fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

חוויות מהפיליפינים

סא"ל גולן וואך, תושב בית רימון שבגליל התחתון, חזר מהפיליפינים, לשם נסע במסגרת משלחת הסיוע של צה"ל. וואך מספר על האהדה העצומה בה התקבלה המשלחת מישראל
סא"ל גולן וואך (צילום: דו"צ)
סא"ל גולן וואך (צילום: דו"צ)

כשנודע לסא"ל גולן וואך, שהוא עתיד לטוס לפיליפינים, הוא תיאר לעצמו כנראה את מימדי האסון שהוא עתיד לפגוש אך לא את ההשפעה האדירה שתהייה לו על חיי האזרחים.

לגולן, תואר ראשון בחינוך ותואר שני בביטחון לאומי והיום הוא מפקד ההכשרות בפקע"ר. כשהגיע הרגע בו התקשרו להודיע לו שהוא טס לפיליפינים, גולן בדיוק היה באמצע השיפוץ של דירתו. "הייתי בבית, באמצע השיפוצים, זה היה ממש מעט זמן אחרי שעברתי דירה. הטלפון צלצל הודיעו לי שאני טס והתחלתי להתגלגל דרומה".

כשנחתת באי מה ראית?
"באי עצמו יש הרס גדול מאוד, עצים שקרסו, עמודי חשמל שנפלו, גגות שעפו. בתים שניזוקו קשות. כל שגרת החיים הפסיקה לעבוד בגלל ההרס הגדול והרבה מאוד חולים בעיר עצמה. הגענו לעיר יחסית משותקת. חשוב לזכור שאחרי אסון טבע במדינות עולם שלישי הם נסוגים אחורה. לכן מצאנו את עצמנו באופן פיזי מתקנים בתי ספר, חותכים עצים, מרימים עמודי חשמל, בונים קירות וגגות".

המשימות העיקריות של גולן במשלחת היו ראשית כל הקמת בית חולים שדה לעזרה לפצועים באי ואח"כ שיפוץ כל ההריסות גם הרמת עמודי חשמל וגם שיקום מוסדות כמו בתי הספר כדי להשיב את החיים לשגרה. "בית הספר המרכזי סנטרל 1 הוא בית הספר שאותו ליוויתי חמישה ימים מתוך שבועיים. באופן טבעי אתה נקשר לתלמידים ולמנהלת, היא זו שאמרה לי "התפללתי לישו שיציל אותי וביום שלמחרת היהודים הגיעו".

את טקס הפרידה ערכה המשלחת באולם ההרוס של בית הספר, כאשר ביום העזיבה הוא כבר היה משופץ. "כשתכננו את הטקס רצינו להכניס נשמה. הם מגיעים מהבית עם תלבושת חגיגית לאולם מחורב בעליל. ואז תוך כדי החזרות לטקס הם רואים איך האולם משופץ ומשתקם בחזרה והופך להיות אולם יפה. זה החזיר להם את השמחה לחיים ואת הטעם לבוא לבית הספר".

"גולן מוסיף ואומר: "אומנם למתבונן מהצד נדמה שהמשלחת הייתה קצרה אך בשטח התחוללו שינויים עצומים" שיפצנו ארבעה בתי ספר ו -3000 ילדים חזרו לשגרת לימודים רק הצוות שלנו. בסה"כ 120 מנהלים ו40,000 תלמידים 2600 חולים".

איך היו תגובות המקומיים לעשייה שלכם?
"בימים האחרונים כל העיר הייתה מלאה דגלי ישראל ושלטים. הערצה מטורפת. מדינה של 6 מיליון אזרחים נתפסת כמעצמה בעיני 100 מליון איש. היו הרבה משלחות מהרבה מאוד ארצות. הם נותרו פעורי פה איך ישראל הגיעה עם משלחת ברמה כזו גבוהה ופעילות בעומקים כאלה".

» לסיפור המלא, עברו למהדורה הדיגיטלית של עיתון "ידיעות הגליל"

סא"ל גולן וואך (צילום: דו"צ)
סא"ל גולן וואך (צילום: דו"צ)

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות