fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

47 שנים אחרי נפילתו: סרט על חייו של הצנחן רב״ט אליהו לוי

״ואליהו רק בן 19״ , סרט שמנציח את סיפור חייו נפילתו ומורשתו של לוחם גדוד 202 של הצנחנים רב״ט אליהו לוי ז״ל בן אל רואי שבקריית טבעון שנפל במהלך פעילות מבצעית בארץ

 

אחרי שלוש שנים של איסוף חומרים וצילומים יוקרן בחול המועד סוכות לראשונה הסרט ״ואליהו רק בן 19״ , סרט שמנציח את סיפור חייו נפילתו ומורשתו של לוחם גדוד 202 של הצנחנים רב״ט אליהו לוי ז״ל בן אל רואי שבקריית טבעון שנפל במהלך פעילות מבצעית בארץ המרדפים בבקעת הירדן והוא בן 19 בלבד .

הסרט יוקרן באירוע משפחתי סגור שאליו מוזמנים אחיו ואחיותיו של אליהו ואיתם משפחותיהם וגם קרובי משפחתו וחניכיו וחבריו לתנועת הנוער העובד, אליהו שימש כמדריך בקן עמל של הנוער העובד בקריית טבעון והיה פורץ הדרך עבור ילדים משכונות שונות בקריית טבעון שעד הגעתו לתנועה לא היו חלק ממנה.

אליהו לוי צילום פרטי
אליהו לוי צילום פרטי

אליהו גדל באל רואי כבן זקונים במשפחה בה עשרה אחים ואחיות . אביו נפטר שהיה בן שלוש והוא היה קשור לאימו חנה לוי ז״ל בת המושב כפר ברוך שבעמק יזרעאל. אליהו היה דור שישי בארץ ומגיל צעיר החליט שהוא יגיע לחטיבת הצנחנים. אליהו למד בבית הספר קריית עמל ( יסודי ) ובתיכון בבית הספר דשנים בקריית אתא. הוא נהג לבקר רבות את משפחתו במושב שומרה שעל גבול לבנון ולעבוד איתם במטעים ובלול , אחיינו של אליהוהוא אבי קרמפא מהמושב מנות ובמקור משומרה ששימש במשך שנים ארוכות ראש המועצה האזורית מעלה יוסף .

את הסרט הפיק ויצר העיתונאי אלי לוי כתב חדשות 10 בצפון ומגיש התוכנית ״זירה חופשית״ ברדיו חיפה . אלי לוי הוא אחיינו של אליהו וקרוי על שמו כמו עוד מספר בני משפחה שנולדו אחרי נפילתו של אליהו וישתתפו אף הם באירוע הזכרון שיוצא ממש בסמוך לאזכרה השנתית לזכרו של אליהו שנפל באוקטובר 1969 בבקעת הירדן.

כחלק מפרוייקט ההנצחה הוקלטו יותר מעשרים מכתבים שכתב אליהו משרותו הצבאי למשפחתו ולחברתו ומכתבים והספדים שכתבו בני משפחתו חבריו ומפקדיו. הוקלט גם שיר שכתב אחד מחניכיו בנוער העובד לאחר נפילתו ונמצא עם העבודה על הפקת הסרט . חלק מהמכתבים מלווים את הסרט ובין הקריינים שתרמו את קולם אורן נהרי , יואב מינץ , רובי הרמשלג , מיה זיו וולף , אלי רכלין , מאיר איינשטיין , רון קופמן ואורי קוואל ועוד אנשי רדיו וטלויזיה. הסרט צולם במספר מפגשים משפחתיים ובהם שלוש אזכרות ביום הזכרון לחללי צה״ל ונסיעה משותפת של כל בני המשפחה לנקודת התקרית בגבול ירדן , למרביתם זו הייתה הפעם הראשונה שהגיעו למקום ושמעו את פרטי תחקיר האירוע מאחיינו של אליהואיצ׳ה ( ניסים ) לוי קצין בסיירת מטכ״ל ובן המשפחה תת אלוף רמי ( חכם ) צור בן אל רואי ובעברו מג״ד בצנחנים והיום מנכ״ל העמותה להנחלת מורשת הצנחנים. את האירוע המרגש בנקודת הנפילה צילם איש הטלויזיה זיו טפלא מקיבוץ גבעת עוז .

במהלך השנה יוקרן הסרט המיוחד במספר אירועי הנצחה ובתי יד לבנים ברחבי הארץ ובאתר העמותה להנחלת מורשת הצנחנים ובית יד לבנים בקריית טבעון.

אליהו לוי ז״ל מונצח גם באתר רכבת העמק באל רואי ובית הוריו נמצא בסמוך לתחנה המיתולוגית שהפכה למוזיאון אותו מנהל כבר שני עשורים בהתנדבות קצין המשטרה בדימוס נחום לוי אחיו של אליהו. את מפעל הנצחה המשפחתי מנהל ניצב בדימוס יוסי לוי אחיו של אליהו ז״ל מי שהיה בעבר ראש אגף החקירות במשטרת ישראל ממ״ר חיפה וראש המטה המבצעי לבטחון הפנים.

את הסרט ערכו אנשי הוידאו הוותיקים יקיר טפר ומורית ליבמן-ממן

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות