fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הקשר המשפחתי של הרב הרצל עם חוזה המדינה

הרב הראשי של נצרת עילית ישעיהו הרצל, חושף לראשונה את הקרבה המשפחתית לחוזה המדינה, בנימין זאב הרצל. "אני לא שש לדבר על זה בגלל עמדותיו של הרצל בנוגע להתנצרות", הוא מתנצל
הרב ישעיהו הרצל (צילום ישראל פרץ)

אילן היוחסין של הרב הראשי של נצרת עילית מתחבר לשורשיו של בנימין זאב הרצל. על פי מסמכים שיש בידיו של הרב ישיעהו הרצל, סבו, הרב שמעון לייב הרצל, היה האח של אביו של סבא רבה של הרב הרצל, הרב נפתלי צבי.

הרב ישעיהו הרצל (צילום ישראל פרץ)

הקשר המשפחתי המיוחד לא בא עד כה לביטוי על ידי הרב הרצל, בין היתר, בגלל ההיסטוריה המורכבת של חוזה המדינה, הכוללת התנצרות בנו האנס. "הרצל תרם רבות לרעיון הציוני והקמת מדינת ישראל, בתחום זה כבוד במקומו מונח, אבל אני בהיותי רב, מייצג את קיום התורה ומצוות היהודית, תחום שבהיסטוריה של הרצל לא היה הדבר החזק", אומר הרב הרצל.

למרות הסלידה מעמדות שביטא בנימין זאב הרצל ביומנו, בתקופת הפעילות הציונית, בו ציין כי בשעתו עלה בדעתו שאולי ניתן לפתור את הבעיה היהודית על ידי התנצרות המונית, הרב הרצל מוחל לחוזה המדינה, משום שבין צאצאיו של הרצל רבנים ושומרי מצוות.

מבחינת הרב הרצל, הקרבה המשפחתית הרחוקה בינו לבין חוזה המדינה, היא רק הוכחה נוספת לחוזק שורשיו של העם היהוד,י בזכות האמונה בקב"ה. "סבו של בנימין זאב הרצל היה שמש בבית הכנסת של הקהילה הספרדית בזמלין שבסרביה, והרצל עצמו נולד והתגורר בילדותו בבית הנמצא בסמוך לבית הכנסת הגדול בבודפשט", מציין הרב הרצל ומדגיש כי חוזקו של העם היהודי, והצלחתו להתגבר על היסטוריה רצופת קשיים ומהורות, היא בזכות האמונה השלמה בקב"ה.

"כשנבחרתי לתפקיד הרב הראשי לנצרת עילית, התקיימה לכבודי מסיבה צנועה. איש ציבור בכיר שהיה באירוע סיפר כי היה עוד רב ציוני מועמד לתפקיד, אבל אני נבחרתי. אמרתי לו שאם הרצל לא ציוני מי כן? דרך אהבת עם ישראל, אהבת התורה והאמונה בביאת משיח צדקנו אמן".

לבנימין זאב הרצל נולדו שלושה ילדים: בתו הבכורה פאולינה נפטרה כתוצאה מנטילת יתר של משככי כאבים, בנו השני האנס שהתנצר ואחר כך חזר ליהדות התאבד ב- 1930. בתו השלישית, טרודה, הייתה היחידה שהקימה משפחה. היא נישאה לתעשיין ריכרד נוימן וילדה את נכדו היחיד של הרצל, סטפן. הנכד שירת כקצין בצבא הבריטי והתאבד לאחר שנודע לו על מות הוריו בשואה.

 הכתבה המורחבת תפורסם ביום שישי בידיעות הגליל 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות