fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

התרבות חוזרת תחת ההגבלות: "לא שמים עלינו"

מנכ"לי התיאטראות והמפיקים על הגבלות הקורונה: "בזה שנתנו לנו או קיי לחזור לעבוד, לא נגמרה הבעיה. הקהל צריך גם לרכוש כרטיסים ולהגיע להופעה. ומי רוצה להיות שעה וחצי במופע עם מסכה על הפנים? ומי יישא בהפסדים?"
עופרה אלקיים כהן, מנכ"לית היכל התרבות נהריה עם סנדרה שדה לפני משבר הקורונה | באדיבות עופרה
עופרה אלקיים כהן, מנכ"לית היכל התרבות נהריה עם סנדרה שדה לפני משבר הקורונה | באדיבות עופרה

האחרונים לחזור. אחרי שלושה חודשים, עולם התרבות הישראלי שב לפעול תחת הגבלות הקורונה. ביום שישי האחרון אישרו שרי הממשלה את המלצות הקבינט במשאל טלפוני ונתנו אישור לקיום הצגות והופעות ופתיחת בתי הקולנוע.

שר התרבות והספורט חילי טרופר | צילום: ינאי יחיאל, CC BY-SA 4.0, ויקישיתוף
שר התרבות והספורט חילי טרופר | צילום: ינאי יחיאל, CC BY-SA 4.0, ויקישיתוף

ההגבלות

חובה לעטות מסכה לאורך כל ההופעה או הסרט, ולא יתאפשרו הפסקות. מספר הצופים יוגבל ל-250 איש או ל-75 אחוז מתפוסת המקום. פרטי הקהל ייאספו בכניסה ויישמרו למקרה שיימצא חולה קורונה. בשלב זה לא ניתן לקיים מופעים בעמידה או מופעים הכוללים ריקודים.

הכרטיסים יירכשו מראש, באמצעות הזמנה טלפונית או דיגיטלית, למושבים מסומנים בלבד. מספרי הטלפון של הצופים יישמרו בהתאם למקומות הישיבה המסומנים למשך 20 ימים, ויועברו למשרד הבריאות רק במקרה שבו יתברר כי חולה קורונה מאומת היה במקום.

שר התרבות והספורט רצה 500 איש

ממשרד התרבות נמסר: "אנו שבים ומזכירים לציבור כי על כולנו להקפיד על שלושה כללים בסיסיים: עטית מסיכה, ריחוק פיזי ושמירה על היגיינה. במאמץ משותף ובאחריות אישית וציבורית נוכל להתמודד עם העלייה במספר החולים ולמנוע את התפשטות נגיף קורונה בישראל".

בטרם התקבלה ההחלטה על חידוש המופעים, הזהיר שר התרבות והספורט חילי טרופר, כי הענף בסכנת קריסה. טרופר התנגד למגבלה של 250 איש והציע להעלות את הרף ל-500 איש. הצעתו זכתה לתמיכה משרים רבים, בהם ישראל כץ, גבי אשכנזי, אריה דרעי, עמיר פרץ ומירי רגב. ראש הממשלה נתניהו הסתייג, ולבסוף סוכם כי הגדלת מספר המשתתפים ל-500 תיבחן בהמשך בכפוף לנתוני התחלואה בעוד כשבועיים-שלושה.

 

הנשמה או מלחמה | מחאת התרבות (שני 15.06) ירושלים
הנשמה או מלחמה | מחאת התרבות (שני 15.06) ירושלים

 

מחאת האמנים ועובדי תעשיית התרבות נמשכת זה השבוע השני

ביום שני שעבר התקיימה מול משרד האוצר בירושלים הפגנה בהשתתפות אלפים, במחאה על העיכוב המתמשך בהחזרת אירועי התרבות והפנאי. עשרות משאיות חסמו כבישים ושיבשו את התנועה. בשל הפרת הסדר הציבורי, נעצרו מספר משתתפים, בהם יו"ר איגוד התסריטאים, עמית ליאור.

להפגנה, שהתקיימה תחת הכותרת "הנשמה או מלחמה", הגיעו עובדי תעשייה רבים מכל רחבי הארץ ואמנים מתחומים שונים. לטענתם, המדינה מתעלמת ממצוקתם של כ-20 אלף עובדי התעשייה שלא זכו לסיוע זה שלושה חודשים. בעת ההפגנה התכנסה ועדת הקורונה ודנה במצב עולם התרבות תחת המשבר הכלכלי.

בין המשתתפים בהפגנה: ריטה, תום יער, הראל סקעת, רמי קליינשטיין, מירי מסיקה, מיקי קם, יובל שם טוב, ישי לפידות ומשה דץ. יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד וחברי והח"כים מרב מיכאלי ועודד פורר באו להביע את תמיכתם. את הגליל המערבי ייצגו מנכ"לית היכל התרבות מעלות-תרשיחא דפנה רופאייזן לוי, בן קסטיליה מ"קסטיליה הפקות" ועוד.

תגובותיהם של מנהלי היכלי התרבות בגליל המערבי על ההקלות בתחום התרבות:

מנכ"לית היכל התרבות נהריה, עופרה אלקיים כהן:

"כארבעה חודשים האולמות דוממים והתרבות בארץ משותקת. נדמה לי שלאף אחד באמת זה לא מזיז. אנחנו האחרונים בתור, וההקלות שניתנו כדי 'להרגיע' את השטח ממש תלושות מהמציאות.

"היכל התרבות נהריה מכיל כ-550 מקומות בפועל, התפוסה במתווה החדש לא תעלה על 75 אחוז. איך אפשר לקיים סדרות תיאטרון, כשבפועל יש 2500 מנויים וכ-500 איש בכל יום?

"האם לקחת כל הצגה פעמיים? מי משלם את ההצגה השנייה ואת הפער? איך אפשר לאכוף את כל התקנות ואת הישיבה בקפסולות? נדרש כאן כוח אדם, מימון של כל אמצעי המיגון, שילוט, סדרנים, קנייה מראש של כרטיסים ועוד.

"בפועל מי שצריך להוציא את הכסף, זה ההיכל! אין סיוע! אין מימון וגם לא נראה באופק שנקבל פיצוי אמיתי לכל החודשים, בהם ההיכל סגור. לצערי הרב, בשל העלייה בהיקף התחלואה, אני לא רואה את פתיחתו של ההיכל בתפוסה מלאה בתקופה הקרובה. עצוב ממש, עצוב שגם הציבור אדיש לדבר".

עופרה אלקיים כהן, מנכ"לית היכל התרבות נהריה עם סנדרה שדה לפני משבר הקורונה | באדיבות עופרה
עופרה אלקיים כהן, מנכ"לית היכל התרבות נהריה עם סנדרה שדה לפני משבר הקורונה | באדיבות עופרה
הכיסויים להפרדה בעלות 4000 ש"ח ועמדות בכניסה לכל דלת | היכל התרבות נהריה
הכיסויים להפרדה בעלות 4000 ש"ח ועמדות בכניסה לכל דלת | היכל התרבות נהריה

 

מנכ"לית היכל התרבות מעלות-תרשיחא, דפנה רופאייזן לוי:

"השתתפתי בהפגנה ביום שני שעבר לאות תמיכה בעולם התרבות. אין ספק, כי מגבלת ה-250 איש או 75 אחוז מתפוסת האולם מקשה ותמנע העלאת הצגות תיאטרון ומופעים גדולים.

"עם זאת השר החדש, חילי טרופר, מביא עימו רוח חדשה ובשורות טובות. הוא מגלה הבנה ואמפתיה רבה לעולם התרבות. מכאן תקוותי, שעד מהרה תותר התקהלות מלאה ועל במת ההיכל יציגו כמקודם גדולי האמנים בישראל.

"משיחותי עם לקוחות, אני למדה, שיש בליבם כמיהה עזה לשוב וליהנות מתרבות במיטבה, לשוב ולהתרגש עימנו.

"צוות ההיכל נרגש מאוד לקראת הפתיחה המחודשת וידאג לשלב הנאה בבריאות.

אני קוראת לכולם, לעטות מסיכות ולהגיע אלינו, לנשום תרבות ולראות איכות.

"היכל התרבות מעלות-תרשיחא שמח לשוב ולפתוח את שעריו בפני קהל המנויים ורבבות לקוחותיו הנאמנים. נשוב לפעילות בהדרגה החל מ-1 ביולי תוך שמירה קפדנית על הנחיות משרד הבריאות".

 

דפנה ר.לוי מנכ"לית היכל התרבות מעלות עם חוה אלברשטיין לפני משבר הקורונה | צילום: שלמה שרביט
דפנה ר.לוי מנכ"לית היכל התרבות מעלות עם חוה אלברשטיין לפני משבר הקורונה | צילום: שלמה שרביט

 

בן קסטיליה מ"קסטיליה הפקות" (הפקות ואירועים בכל הגליל המערבי):

"הייתי בהפגנה ביום שני שעבר וגם שבוע קודם לכן. לפתיחת עולם התרבות תחת ההגבלות אין שום משמעות ושום אפקט. במילים עדינות – לא שמים עלינו!

"אני חושב שבמקום לעלות לירושלים 5000 איש, מספיק 200 איש וחמש משאיות כדי לחסום את איילון. כל יום. במשך שעה ביום. זה יעשה את העבודה הרבה הרבה יותר קלה ויעילה.

"ומה בעצם אנחנו רוצים? אם משרד הבריאות החליט שאי אפשר לקיים הופעות או שניתן לקיים אותם במתווה כזה אבסורדי שלא משאיר רווח במקרה הטוב ובמקרה הגרוע גורר הפסדים, אזי שיואילו בטובם לפצות אותנו על העדר פרנסה מתחילת חודש מרס.

"לא יכול להיות שאנחנו משלמים ביטוח לאומי ומיסים כמו שעון, ובשעת משבר לא מקבלים עזרה וסיוע. ישנה קרן פיצוי שהמדינה מפעילה בעת מלחמה, ופה המדינה נמנעת מלהכריז מצב חירום לאומי. האם יש יותר חירום מזה?

"בזה שנתנו לנו או קיי לחזור לעבוד, לא נגמרה הבעיה. הקהל צריך גם לרכוש כרטיסים ולהגיע להופעה. ומי רוצה להיות שעה וחצי במופע עם מסכה על הפנים? האם הקהל יכול להיות בטוח שמהרגע שהוא רכש את הכרטיסים ועד מועד המופע לא התגלה שם חולה מאומת?".

 

מחאת התרבות בירושלים | צילום: בן קסטיליה
מחאת התרבות בירושלים | צילום: בן קסטיליה

 

עדנה טף, מנהלת מרכז תרבות ואולם מופעים מטה אשר בכברי:

"יש הרבה מאוד הכנות לקראת החזרה החלקית לשגרה, אנחנו עובדים על כך במרץ על מנת שנעמוד בכל ההנחיות לתו הסגול. הקהל שלנו מתקשר ושואל מתי פותחים? יש צמא למופעי תרבות מכול התחומים, אנחנו גם מתגעגעים להיפגש, לחייך, לחבק ולנשק בחופשיות באישור כמובן!, אנחנו עובדים על זה ובקרוב מאוד ניפגש באולם המופעים מטה אשר בכברי. מחכים לכם ללקוחותינו ומאחלת בשורות טובות."

 

עדנה טף ופבלו רוזנברג לפני משבר הקורונה באולם אירועים מטה אשר כברי | צילום: באדיבות עדנה
עדנה טף ופבלו רוזנברג לפני משבר הקורונה באולם אירועים מטה אשר כברי | צילום: באדיבות עדנה

 

 

אהבתם את הכתבה? כתבו לנו בתגובות

הישארו מעודכנים באתר בלינקר ובפייסבוק של צפון 1 גליל מערבי ובחדשות נהריה

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות