fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

אפקט קריית עקרון והדיגיטציה של הבנקים/ כרמלה קופר

הכותבת הינה מרצה ומומחית לתקשורת שיווקית ואסטרטגיה, דוברת עיריית רחובות לשעבר ודוברת המועצה האזורית גלבוע לשעבר.
כרמלה קופר (צילום סער בכלר)
כרמלה קופר (צילום סער בכלר)

"הבנק שלכם אמר צ'או לבנאדם? תגידו לו צ'או", הקמפיין האחרון של בנק מזרחי טפחות, ששם את האדם במרכז, הוא חלק מאפקט "קריית עקרון", מועצה פריפריאלית קטנה, אשר הובילה בתקופה האחרונה מאבק חברתי גדול נגד בנק הפועלים, לאחר שסניף הבנק היחיד ביישוב עמד להסגר, בטענה כי "עוברים לדיגיטל".

כרמלה קופר (צילום סער בכלר)
כרמלה קופר (צילום סער בכלר)

תושבי קריית עקרון הוותיקים, העולים, הקשישים, האוכלוסיות החלשות, עמדו חסרי אונים מול ההחלטה של בנק הפועלים, ובצר להם הם פנו לאדם היחיד שיכול לעזור להם, ראש המועצה, חובב צברי. המהלך האנטי חברתי של הבנק, הרגיז את צברי, ובצדק. הבנק לא חשב לרגע על הפגיעה האנושה באותן אוכלוסיות חלשות, אלו שהגעה פיזית לסניף הבנק היא חלק חיוני משגרת חייהם. אלו שצריכות את הפקיד האישי יותר מכל, כדי לנהל את כלכלת ביתם הצנועה. בנק הפועלים הפנה להן עורף, צברי החליט להשמיע את כאבו ומיאוסו של הציבור מהיחס המזלזל, ויצא למאבק תקשורתי.  צעקת הפריפריה לא פסחה על אף בנק. הבנק מצדו, חשב תחילה שזה יעבור בשקט, הרי מי סופר את תושבי הפריפריה חסרי הקול מהמעמד הבינוני ומטה? לצערו, התברר לו עד מהרה שראש מועצה בימינו, יכול להחליט שהוא מתגייס למען תושביו ולהשמיע את קול צעקתם גם בנושאים חברתיים שאינם תחת אחריותו. מאזן הכוחות השתנה באותו רגע וכתוצאה ממאבק מתוקשר, הבנק חזר בו מההחלטה, והודיע כי הסניף לא ייסגר.

מעבר לכך, אפקט "קריית עקרון" התפשט והחל להדהד ברחבי הארץ. הציבור הצטרף למחאה והבנקים למדו את הלקח ויצאו בקמפיינים חדשים. כך למשל, בנק מזרחי טפחות יצא באותו קמפיין שמעביר את המסר שהוא "בן אדם" ולא רק עוד בנק שמנפנף את לקוחותיו לשבור את הראש מול אפליקציה. אותו בנק אף הגדיל ותקף את המעבר לניהול בנקאי דיגיטלי ללא מענה אנושי. בנק לאומי נבהל אף הוא, והודיע רגע אחרי שזרק את הלקוחות לדיגיטל, כי בכוונתו להוסיף כ- 200 בנקאים למוקד הטלפוני ולהגדיל את תקציב המוקד ב-30 מיליון שקל.

מעניין לציין שבאופן אירוני, דווקא הדיגיטל הוא זה שאחראי על לא מעט ממהפכות הצדק החברתי והוא זה שאפשר ל"המונים" להשמיע את קולם באופן סוחף גם במאבק הזה. קבוצות הפייסבוק ביישובים, עמודי הפייסבוק בשכונות, השיתופים, התיוגים וכל מה שיוצר הד ויראלי ברשת- עמדו לרשות הציבור. תתפלאו, אבל דווקא האוכלוסיות החלשות, שהיו אמורות להיות הנפגעות הראשונות מההחלטה החד צדדית לעבור לדיגיטל, הן הראשונות להיות מודעות לכוחה של הרשת ולעשות בה שימוש להגנה על הזכויות האנושיות והבסיסיות שלהן. והן עשו זאת בהצלחה יתרה.

בנקים יקרים, לדיגיטל שני צדדים, הוא לא רק מאפשר לכם לטרוק את הדלת בפנים של האוכלוסיות החלשות- הוא גם נותן להן ולמנהיגים הציבוריים שלהן את הכוח לחשוף את העוולות וחוסר האנושיות שמאחורי קבלת החלטות יומרניות, שכל מטרתה היא לייצר עוד ועוד רווחים לבנק. פחות עובדים, פחות מענה, פחות בלגן- יותר כסף. אבל על דבר אחד לא חשבתם- הציבור מאס מההתעשרות שלכם על גבו- והוא כבר לא לבד.

בשנת 2019 לציבור הזה יש ראש רשות שמייצג אותו ולוקח אחריות לא רק על החינוך, התרבות, התשתיות ופינוי הזבל מהרחובות אלא גם ובעיקר על כבודם וצורכיהם הבסיסיים של תושביו. היום זה בנק, מחר זו התחבורה הציבורית ומחרתיים זו פגיעה בעובדים הסוציאליים. בכל צעד כזה, בין אם ממשלתית או מסחרי, צפוי להופיע אפקט "קריית עקרון" שיזכיר לכם שאתם משרתי ציבור- וראש הרשות תחילה.

*הכותבת הינה מרצה ומומחית לתקשורת שיווקית ואסטרטגיה, דוברת עיריית רחובות לשעבר ודוברת המועצה האזורית גלבוע לשעבר.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות