fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

חיפה נפתחת אל הים. תהפוך לברצלונה?

מחר יתקיים בחיפה כנס האדריכלים הבינלאומי waterfront. עלות תוכנית הפיתוח נאמדת בכ-4 מיליארד שקלים. לצד הנמל צפויות לקום תשתיות יבשתיות של רכבות וכבישים שישרתו ישירות את הנמל בעלות של 1.5 מיליארד שקלים
נמל חיפה העתידי
חזית ים חיפה (הדמיה: שנער מן אדריכלים)

העיר חיפה נפתחת אל הים.  הועדה המחוזית לתכנון ובנייה חיפה אישרה את תוכנית חזית הים העירונית לנמל חיפה ותערוך כנס אדריכלים בינלאומי שיעסוק בסוגיית עיצוב חזית הים והשפעתו על העיר חיפה. הכנס ייפתח מחר (שני) במלון דן כרמל ואליו צפויים להגיע כאלף משתתפים מהארץ ומהעולם. לפני כחודש הודיע ראש הממשלה, בנימין נתניהו, על קידום רפורמה בנמלים ותמיכתו בהקמת נמל המפרץ החדש. הדיון על עובדי הנמל והליך ההפרטה אינו יורד מסדר היום.

מטרת הכנס היא להרחיב את הדיון הציבורי ולהעלות את המודעות של התכנית "העיר נפתחת לים" הקרויה waterfront. בעירייה אומרים כי חיפה, כמו ערי נמל רבות ומובילות בעולם, רוצה לשים עצמה בשורה הראשונה של ערים מרכזיות וחדשניות בעולם המתמודדות עם תהליכים אבולוציוניים של קידמה טכנולוגית המשתמשת בים כמשאב עיקרי להתפתחות תעשייתית.

אל הכנס, הנערך ביוזמת ובהפקת בני מורן הפקות, ובשיתוף עיריית חיפה והטכניון יגיעו אדריכלים מובילים מהארץ ומהעולם ביניהם: דניאל ליפסקינד מתכנן הגראונד זירו, המוזיאון היהודי בברלין ותיאטרון הגראנדקאנאל' בדבלין, מרתה שוורץ, מתכננת הדוקלנדס באירלנד והוגת תוכנית חלומות דובאיי- בניית איים תיירותיים באיחוד האמירויות ובמקומות שונים בעולם, ונסה קאסביאן מתכננת בית האופרה באוסלו וגרג פאסקואראלי מתכנן הטיילת החדשה ומזח 15 בנהר המזרחי שבעיר ניו יורק.

נמל חיפה העתידי
חזית ים חיפה (הדמיה: שנער מן אדריכלים)

בין הנושאים בהם יעסוק הכנס: השפעת היפתחות העיר אל הים, ערי נמלי ים מובילות בעולם, תכנון waterfront, תיירות בנמל, השפעה אורבאנית והיבטים סוציולוגים ועוד.

"כמו ברצלונה"
נמל חיפה נחשב לנמל המכולות הגדול בישראל. בחציון הראשון לשנת 2012 הוא רשם את שיא כל הזמנים בנמלי ישראל בשינוע מכולות, זאת במקביל לעלייה משמעותית בנתחי השוק של הנמל אל מול נמל אשדוד. עם זאת, נוכח גודלם של הרציפים הוותיקים בנמל, אוניות ענק לא יכול להיכנס אליו. בעיריית חיפה טוענים כי מדובר בהפסדים של מאות מיליוני שקלים למשק בכל שנה.

בהתאם לזאת, רציף נמל המפרץ החדש תוכנן במיוחד לטעינה ופריקה של אוניות מודרניות המיועדות לשאת כ-12 אלף מכולות. אורכה הממוצע של כל אוניה נאמד בכ- 300 מטרים, כאשר הרציף יהיה ברוחב של כ- 500 מטר ובאורך של קילומטר, כך ששלוש אוניות יוכלו להעמיס ולפרוק בו זמנית. עלות תוכנית הפיתוח נאמדת בכ- ארבעה מיליארד שקל. לצד הנמל צפויות לקום תשתיות יבשתיות של רכבות וכבישים שישרתו ישירות את הנמל בעלות של 1.5 מיליארד שקלים.

סביב הקמתו של נמל המפרץ החדש נוצר רעש תקשורתי לא קטן, כאשר מחנות המתנגדים ומחנות התומכים ממשיכים בניסיונותיהם למשוך אליהם מצטרפים נוספים. לאחר האישור הראשוני של הוועדה הארצית לתכנון ובנייה ביולי אשתקד, השגות הציבור על התוכנית והערות הוועדות המחוזיות.

ראש העירייה יונה יהב, אחד מתומכיו העיקריים של פיתוח הנמל החדש טוען: "עם האישור הסופי של התוכנית, חיפה תיהפך לברצלונה של ישראל בהשקעה של מיליארדי שקלים. אנחנו קשובים לקולות התושבים ומנסים להסביר לקהל הרחב את כדאיות התוכנית ולהנגיש את יתרונות התוכנית ככל שניתן."

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות