתאפשרו משלוחים ואיסוף עצמי".

מאז הנחיה חדשה זו שנחתה על המסעדנים בארץ, בפעם השנייה, יצאו בעלי המסעדות לרחובות ואף הודיעו כי לא יסגרו. מאז התקבלו החלטות משתנות בוועדת הקורונה שהובילו לכאוס בענף ולהפגנות ביום שלישי בערב בירושלים, חיפה וערים נוספות במחאה נגד טיפול הממשלה במשבר הכלכלי והשחיתות השלטונית.

בשל הסערה סביב המתווה החדש רבות מהמסעדות נפתחו כרגיל ונכון לרגעים אלה, החליטה ועדת הקורונה לבטל את החלטת הממשלה לסגור את המסעדות ובינתיים הן יורשו להמשיך לפעול לפי המגבלות הקודמות – עם עד 20 סועדים בפנים ולא יותר מ-30 סועדים בחוץ.

ההוראה הראשונה שניתנה לסגור את המסעדות תפסה הרבה בעלי מסעדות ועסקים בתחום המזון לא מוכנים. סחורה חדשה, עובדים שרק חזרו מחל"ת ומענקים שהובטחו ולא מומשו.

שאלנו את בעלי המסעדות איך הם שורדים את הימים, האם רואים אופק אופטימי ומה יעשו אם כן יחליטו בוועדה על סגירה.

קפה "בורדו" – העובדים איימו בשביתת רעב

ג'קי ועליזה אמיר הקימו לפני 21 שנים את "קפה בורדו" המציע ארוחות בוקר, אוכל איטלקי, דגים וקינוחים מתוקים.

איך שרדתם את הגל הראשון?

"ההפסדים בנהריה התחילו עוד מהשיטפונות שכבר בהם הפסדנו סחורה במאה אלף שקלים, עד שקצת התאוששנו הגיע סגר הקורונה ובו לא עבדנו כלל אך את ההוצאות השוטפות של מיסים, ארנונה, שכירויות, כמובן שנאלצנו לשלם, רק על חשמל שילמתי 15 אלף שקלים".

האם קיבלתם סיוע מהמדינה?

"הממשלה לא עוזרת מספיק לעסקים ובנוסף, הבנקים לא מוכנים לתת הלוואות. פרעתי את כל החסכונות שהיו לי כולל הפנסיה שלי ושל בעלי. רק את הבית נשאר לי למכור. אני לא מצליחה להבין את האטימות הזאת. אף אחד לא בא לקראת העצמאים. את הגרושים שהמדינה מביאה אפילו את השכירות זה לא באמת מכסה. גם את המענקים שהובטחו על החזרת העובדים עדיין לא קיבלנו.

הכל כרוך בפרוצדורה מפרכת, כאילו אנחנו לא עוברים מספיק. ועכשיו נוספה גם התוכנית החדשה שבכוונותיה לחלק כסף לכולם במקום למי שבאמת צריך".

מה תעשו אם כן יסגרו את המסעדות?

"כרגע לא סוגרים. אך אם יסגרו שוב את הענף בכוונתי לשלוח את כל העובדים לחל"ת ולא לפתוח שוב".

עליזה מספרת בדמעות על יום שישי בשבוע שעבר בו ביקשו מהמסעדות ברגע האחרון לקראת הסופ"ש, לאחר שכבר מילאו את הסחורה, לסגור במיידי וללא התראה. "כל העובדים, כולל בעלי, התחילו לבכות.

העובדים הצהירו שיעשו שביתת רעב מחוץ למסעדה עד שיינתן פתרון. זה לא צחוק. יש לי עובדים עם ארבעה ילדים שצריך לפרנס. אי אפשר לפגוע להם בפרנסה. כל בעלי המסעדות בעיר מתכננים להתאגד ופשוט לא לסגור, וגם אם כן יוחלט בסופו של דבר על סגירה, הקנס שנקבל שווה את המלאי שנצטרך לזרוק.

"מי צריך להיות עצמאי במדינה. עדיף להיות שכיר. אמרתי לבעלי שאני רוצה לחפש עבודה, למרות שבמה אני כבר יכולה לעבוד בגיל שלי? זאת באמת תחושה של חוסר אונים במקום להיות במקום רגוע בחיים שאוכל קצת לעזור לילדים שלי אנחנו מתקרבים למצב מבייש שהם אלה שיצטרכו לעזור לנו".

מה דעתך על גל המחאה? הייתה שם גם אלימות.

"מאוד רציתי לנסוע להפגנה, הדבר היחיד שעצר בעדי זה שאני בקבוצת סיכון ובעלי חולה לב. ההפגנה מוצדקת. המדינה צריכה להתעשת. אנחנו לא עושים מיליונים במסעדות. השאירו אותנו לטבוע, אין לנו אוויר, מה שנשאר לעסקים הקטנים זה רק לשים חבל על הצוואר. יש כאוס אחד גדול, אנשים נורמטיביים שרק חיפשו להתפרנס בכבוד הגיעו למצב של הסתבכות עם השוק האפור ובמקרים גרועים יותר גם לגניבות, קיימת פה מצוקה אמיתית".

מה הפתרון לדעתכם?

"קודם כל מישהו צריך לבוא ולהקשיב לנו. אני קוראת לראש העיר רונן מרלי לאגד את כל העסקים בנהריה ולדבר בשבילנו. אני לא מבקשת תרומות, אם לא מענקים מכובדים לפחות שהמדינה תדאג שהבנקים ייתנו הלוואות".

בורדו המיתולוגי | באדיבות ג'קי אמיר
בורדו המיתולוגי | באדיבות ג'קי אמיר

"בפיתה" – שיעזרו לנו לכסות הפסדים

בפיתה הוא עסק חדש בשוק שפתוח שנה ושלושה חודשים בלבד, בהם הספיקו לעבור גם את השיטפון בעיר ועכשיו גם את הקורונה. הבעלים, חנן פיטוסי ועידו סיטבון, שהביאו לנהריה את הבשורה של אוכל גורמה בתוך פיתה, מציעים מגוון רחב של בשרים בווריאציות מגוונות, וכבר הספיקו לזכות במקום הרביעי בתחרות בפיתה הכי טעימה בארץ.

איך שרדתם את הגל הראשון?

סיטבון: "נכנסתי לעסק בלהט והתלהבות גדולה מתוך רצון אמיתי לעבוד ולספק אוכל ברמה הכי גבוהה ואז הגיעו השיטפונות שעצרו לנו את העשייה. נהריה הייתה שרויה בהלם, לא היו תיירים ופעילות והעסק לא עבד ואז הגיעה הקורונה שהמשיכה את המצב. אנחנו עצמאים חדשים בשוק והקורונה טרפה לנו את הקלפים.

יחד עם זאת, אני יכול להעיד כי הקושי האמיתי הוא הפחד לאכזב את הלקוחות. בגלל המצב נאלצנו לקצץ בכוח אדם, מה שלעיתים עלול לפגוע בלקוח שלא יקבל את השירות האישי שאנחנו נוהגים לתת, מצב שיכול לגרום לאנשים לא לחזור גם אחרי הקורונה.

מצד שני, אין לנו מה לעשות ואנחנו לא יכולים לתגבר צוות כשבעצם הפתיחה של המסעדה בסימן שאלה אחד גדול. הכל נהיה יותר קשה ומורכב".

האם קיבלתם סיוע מהמדינה?

"הממשלה לא באמת עוזרת לאף אחד, אנחנו לבד עם עצמנו. בפעימה השלישית בלבד קיבלנו מענק קטן מאוד שאפילו את הירקות שאנו קונים בחודש לא מכסה, ומעבר לזה כלום.

למזלנו, אנחנו צעירים ועדיין אין לנו משפחה לפרנס אלא רק את עצמנו וזאת הסיבה היחידה שאנחנו מצליחים לעמוד על הרגליים".

מה תעשו אם כן יסגרו את המסעדות?

כשהודיעו בחדשות שבכוונת הממשלה לסגור האינסטינקט הראשוני היה להתנגד, גם ככה כל הודעה כזאת מרתיעה את הציבור מלהגיע ומדללת את הלקוחות עוד ועוד".

מה דעתך על גל המחאה? הייתה שם גם אלימות.

"אנחנו תומכים מאוד בהפגנות, ולהפגנה הגדולה בתל אביב השותף שלי נסע.

אמנם אנחנו רווקים ולא רעבים ללחם אבל גם אנחנו שילמנו ביטוח לאומי ואת כל התשלומים כמו כולם, בנוסף חשוב לנו להביע תמיכה יחד עם כל אנשי הענף, אני אישית מכיר אנשים שהגיעו למצב שאין להם אפילו משהו בסיסי לאכול".

מה הפתרון לדעתכם?

"הבנו שלא נעשה את הכסף שלו ציפינו, אבל לפחות משהו מכבד לחיות איתו, אנחנו רוצים שנציג מטעם הממשלה יגיע לדבר איתנו, ישב ויראה את החשבונות וההוצאות, שלפחות את ההפסדים יעזור לנו לכסות".

 

גורמה בפיתה | צילום: עידו סיטבון
גורמה בפיתה | צילום: עידו סיטבון

 

פיצה "דונטלה" – הדגש הוא על ה"לשרוד"

חן גושן הקים בנהריה את פיצה דונטלה לפני תשע שנים ולפני ארבע שנים פתח סניף נוסף בחיפה. כעת עובד על סניף נוסף בקריות שמתעכב קצת בשל המשבר אך ייפתח במהרה למרות זאת.

איך שרדת את הגל הראשון?

"כשהתחילה הקורונה רוב האנשים פחדו להזמין אוכל מבחוץ ונמנעו מזה כמה שאפשר מכיוון שהייתה תחושה של חוסר ודאות לגבי איך הנגיף עובר. עכשיו כשהבינו שזה לא עובר דרך מוצר ההזמנות הן תנודתיות זה הולך וחוזר.

בסגר הראשון הוצאתי חלק מהעובדים לחל"ת וכרגע אני עובד עם צוות מינימליסטי ובתנאים שונים. בעבר, כולם אצלי היו עובדים כפולות, שעות נוספות ותמיד הייתי מגייס עובדים חדשים. המציאות של היום רחוקה מאוד.

"בתור פיצרייה אנחנו רגילים לעשות משלוחים כעת תגברנו אותם ומצליחים לשרוד. הדגש הוא על ה"לשרוד", ברור לנו שנפגענו במידה קטנה יותר מבית קפה, למשל, אך ההכנסות שלנו בהחלט ירדו משמעותית. כרגע הכל ממש לא בסדר,

יולי אוגוסט זה השיא של ההכנסות והמחזורים צריכים להיות הכי חזקים מה שעכשיו רחוק מתמיד. בדרך כלל, ישנם אירועי תרבות, הופעות ופסטיבלים במשך כל הקיץ ועכשיו כשהכל התבטל זה משפיע לי ישירות על ההכנסה של העסק. הרחוב ריק מאדם וכל התנועה שהיינו רגילים אליה איננה. לא ראיתי קיץ כזה מעולם, אפילו לא קרוב".

האם קיבלת סיוע מהמדינה?

"קיבלנו חלק מהמענקים לא את כולם, אך מול ההפסד הכלכלי הסיוע הוא מינורי. הזעקה של בעלי העסקים היא אמיתית והפיצויים הם רק כדי להשתיק מעט, הם לא באמת פותרים שום בעיה".

מה דעתך על גל המחאה? הייתה שם גם אלימות.

"אני בעד מחאות וכמה שיותר, אך בתנאי שהם לא אלימות. המחאה לא צריכה להיות פוליטית כי זה פשוט לא שייך. ישנם עצמאים מכל הסוגים: יהודים וערבים, חילונים ודתיים, שמאלנים וימנים. ציבור שלם נפגע אנושות ואין לו שום הגנה ממדינת ישראל".

מה הפתרון לדעתך?

"הבעיה האמיתית שצפה במשבר הזה היא ההבנה שלעצמאים אין שום רשת ביטחון והגנה, למרות שאנחנו אלה שמניעים את המשק, מעסיקים עובדים ומשלמים מיסים. לשכירים יש הגנה מביטוח לאומי ואת הזכות לחתום אבטלה מה שלעצמאים אין. עצמאי בלי מצבורים מהעבר עלול למצוא את עצמו מהר מאוד במצב של פת לחם. מה שצריך לעשות בראש ובראשונה זה לעגן בחוק חקיקה שלעצמאים ולשכירים יהיו את אותם תנאים וזכויות".

 

חן גושן | צילום: עמוס בר זאב
חן גושן | צילום: עמוס בר זאב

 

"מול הים" – אלימות היא לא הדרך

מול הים בטיילת של נהריה היא מסעדת דגים ובשרים שהוקמה לפני 32 שנים ע"י מאיר אוחיון המכונה מאיר הקטן.

איך שרדתם את הגל הראשון?

"אני מגדיר את השנה הזאת כשנת הישרדות לעסקים, שנה לא פשוטה ומלאה בחוסר ודאות. קודם השיטפון שהיה צמוד לי למסעדה ועכשיו הקורונה שלא יודעים מתי תיעלם ואת היקף הנזק שתשאיר. אני לא זוכר תקופה כזאת, אני יכול להעיד שאפילו מלחמת לבנון השנייה הייתה עדיפה לעסקים מהשנה הזאת".

קיבלת סיוע מהמדינה?

"בעקבות הקורונה נאלצתי לשלוח שלושה עובדים לחל"ת ואת הגרושים המעטים שקיבלתי מהמדינה בתור פיצויים אני באמת מתבייש להגיד".

מה דעתך על גל המחאה? הייתה שם גם אלימות.

"ההפגנה הפכה להיות מאוד אלימה, מעורבת במכות ואני פשוט לא מאמין שככה דברים יזוזו, לא חושב שזו הדרך שבאמת תשנה משהו".

מה תעשה אם המסעדות ייסגרו שוב?

"אני יודע דבר אחד: אם הממשלה תחליט לסגור את ענף המסעדנות שוב יהיה מרד מאוד גדול, זה לא יעבור בשתיקה, כבר אין לאנשים מה להפסיד".

מה הפתרון לדעתך?

"עיריית נהריה עושה מה שהיא יכולה, אבל לצערי זה לא מספיק, אנחנו זקוקים לפיצוי אמיתי, שיחזירו לי את ההפסדים הגדולים שהפסדתי. כל החיים אני משלם מס הכנסה וביטוח לאומי אין סיבה שברגע שאני צריך אותם הם נעלמים. מה שנשאר לי זה לאחל בריאות לכולם".

 

הישארו מעודכנים באתר בלינקר ובפייסבוק של צפון 1 גליל מערבי ובחדשות נהריה

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות